A London School of Economics és az Eurocontrol felmérésben több mint 7200 pilótát kérdeztek meg Európa-szerte (Magyarországról 12-t), ami körülbelül 14 százaléka az európai pilótáknak. Közülük 58 százalék azt válaszolta, hogy pilótakollégáik fáradtak voltak munka közben,
a felük pedig úgy nyilatkozott, hogy a munkaadójuk nem veszi komolyan a kimerültséget.
A felmérés szerint a probléma különösen a fapados légitársaságoknál jelentkezik, ahol a személyzet több járaton is repül egy adott napon.
Hogyan lehet álmos egy pilóta a szabályok betartásával?
A pilóta reggel 7.30-kor felkel, és déli 12 órától készenléti szolgálatban áll. Délután 15.30-kor behívják egy 17 órakor kezdődő feladatra. A repülési feladata másnap reggel 4 órakor ér véget a leszállással, amikor már több mint 20 órája ébren van. Ebben az állapotban a pilóta olyan álmosságot érez, mintha a vérében a megengedett alkoholszint több mint háromszorosa lenne – írja a Daily Mail.Több mint negyedük szerint a társaságuk túl kevés embert foglalkoztat, 14 százalékuk pedig azt is bevallotta, hogy akkor is dolgozik, ha rosszul érzi magát. A kutatás azt is kiderítette, hogy a munkavállalók úgy érzik, aggodalmaikat nem oszthatják meg, mert akkor bajkeverőnek tartják őket.
A Brit Pilótaszövetség nem lepődött meg a felmérés eredményein, mivel a fáradtság tagjaik számára mindig az első számú problémát jelenti, függetlenül attól, hogy melyik légitársaságról van szó – írja a Daily Mail. A szövetség korábban arra hívta fel a figyelmet, hogy pilótákat több mint 20 órás műszakokra kényszerítik szünet beiktatása nélkül.
A felmérés pozitív oldala ugyanakkor, hogy a pilóták 93 százaléka egyetértett abban, hogy társaik elkötelezettek a biztonság betartásában, 88 százalékuk olvassa a munkájuk szempontjából fontos incidensekről szóló jelentéseket,
79 százalékuk pedig elmondaná főnökének, ha egy nem biztonságos szituáció kialakul.