A rendszer megalkotói lényegében a sportból merítik az ötletet. A kite-szörf vitorlájához hasonlító, paplanernyő jellegű felület hivatott a légmozgásban rejlő energia közvetlen hasznosítására. A hajó orrához rögzített, vontató sárkányvitorlára épülő hajtóműrendszer váltotta fel a régmúlt idők árbocra szerelt vitorláit.
Az eszköz nemcsak újonnan épített hajók esetében használható, hanem már meglévő modellekre is felszerelhető. Csak kiegészítő erőforrásként használható, a szokványos dízelüzemű motor kisegítésére.
A 10 000 tonnás MV Beluga SkySails teherszállító hajó
Néhány adat:
felület: kb. 160 négyzetméternyi sárkányvitorla
magasság: kb. 300 méter a vízszint felett
teljestímény (elméleti): kb. 6800 lóerő
megtakarítás: kb. 35%-kal, vagyis közel napi 1000 euróval tudják csökkenteni a folyékony üzemanyag felhasználását
A megoldás egyelőre a kisebb teherhordó képességű hajók esetén alkalmazható hatékonyan, de a soron következő fejlesztések már a nagyobb méretek irányába mutatnak.
A világ tengereit járó közel százezer teherhajó évente több mint 2 milliárd hordó olajat használ fel, ami a globális szén-dioxid-kibocsátás kb. 4,5%-áért, a kén-dioxid-kibocsátásnak pedig mintegy 20%-áért tehető felelőssé.
Forrás: muszakiak.hu, SkySails.info