Gyurcsány Ferenc pénteken az érdekeltségébe tartozó Motim Zrt. áramvásárlásáról szóló kérdésre válaszolva azt mondta: nincs abban semmi szabálytalan, ha a Magyar Villamos Művek Zrt. üzletpolitikai megfontolásból a legnagyobb zsinórfogyasztóknak valamilyen egységes kedvezményt ad.
Hozzátette: azzal sincs semmi baj, ha a MÁV Zrt. ugyanennél a cégnél - minthogy több tízezer tonna árut fuvaroztat egy évben - más tarifát alkalmaz, mint annál, amely csak egy konténert ad fel, és közben ugyanezt a kedvezményt megadja bármely más társaságnak, ha ugyanilyen nagy mennyiségben szállíttat.
Rácz Gábor, a MÁV Cargo Zrt. kommunikációs igazgatója az MTI kérdésre elmondta, a Motim Zrt. - amellyel négy éve van szerződésük - egyike a társaság közepes nagyságú partnereinek. A Motim Zrt. évente 20-30 ezer tonna árut, főleg timföldet és műkorundot szállíttat - mondta.
Megjegyezte, az igazán nagy 22 megrendelő 100 ezer és 6,5 millió tonna között szállíttat egy évben. Ezek adtáka MÁV Cargo Zrt. tavalyi áruforgalmának nagyjából kétharmadát - közölte.
Az ilyen döntést az igazgatóság és a felügyelőbizottság hagyja jóvá, és betartását a belső ellenőrzés folyamatosan ellenőrzi - tette hozzá. Rácz Gábor hangsúlyozta: a Gazdasági Versenyhivatal is szigorúan ellenőrzi, hogy ne tegyenek önköltség alatti árajánlatot.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a kedvezmény mértéke több tényezőtől függ. Példaként említette a szállított mennyiséget, a használt vagon típusát, illetve hogy milyen hosszú távra szóló szerződésük van az adott partnerrel.
"Ha bárki ugyanarra a relációra, ugyanarra a mennyiségre kérne árajánlatot, pontosan ugyanakkora kedvezményt kapna - amennyiben szerződést kötött a vállalattal -, mint a Motim Zrt, ugyanis a kedvezményt nem a megrendelő, hanem a szállítandó mennyiség, a reláció, a felhasznált kocsiféle, az üzleti stabilitást jelentő hosszú távú szerződések alapján nyújtjuk" - szögezte le a kommunikációs igazgató.