Jövő májusi uniós csatlakozásunk után régiónk szerepe jelentősen felértékelődik a mindenütt ismert, úgynevezett globális termékek beszerzésénél. A folyamat első jelei már érzékelhetőek is. Az angol és a francia piacot például már elárasztotta a szlovák Coca-Cola és a lengyel Always betét. Az ok: a csatlakozó országokban lényegesen olcsóbban állítják elő ezeket a termékeket. Komoly piaci átrendeződés várható, miután a kereskedelmi határok megszűnésével 75 millió új termelő és fogyasztó csatlakozik a közösséghez - hangzott el a Boston Consulting Group (BCG) hétfői tájékoztatóján.
A nemzetközi tanácsadó cég adatai szerint a globális termékek a jövő májusban csatlakozó tíz országban átlagosan 41 százalékkal olcsóbbak, mint a tagországokban. A várakozás szerint azonban az árak közelíteni fognak egymás felé, vagyis a csatlakozó országokban emelkednek, a korábban taggá vált országokban csökkennek. A határok megszűnésével ugyanis a nagykereskedők beszerzési lehetőségei tágulnak, és a kelet-európai régióban olcsóbban előállított globális termékeket fogják keresni. Ezzel ugyan megnövekednek a szállítási költségeik, ennek azonban sokszorosát megspórolhatják az alacsonyabb beszerzési árakon.
A hipermarketek jól járhatnak
Több Tesco kólát, Aro teát és más kereskedelmi márkás terméket fogunk vásárolni, miután nő a kiskereskedelmi láncok részesedése a hazai piacon. Hazánk élenjáró a kiskereskedelem koncentrációjában, a BCG adatai szerint 2001-ben az élelmiszerek 80 százalékát az öt hazánkban jelen lévő nemzetközi lánc üzleteiben vásároltuk.
"Ami a csatlakozás utáni hazai húsárakat illeti, minden attól függ, hogy éppen akkor miként viselkedik az európai húspiac. Mi ugyanis az ottani árakat követjük most is, s a nyitott piac miatt jövő májusban is" - mondta a Magyar Hírlapnak Réti Attila, a Kaiser Food Kft. tulajdonosa. A szakember úgy véli, a mostani előrejelzések szerint semmilyen komolyabb árváltozás nem indokolt. Az európai árakat alapvetően az alacsonyabb brazil, amerikai és kanadai sertésárak befolyásolják. A tőkehúsok mellett a húskészítmények ára jóval az uniós szint alatt marad a jövőben is. A marhahús például a német és osztrák boltokban 30 százalékkal drágább, mint itthon, kilónként 1400 forintba kerül.
Farkas Imre, a Zalahús Rt. elnök-vezérigazgatója ugyanakkor nem zárja ki a sertésárak emelkedését. Jó minősége miatt ugyanis a hazai sertéshús még keresettebbé válhat az új, korlátok nélküli piacon, s ennek egyenes következménye az itthoni árak emelkedése.
A baromfiágazatban évek óta heti csúszással követik a magyar felvásárlási árak az unióbelieket - mondta Marczali Gábor, a Bábolna Rt. vezérigazgatója. Ez a kapcsolat csak szorosabb lesz a csatlakozás után, egészen addig, míg a nyugat-európai megrendelők nagyobb tömegben vásárolnak csirkemellet és -combot Magyarországról. A hazai fogyasztói árakkal más a helyzet. Itt a fizetőképes kereslet befolyásolja az árakat, s ez a törvényszerűség uniós tagként is érvényesülni fog. A magyar baromfihús 15-30 százalékos árelőnye hosszú ideig megmarad. Addig biztosan, míg a magyar piacon lévő nagy kereskedelmi láncok magyar baromfi-feldolgozóktól szerzik be árujukat.