Az Egyesült Államokban a Wal Mart áruházlánc a vadkapitalizmus egyik megtestesítője. Az 1,3 millió munkatárs fele félévente cserélődik. Alacsony fizetés, rossz munkakörülmények, temérdek munkaügyi per jellemzi a céget, ahol a vezetés különösen ügyel a szakszervezet visszaszorítására.
Lee Scott, a nagyhatalmú vezető ismét egy újításon töri a fejét. A Wall Street Journal amerikai gazdasági napilap szerint a cég még az idén bevezeti "munkaidő-optimalizálási" programját.
Nem tudják előre, mennyit kell dolgozni
Mindez azt jelenti: Nem lesz előre meghatározott, fix munkaidő, hanem mindenkit rugalmasan, a vásárlói igényeknek megfelelően osztanak be. Egy számítógépes program kalkulálja ki, egy adott napon az 1500 amerikai áruház melyikébe éppen mennyi eladóra, pénztárosra, árufeltöltőre lesz szükség.
A munkavállalók tehát nem tudják előre, hány órát és mikor dolgoznak egy hónapban. Előfordulhat, hogy nem lesz meg a szükséges óraszám, és kevesebb pénzt vihetnek haza.
Növelni akarják az ügyfélelégedettséget
A hivatalos indoklás szerint azért van szükség a munkaidő rugalmas beosztására, hogy javítsák az ügyfélelégedettséget.
Az új munkaidőmodellel a cég gyenge időkben minimálisra csökkentheti az alkalmazottak számát, amivel a személyi költségek is csökkennek. Kérdés, mennyien vállalják ilyen feltételek mellett a munkát...