Az [origo] áttekintette a kerékpár piacot. A jó városi gépeket 50 és 150 ezer forint közötti áron kínálják. Jó tanácsok bárkinek, aki két keréken közlekedne a városban.
Mi tud egy városi bicikli?
A tavasz most már egyértelműen elkezdődött, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a néhány tízezer biciklis, aki szombaton délután a Critical Mass-szel tekert végig Budapest utcáin. A kerékpár - a budapesti forgalom kaotikus jellege, és a foghíjas bicikliút-hálózat ellenére - egyre népszerűbbé válik. Amíg néhány éve még csak biciklisfutárok, és néhány egészen elszánt biciklis rótta Budapest útjait, ma már egyre többen választják a biciklit munkába járáshoz, vagy általában a közlekedéshez.
Körülnéztünk a kerékpárpiacon, hogy kiderítsük: honnan szerezhet be egy megfelelő gépet az, aki most kapott kedvet ahhoz, hogy nyeregbe pattanjon. Mivel a termékskála - csakúgy, mint az autók esetében - igencsak széles, nem árt előbb tisztázni, hogy mire is kell a bicikli. Úgy gondoltuk, a legegyszerűbb, városban jól használható modellt próbáljuk beszerezni. Aztán kiderült, nincs is olyan könnyű dolgunk.
Mi is kell egy városi biciklire? Megfelelő kerekek, egy alap váltó, jó fékek, sárhányó, lámpák. Ez a klasszikus "bicikli" formájú kerékpár, ami elsősorban közlekedési eszköz, és nem sportszer. Mennyibe kerülhet egy ilyen konstrukció? És egyáltalán, hol lehet megvenni?
A városi biciklisek egybehangzó állítása szerint nem szabad egy bizonyos ár alá menni, és olyan üzletben kell megvenni a kerékpárt, ahol megfelelő szerviz is van. Felejtsük el tehát a nagyáruházak néhány tízezer forintos biciklijeit, és irány egy kis bringabolt!
"Túlnyomó részt 50 és 150 ezer forint között adunk el kerékpárokat" - mondja Szekeres Zoltán, a Nagymező utcai Bikestore bolt tulajdonosa. Szekeres szerint az ideális budapesti kerékpár átmenet a manapság divatos mountain bike (MTB), és a túrázásra használható úgynevezett trekkingbicikli között. "Ez a modell a citycross: rajta van minden amitől egy mountain bike vagányul néz ki, és ezzel ötvözi a trekking előnyeit." - magyarázza Szekeres.
Szekeres szerint elsősorban az amerikai márkák: a Giant, a Mongoose, a Cannondale, a Trek a keresettek. A magyar márkák közül az esztergomi Neuzer, vagy a székesfehérvári Caprine a keresettek. A Bikestore vezetője elmondta: a magyar bicikligyártók mostanra jutottak el arra a szintre, hogy minőségben felvehetik a versenyt a külföldi gyárak modelljeivel.
A bicikli azonban nem csak közlekedési eszköz, divatcikk is: Szekeres olyan bicikliket is árusít, ahol első a stílus. "Ezeket a modelleket amerikai szörfösök találták ki, részben az amerikai motorok mintájára: chopperek, cruiserek, igazi strandpapucsos biciklik.". A divatos - bár a pesti forgalomban nem kifejezetten célszerű gépeket 80-150 ezer forint közötti áron lehet megvenni.
Általában elmondható, hogy az ilyen biciklik esetében 60-70 ezer forintig elsősorban a kényelmi tulajdonságok számítanak, e fölött az ár fölött kerülnek a gépre különlegesebb alkatrészek: jobb minőségű váltó, jobb fékek, vagy teleszkóp az első villába. A hetvenezer forintos ár fölött a citycross már enyhébb terepen is legurul, tehát sportolni, túrázni éppúgy lehet vele, mint reggelente munkába tekerni.
"Alig használt gépek háromezerért"
"Listaáron 90 ezer forintért tudunk városi biciklit adni" - mondja Szabó Tibor a Speedmetal biciklibolt vezetője. Szabó elmondta. a csupasz gép 80 ezer forint lenne, erre jön még a sárhányó, a csomagtartó, az első-hátsó villogó. Szabó szerint egy 90 ezer forintos Giant, vagy Merida éveken keresztül megbízható gép marad, ha megfelelően karban tartják. "A vázra ötéves garancia van, ez egyedülálló a piacon. A szezon elején érdemes kifizetni egy 8500 forintos nagyjavítást - ilyenkor ízekre szedjük, és újra összarakjuk a biciklit." - mondja Szabó Tibor.
Nem kell feltétlenül csak új bicikliben gondolkodnia annak, aki kerekezni szeretne. A használt biciklik piaca majdnem olyan színessé és szövevényessé vált mostanra, mint a használtautó-kereskedelem. Megfelelő hozzáértéssel 20-25 ezer forintért kiváló biciklit vehet magának az ember. A bicikliket általában internetes fórumokon hirdetik meg, innentől elég egy telefon, és már lehet is vásárolni.
A használt bringa vételnek azonban komoly táncrendje van: ha valaki nem ért a biciklikhez, jó ha visz magával egy szakembert. "Át kell nézni a vázat, hogy nem rozsdás, nem repedt-e. Meg kell nézni, mennyire kopott a kerék. Ki kell próbálni a fékeket, váltót, kormányt. A próbameneten el kell engedni a kormányt, hogy megnézd, jó-e az egyenes futása." - sorolja a teendőket Miklós, aki számos barátját segített már használt bringát venni.
A budapesti kerékpáros futárok általában maguk építik gépeiket, használt alapokra. A váz egy olcsó, de jó minőségű régi versenybicikliből származik, erre kerülnek az olcsó de masszív alkatrészek. A végeredmény egy könnyű, villámgyors bicikli, körülbelül ötvenezer forint ráfordítással.
A használt bicikli-kereskedés egészen extrém vállfaja alakult ki a Balatonfelvidéken. A budapesti biciklis körökben legendákat mesélnek az Ajka melletti Devecser nevű faluból. A falusiak, elsősorban a romák, Ausztriába járnak ki, ahol lomtalanításokon gyűjtik össze a tökéletes állapotú, legföljebb kis felújításra szoruló bicikliket.
"Az udvarokban több száz bicikli áll, kupacokban, ezek közül lehet válogatni. A rosszabb állapotú 1500-2000, a teljesen jó, használható gépek 3000 forintba kerülnek" - meséli devecseri élményeit egy neve elhallgatását kérő bringás. A "lomizásból" származó biciklik közül az osztrák Puch gyár gépeiből van a legtöbb - a BMW jelre hasonlító, zöld-fehér emblémás drótszamarakból egyre több tűnik fel a fővárosban is. A megvásárolt használt gépen általában csak a gumikat, vagy a régi kormányt kell kicserélni - az összes költség egy "devecseri" bicikli esetén alig több 15 ezer forintnál.
Biciklizés esetén a biztonságról sem szabad megfeledkezni. A sisiak és a zár egyaránt része kell, hogy legyen a biciklis felszerelésének. Egy jól szellőző, biztonságos sisak ára 13 000 ezer forintnál kezdődik,felső határ a csillagos ég. Hogy a tulajdonos ne a lopott biciklijüket siratók táborát gyarapítsa, legalább 7000 forintot kell zárra szánni. Innentől pedig már csak tekerni kell, és ügyelni az autókra.