Bizonyára még mindenki jól emlékszik a majd két héttel ezelőtti Kanadai Nagydíjra, melyen miután a biztonsági autó útjára engedte a mezőnyt, Robert Kubica megpróbálta megelőzni az előtte haladó Jarno Trullit. A két autó azonban összeért, a BMW-ről leszakadt az első szárny, és a megvaduló géppel Kubica a betonfalnak ütközött.
A lengyel pilóta szerencsére nem sérült meg komolyabban, bár a hétvégi Amerikai Nagydíjon a Nemzetközi Automobil-szövetség orvosai még nem engedték versenyezni.
A szakemberek kielemezték az adatokat, melyet az autóba épített ADR (accident data recorder) nevű szerkezet gyűjtött össze a futam alatt. Ebből kiderül, hogy Kubica 280 kilométeres óránkénti sebességgel haladt, amikor összekoccant Trullival, és 230 km/h-s sebességgel ütközött neki a betonfalnak. A becsapódás pillanatában 75 g-s erő hatott a pilótára (súlyának hetvenötszöröse)!
A körülbelül 15x15 centiméteres alapterületű dobozt, az ADR-t, a BMW Sauber autóiban a pilóta mögé, az üzemanyagtank alá építik be, és az az egész verseny alatt gyűjti az adatokat.
A Kanadai Nagydíj után a Kubica roncsából kiemelt "fekete doboz" adatait Indianapolisban elemezték ki a Lotus korábbi mérnöke, Peter Wright irányítása mellett.
Az elemzés nemcsak a döbbenetes, 75 g-s lassulást állapította meg, hanem az is bebizonyosodott, hogy a BMW biztonsági rendszere tökéletesen működött.
"Mindannyiunkat sokkolt a brutális baleset, de Robert épségben megúszta, így maximálisan elégedettek lehetünk a túlélőcellával"- nyilatkozta Willy Rampf, a BMW technikai igazgatója.
"A biztonság nálunk nagyon fontos, az autók tervezésénél sohasem közelítjük meg a határokat, és ez most nagyon kifizetődő volt."