Smasszerok, indiánok, harcos asszonyok

Vágólapra másolva!
Heti könyvajánlónkban az orosz lágerirodalom egyik kevésbé ismert, ám annál jelentősebb művét, a hazai női irodalom egyik legnagyobb reménységének friss regényét és egy önjelölt antropológus indiánokról írt meséjét szemléztük. Játsszon velünk és nyerjen könyveket!
Vágólapra másolva!

Szergej Dovlatov: A zóna - A bőrönd

Tartalom:
Lövésünk nincs a Szovjetunióról. Talán ez villan be először, amikor az ember Dovlatovot olvas. Na persze honnan is tudhatnánk bárit? Be lehet gyűjteni a történelmi ismereteket, statisztikákat ilyesmi, kikérdezni azokat, akik még működés közben látták a "nagy kísérletet" - de ebből vajmi kevés fogalmuk lesz a mindennapokról.

A GULAG-ról, az orosz büntetőtáborok világáról tonnaszám áll rendelkezésre irodalom: Szolzsenyicin, a nagy klasszikus, emellett egy rakat ilyen-olyan könyv, film, dokumentumfilm. Kinek-kinek ízlése szerint. Egy területtel azonban mintha nem foglalkoznának sem az írók, sem a történészek. Az őrökkel.

Dovlatov őr volt egy szibériai fogolytáborban. Az író a hatvanas években sorkatonai szolgálatát töltötte a Komi köztársaság egyik fogolytelepén: nem politikaiakra, köztörvényesekre vigyázott. Nem kell ezen csodálkozni, egy időben Magyarországon is soroztak ÁVÓ-sokat. Szóval nagyjából az isten háta mögött vigyázott gyilkosokra, erőszaktevőkre, tolvajokra.

A Zóna az itt szerzett élményekről szól. Arról a tábortól, ahol az őrt csak annyi különbözteti meg a rabtól, hogy kicsit jobb állapotban vannak a kincstári göncei, és puska van a vállán. A semmi közepén őrizni válogatott gonosztevőket: egyenes út a teljes elállatiasodáshoz - na meg az alkoholizmushoz.

És közben megláthatjuk a dicsőséges Szovjetunió azon arcát, amit mindenki elől próbált elrejteni: a tisztek totális csődjét és közönyét, a csak észtül értő őrkutyákat (hiába, észt volt a kiképzőjük), a szakaszszinten használt egy darab óvszert, és természetes töménytelen mennyiségű vodkát. Brutálisan abszurd történetek, szárazon tárgyilagosan.

Leszerelése után Dovlatov a kallódó orosz értelmiségiek életét élte. Dolgozott újságíróként, írt - persze művei, mivel a hatalom által preferált realizmus helyett a valóságról szóltak, nem jelenhettek meg. Aztán 1979-ben emigrált az USA-ba. Itt megtalálta a számítását: könyvei itt jelentek meg, orosz nyelvű újság szerkesztője volt. És könyvei innen szivárogtak vissza szülőhazájába, hogy írójukból az orosz kortárs irodalom egyik legkedveltebb írója váljon.

Hogy mit vitt magával Amerikába az orosz emigráns? Erről szól a kötet másik kisregénye, A bőrönd. A novellafüzér egy bőröndbontás eredménye. Dovlatov sorra veszi otthonról hozott cuccait, és a hozzájuk kötődő emlékeket: rövid nepperkarrierjének állít emléket a finn nylonzoknikkal, egy újabb katonatörténet egy tiszti öv láttán, de itt van az a fél pár cipő is, amit a leningrádi pártfőtitkártól lopott el egy szoboravatón.

Kinek ajánljuk?
Aki szeretne többet látni a Szovjetunióból annál az egységes rózsaszín foltnál a történelmi térképek jobb szélén. Aki a szovjet rögvalóság közben szeretné betegre röhögni magát. És annak, aki szeretne fogalmat szerezni arról, hogy milyen körülmények között töltheti most büntetését Mihail Hodorkovszkij, egykori olajbojár.

Barsi Szabó Gergely

Megjelent:
Az Európa Kiadó gondozásában

Ára:
2600 Ft


Gordon Agáta: ezüstboxer - nevelési kisregény

Tartalom:
Gordon Agátára nagy szüksége van a magyar kortárs irodalomnak: szűk hazánkban szinte egyedüli képviselője annak az irányzatnak, mely Toni Morrisonnak és Elfriede Jelineknek is meghozta a Nobel-díjat, s melyre jobb híján még mindig csak mint női irodalomra szokás utalni. A meghatározás azért is pontatlan, mert hallatán önkénytelenül olyan műfajra gondolunk, mely kifejezetten, mondhatni kizárólagosan nőknek szól, magyarázkodás, mentegetőzés, szégyenérzet nélkül, természetesen az ezzel járó bennfentességgel együtt. S bár az egyre divatosabb irányzat valóban sok ilyen titkolódzó, sejtelmekkel és megérzésekkel telezsúfolt, ám végső üzenetében csupán öncélú fércművet termelt már ki, akad példa arra is, hogy a titkok, sejtelmek és megérzések kivételesen magas színvonalú próza tartóoszlopaiként szilárdan állnak előttünk.

Az ezüstboxer egymásba kapaszkodó történetein keresztül egy népes család három generációját ismerhetjük meg, mégsem az az érzésünk, hogy családregényt tartunk a kezünkben, hiszen a könyv nem nemzedékek, hanem nők és férfiak állóháborújáról szól. Előbbiek állhatatosak, kiszolgáltatottságukban is erős jellemek, utóbbiak pedig rendre úgy buknak el, hogy tisztában sincsenek kiváltságaikkal, természetesnek vett előjogaikkal. Persze, hogy torz ez a világkép, de csonkaságában rejlik az igazságkeresése is: a regényben azokról az áldozatokról olvashatunk, melyeket a teremtés koronái hagynak maguk mögött, miközben a világ alakításával, építésével vannak elfoglalva.

Gordon Agáta hozzáértőn, kifejezőn számol be a korunk asszonyaiban szinte megkerülhetetlenül gyűlő belső feszültségekről, vívódásokról - a kocsmatörténetek prózájában ott kezdődnek, ahol a hagyományosan elfogadott, kanonizált regényekben rendre befejeződnek: a férj hazakerül, látszatra a világ aznapra meg van mentve. Az ezüstboxer a kezet tördelő, gyermeket csitító nőalakot tolja előtérbe, a hőbörgő Herkuleseket pedig végre egyszer körülményként kezeli.

Kinek ajánljuk?
Ne higgyük el a szerzőnek, hogy korunk családi modellje szükségszerűen megalázott asszonyokból és részeges, nemtörődöm férjekből épül fel, de figyeljünk oda arra, amit mond. Nőként jó eséllyel megértést, vigasztalást és szolidaritást találunk a kisregény oldalain, férfiként pedig számtalan olyan lelki folyamattal, mechanizmussal ismerkedhetünk meg, melyeket rendszerint egyszerű női szeszélyként utasítunk el.

Krich Balázs

Megjelent:
Az Alexandra kiadásában

Ára:
2499 Ft


Jaime de Angulo: Indián mesék

Tartalom:
Jaime de Angulo neve sem antropológusként sem szerzőként nem került be a köztudatba, ennek oka - helyenként önpusztító, szertelenül bohém és rendezetlen élete mellett - talán azzal magyarázható, hogy egyik sem volt igazán, illetve egyszerre mind a kettő. Legismertebb alkotása, a most végre magyarul is megjelent Indián mesék önmagában testesíti meg prózájának kettős természetét: a könyv antropológia dokumentumnak túlzottan fiktív, regénynek pedig túlzottan ismeretterjesztő. A műfajok kereszteződéséből azonban mégsem félmű, hanem egy megdöbbentően eredeti, sajátos humorú, problémafelvetéseiben örök teremtéstörténet kerekedik ki.

Angulo a kaliforniai pit river törzsnél töltött negyven év tapasztalatából írta meg Medve Apa, Antilop Anya, Róka Fiúcska és Prérifarkas Apó kalandjait - félig ember, félig állat alakjaiban egyszerre fedezhetjük fel az amerikai bennszülöttek sajátos gondolkodásmódját és a telepesek logikáját. Tisztaszívű, ám csalafintán ravasz hősei korántsem olyan naivak, mint azt az indiánokról bennünk élő romantikus kép sugallja, számukra az anyagi és belső értékek egyaránt fontosak, és a család szentsége sem feltétlenül sérthetetlen.

Hajlamosak vagyunk feltételezni, hogy az amerikai prérin kóborló indián törzsekben volt valami közös - ezt az ábrándot az a tény is táplálja, hogy a Föld színéről eltörölt nemzetségek életmódját, hitrendszerét és etikai normáit rendszerint csak nagy vonalakban, árulkodó részletek híján ismerjük. Angulo történetei nyomán kiderül azonban, hogy az indián törzsek legalább olyan változatosak és sokrétűek voltak, mint maga az emberiség: a kis család vándorlása során találkozik mogorva és vendégszerető, harcos és béketűrő, valamint gonosz és jóindulatú törzsekkel is, s bizony saját rokonságuk is önálló, szuverén egyénekből, nem pedig sematikus személyiségekből tevődik össze.

Az Indián mesék látszólag egy vándorlás krónikája, lényegét azonban nem az út közben átélt kalandok és az ilyen-olyan kitérők alkotják. A történetek előbb-utóbb mindig az ember - legyen fehér- vagy rézbőrű - egyik legősibb késztetéséhez, a történetmeséléshez, és a beszélt szó nyomán életre kelő varázslathoz kanyarodnak vissza.

Kinek ajánljuk?
Azoknak, akik felnőtt fejjel is szívesen térnek vissza a mesék világába, s nem ódzkodnak a gondolattól, hogy a világot akár egy prérifarkas is teremthette, aki ráadásul egyszerre volt bolond és bölcs.

Krich Balázs

Megjelent:
A Jaff Kiadó gondozásában

Ára:
2490 Ft

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!