A McLaren nyitotta az élen az előszezont
2013. február 05. 08:45
Köszöntjük kedves olvasóinkat az első 2013-as tesztnapról készülő éló tudósításunkban! Az eseményekről egész nap részletes beszámolóval jelentkezünk, igyekszünk minél több háttérinformációval szolgálni, és szokás szerint óránként jelentkezünk az aktuális időeredményekkel.
Pillanatokkal ezelőtt a Marussia is kigurította garázsa elé az autóját, és rövidesen a Caterhamet is bemutatják, így a Williamsen kívül az összes csapat már a 2013-as autójával fog körözni ma. Néhányan, köztük a McLaren, a Mercedes, a Force India és a Toro Rosso már megtette az első köröket idei modelljével.
Button (McLaren), Chilton (Marussia), di resta (Force India), Grosjean (Lotus), Hülkenberg (Sauber), Maldonado (Williams), Massa (Ferrari), Ricciardo (Toro Rosso), Rosberg (Mercedes), van der Garde (Caterham), Webber (Red Bull) ül az első napon autóba. A teszt 9 órakor kezdődik.
A csapatoknak tizenkét napja lesz versenypályán felkészülni az idényre, ebből négy esik a spanyolországi Jerezre. A másik nyolc napban Barcelonában fognak dolgozni. A jerezi pályán kevés gyors kanyar található, ezért az itteni eredmények kevésbé mérvadók, s a csapatok is inkább a megbízhatósági vizsgálatokra és rendszerellenőrzésekre törekednek a jó köridők helyett.
Az eddig bemutatott autókról készített cikkeinket és galériánkat ezeken a linkekek tekinthetik meg: Ferrari, Force India, Lotus, McLaren, Mercedes, Red Bull, Sauber, Toro Rosso. A Caterham és a Marussia 2013-as autójáról készített cikkünkkel a délelőtt folyamán jelentkezünk.
A Sauber pilótáját Webber követi, miután zöldre váltott a bokszutca végén a lámpa. Utánuk jön Maldonado.
Az első ellenőrző köröket teszik meg most a pilóták, Chilton, Ricciardo, Rosberg és van der Garde van kint a pályán. Massa az intermediate abroncsokon jött ki, pedig száraz az aszfalt. Az idő természetesen hideg Jerezben, bár süt a nap.
A csapatok összesen ennyit kaptak a tizenkét tesztnapra, ebből legfeljebb harmincötöt használhatnak fel Jerezben. A szuperlágy keverék egyébként itt nincs is benne a kínálatban. Az idei Pirellik a tervek szerint körülbelül fél másodperccel gyorsabbak lesznek a tavalyiaknál, ugyanakkor több tulajdonságuk is változni fog a szerkezetük módosítása miatt. Várhatóan szélesebb tartományban fognak működni, javul a tapadásuk oldalterheléskor, könnyebbé válik a felmelegítésük, viszont nagyobb lesz a hőfáradásuk.
Az új Ferrarival 1:35.607-tel ért körbe, övé az első idei mért kör. Tavaly 1:17.613-mal a mercedeses Rosberg volt a leggyorsabb Jerezben.
Az Autosport tudósítója, Edd Straw arról számolt be, hogy Rosberg próbarajtjánál üresbe kapcsolt a váltó a bokszutca kijáratánál, amikor a német az 1-es fokozatból 2-esbe próbált váltani.
A többi csapat már teljesítette első köreit az új autójával. A Williams egyébként nem teljesen a régi modelljét használja, több idei alkatrészt is tesztelni fognak Jerezben.
Ahogy várni lehetett, most még nem törik magukat a csapatok, elvégre úgyis hideg a pálya. Egy darabig valószínűleg továbbra is csak ellenőrző körökre fogják kiküldeni versenyzőiket. Legutóbb di Resta és Rosberg volt kint a pályán.
1:25.705 az ideje, ez csak nyolc másodperccel lassabb a legjobb tavalyi köridőnél. Rajta és Massán kívül másnak még nincs mért köre. A Williams autóján egyébként van egy kozmetikai panel, szóval valószínűleg az FW35-ön is lesz.
A 4-es kanyarnál történt az eset, ezzel Button előidézte a szezon első piros zászlós megszakítását. Naponta több ilyen szokott lenni egy-egy tesztnapon, mivel az autóknak még lehetnek gyermekbetegségei, amelyeket le kell küzdeniük a mérnököknek.
Még az edzés megszakítása előtt futott egy 1:22.568-as kört. A trélerre most rakják fel a lerobbant McLarent, Button pedig elindult vissza a garázsba.
Az MP4-28-at letakarva szállították vissza a McLarenhez, hogy a riválisok ne készíthessenek közeli kémfotókat róla. A csapat paravánnal védi az autót a kíváncsi szemek elől. A művelet befejeződött, folytatódik a teszt.
Webber, Hülkenberg, di Resta, Massa, van der Garde, Rosberg és Ricciardo is kisprintelt a pályára, amelyen viszont Grosjean és a Lotus továbbra sem jelent meg.
A levegő hőmérséklete 7, az aszfalté 15 Celsius fok - ilyen körülmények ritkán vannak nagydíjakon, bár éppenséggel akadt már rá példa. Rosberg közben átvette a vezetést 1:20.846-tal, s már hat pilótának van mért köre. Mindjárt jelentkezünk az aktuális eredményekkel.
Jelenleg így fest a tabella:
1. Rosberg (Mercedes W04) 1:20.846 - 11 kör
2. Massa (Ferrari F138) 1:21.598 - 11 kör
3. Maldonado (Williams FW34) 1:22.568 - 7 kör
4. Hülkenberg (Sauber C32) 1:23.398 - 7 kör
5. Webber (Red Bull RB9) 1:24.650 - 4 kör
6. Van der Garde (Caterham CT03) 1:24.994 - 6 kör
Grosjean megtette az első ellenőrző körét a csapat idei autójával. Az első két napon ő vezeti az E21-et, csütörtökön és pénteken Räikkönen kap lehetőséget.
Twitteren megköszönte a Caterhamnek a három együtt töltött évet, és "minden jót kívánt nekik a jövőben." A finn pilótának azért kellett távoznia, mert nem akart szponzorok után kutatni, holott a csapat ezt elvárta volna. A Marussiától hasonló okból elküldött Glock szintén érdeklődéssel követi a teszteket, online követi az eseményeket.
Egyelőre hetedik a Marussia újonca, 1:33.533 volt az első köre a narancssárga jelölésű kemény gumikon. Nem meglepő, hogy ezt a keveréket használta. Webber megelőzte Hülkenberget, átvette a 4. helyet 1:22.959-es idejével.
Még elég gyenge a csapatok megbízhatósága, ezúttal az új Mercedes döglött be. Rosberg autója füstöt is áraszt.
Az autó hátsó részét vizsgálta a sikánnál bekövetkezett műszaki hiba után. Annyira nem volt vészes a füst, nem kellett oltania az odasiető sportbírónak.
Hamarosan újraindíthatják a gyakorlást. Nemrég Ricciardo feljött a 3. helyre (1:21.630), míg Hülkenberg visszaelőzte Webbert, és ötödik pillanatnyilag (1:22.593).
A lámpa zöldre váltását követően di Resta az első, aki folytatja a gyakorlást. A teszt amúgy délután öt óráig tart.
Bár egyáltalán nem vezeti a Ferrarit a héten, nem passzív pihenéssel tölti az idejét. "Délelőtt nagy intenzitással kerékpároztam, délután pihenés és edzőterem következik" - jelentette Twitteren. Felmerült a pletyka, hogy az ő döntése volt, hogy a csapat felmentette a monoton tesztfeladatok alól, de Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke cáfolta ezt. Massára és de la Rosára hárul a feladat, hogy bejárassák az új autót a héten.
Az Auto Motor und Sport értesülése szerint az üzemanyagpumpa hibásodott meg az MP4-28-ban. Martin Whitmarsh csapatfőnök azért bosszús, mert ez a hiba már tavaly is előjött Abu-Dzabiban. "Nem indult jól a teszt" - mondta. "A Mercedes már változtatott ezen az alaktrészen, de úgy tűnik, nem kellő mértékben." Button az első szárnyak összehasonlításával foglalkozott, mielőtt bekövetkezett a hiba.
Emiatt állt le az autó Rosberg alatt, legalábbis az első jelentések szerint.
Továbbra is Rosberg vezet 1:20.846-tal, Maldonado 1:21.215-t préselt ki a Williamsből. Di Resta az imént több kört megtett mért kör nélkül, miközben egy speciális, oszlopos mérőeszköz volt felszerelve a Force India bukókeretére.
1:21.598-at futott, Massát megelőzve feljött a 3. helyre. Hülkenberg, Webber, van der Garde és Chilton következik utánuk.
Chilton egyszerre előzte meg a lassabb tempóval haladó Maldonadót és Hülkenberget. Az újonc brit legjobb ideje egyelőre 1:27.846, pont hét másodperccel van lemaradva Rosbergtől.
Ez okozta Rosberg megállását bő egy órával ezelőtt. A füst csak az autó túlmelegedése miatt volt.
Két óra elteltével ez a sorrend:
1. Rosberg (Mercedes W04) 1:20.846 - 14 kör
2. Maldonado (Williams FW34) 1:21.215 - 27 kör
3. Grosjean (Lotus E21) 1:21.219 - 5 kör
4. Ricciardo (Toro Rosso STR8) 1:21.316 - 17 kör
5. Hülkenberg (Sauber C32) 1:21.553 - 20 kör
6. Massa (Ferrari F138) 1:21.598 - 17 kör
7. Webber (Red Bull RB9) 1:22.959 - 11 kör
8. Van der Garde (Caterham CT03) 1:24.994 - 12 kör
9. Chilton (Marussia MR02) 1:25.176 - 12 kör
Csak Massa és Webber köröz jelenleg, miután Grosjean, aki első rendes etapjával feljött a 3. helyre, visszatért a bokszba. A Ferrarin is rajta van a periszkópos mérőeszköz.
Az Autosport beszámolója szerint a csapatnál rendben zajlanak az aerodinamikai mérések és a rendszerellenőrzések. Hülkenberg az Auto Motor und Sportnak azt mondta, "az első érzései jók, de még alkalmazkodnia kell."
Első mért köre a Force Indiával 1:22.690 volt, ami egyelőre a 7. helyre elég. Már csak Button hiányzik a tabelláról, aki másfél órája műszaki hibát szenvedett.
Cikkünkben elolvashatják, hogy mely területeken változtattak a mérnökök a tavalyi autóhoz képest.
1:21.019-re javított, 173 ezredmásodpercre van az élen álló némettől.
Elsősorban az új Pirellik megismerése a céljuk az aerodinamikai vizsgálatok mellett. A Williamsnek ebből a szempontból jó, hogy a tavalyi specifikációjú autóval gyakorolnak, hiszen közvetlen összehasonlítási alapjuk lehet az abroncsokról.
Nem teketóriázott a Red Bull, máris teljesítették az első hosszabb, kilenc mért körből etapot. Ezek voltak Webber köridői:
1:24.808
1:24.478
1:30.642
1:25.718
1:25.188
1:25.596
1:25.302
1:24.370
1:24.638
Maldonadóhoz hasonlóan közelebb zárkózott Rosberghez, de maradt harmadik. Az új legjobbja 1:21.175.
A Williams pilótája öt mért körből menettel javított nemrég az idején, amellyel egyelőre második. Az első mért köre volt a leggyorsabb.
1:21.019
1:21.784
1:22.131
1:22.711
1:22.858
A C32 formája kissé eltér a többi autótól. Itt elolvashatják, hogy hogyan találta ki a szokatlan megoldást a Sauber.
Hét mért körös etapjának hatodik körében 1:21.647-tel faragott a legjobbján, ezzel maradt hetedik. Di Resta konstans teljesítményt nyújtott, etapja középső öt körének eredményei egy tizedmásodpercen belül voltak.
Ezen a teszten nincs hivatalos ebédszünet, a csapatok maguk döntik el, mikor iktatják be azt. Chilton, Grosjean és Ricciardo tartózkodik most a pályán, utóbbi 1:21.311-gyel kapásból egyéni legjobb kört futott.
A Toro Rossóval 1:20.547-et repesztett a kemény gumikon. Grosjean a közepes keménységű abroncsokkal jött ki.
Dél után nem sokkal így fest a tabella:
1. Ricciardo (Toro Rosso STR8) 1:20.547 - 29 kör
2. Rosberg (Mercedes W04) 1:20.846 - 11 kör
3. Maldonado (Williams FW34) 1:21.019 - 34 kör
4. Grosjean (Lotus E21) 1:21.175 - 15 kör
5. Hülkenberg (Sauber C32) 1:21.553 - 32 kör
6. Massa (Ferrari F138) 1:21.598 - 25 kör
7. Di Resta (Force India VJM06) 1:21.647 - 24 kör
8. Webber (Red Bull RB9) 1:22.959 - 23 kör
9. Van der Garde (Caterham CT03) 1:24.994 - 17 kör
10. Chilton (Marussia MR02) 1:25.176 - 17 kör
Aligha meglepő, hogy Ricciardo egy rövid etappal vette át az elsőséget az imént. Ezek voltak a köridői:
1:21.311
1:20.547
1:21.040
1:21.667
Az etapok hosszúságát tekintve eddig Webber és di Resta vezet 9 , illetve 7 mért körrel. Rosberg, Maldonado és Massa leghosszabbja etapja 5, Ricciardóé, Grosjeané és Hülkenbergé 4 mért körből állt. Van der Garde és Chilton még nem tett meg 3 mért körnél többet egyhuzamban.
A szerelők próbálják megjavítani az elromlott üzemanyagpumpát. Bár nagyon sokat nem veszít a McLaren, azért nem mondható jónak, ha rögtön az első tesztnapjuk kárba vész. Button eddig három kört tett meg, mért köre még nincs.
A levegő 15, az aszfalt 28 fokra melegedett föl, ami egész elviselhető. Kérdés, hogy a későbbi tesztnapokon lesz-e eső, ami hátráltatni szokta a csapatok felkészülését.
Ő a harmadik Rosberg és Ricciardo után, akinek ez sikerült, 1:20.864-et ért el a Williamsszel. Rosbergtől csak 18 ezredre van.
Úgy tűnik, most a legjobbak a körülmények Jerezben, és a csapatok is most hajtanak rá az erősebb köridőkre. Di Resta 1:20.558-at futott, így mindössze 11 ezredmásodperc a lemaradása az élen álló Ricciardótól.
Az autó első szárnya mögül két kis csövet irányítottak az első kerekek és a fékhűtők felé.
Az F138 hátulján olyan mérőtapaszok vannak, amellyel a kipufogóból kiáramló gázok hőmérsékletét lehet vizsgálni. Massa kijött egy új etapra, de lassabb köröket fut.
Növeli előnyét az 1. helyen, 1:20.401 a kemény gumikon. Mögötte di Resta, Rosberg, Maldonado, Grosjean, Hülkenberg, Massa, Webber, van der Garde, Chilton a sorrend.
A tesztnap feléhez közeledve Maldonado futotta eddig a legtöbb kört, 43-at, megelőzve a 36 körnél járó Ricciardót. Hülkenberg, Massa és Webber fej-fej mellett követi őket 32 körrel.
Bár megjavította a legjobb idejét, az iménti ötkörös etapjának átlaga (1:21.359) rosszabb volt, mint az előző négykörösé (1:21.141). Igaz, ha kivesszük az utolsó, 1:22-es körét, 1:21.038-ra javul az átlaga. Maldonado most egy hosszú etapot nyom, körei 1:26 elejéről most kezdenek visszaesni 1:27-re.
A Force India versenyzője a 32. körében 1:20.343-at ért el, fél tizeddel megelőzte Ricciardót. Egy lassabb körrel folytatta, majd 1:20.902-et futott második próbálkozásra.
A Lotus és a Sauber egy órája nem küldte ki autóját a pályára, vélhetően most falatoznak a csapattagok. A Mercedesnél szintén eljött az ebédidő, bár a szerelőknek lenne dolga, hiszen a W03-ban meghibásodott az elektronika. A McLarennél még mindig küzdenek az elromlott üzemanyagpumpával. Webber és Massa ugyanakkor percek óta ellenőrzéseket végez a pályán.
Az állás négy órányi tesztelést követően:
1. Di Resta (Force India VJM06) 1:20.343 - 35 kör
2. Ricciardo (Toro Rosso STR8) 1:20.401 - 37 kör
3. Rosberg (Mercedes W04) 1:20.846 - 11 kör
4. Maldonado (Williams FW34) 1:20.864 - 52 kör
5. Grosjean (Lotus E21) 1:21.175 - 15 kör
6. Hülkenberg (Sauber C32) 1:21.553 - 32 kör
7. Massa (Ferrari F138) 1:21.598 - 36 kör
8. Webber (Red Bull RB9) 1:22.959 - 36 kör
9. Van der Garde (Caterham CT03) 1:24.994 - 21 kör
10. Chilton (Marussia MR02) 1:25.176 - 21 kör
A Lotus pilótája még csak a 17. körét tette meg, de 1:19.796-tal az élre ugrott.
Maldonado, Webber, di Resta és Massa egyaránt tiszteletét tette a pályán az elmúlt percekben, de mért kört egyikük sem futott, vagyis különböző mérések céljából vezettek. Maldonado több próbarajtot is elvégzett a bokszutca végén.
A hetedik pozícióból feljött a hatodikba, hat tizedet javítva 1:21.024-re faragta le egyéni legjobbját.
A csapat fontolgatja, hogy a Ferrari motorjait lecseréli a Renault erőforrásaira 2014-től. "Tárgyalunk a Renault-val" - erősítette meg Franz Tost csapatfőnök. "Az a célunk, hogy ugyanolyan motorunk legyen, mint a Red Bullnak, s ezáltal a szabályok adta kereten belül kihasználhassuk ennek előnyeit."
Rajta kívül senki sincs a pályán, miközben a francia befejezte etapjának hatodik mért körét. 1:22-es időkről most kezd lassulni 1:23 fölé.
Webberrel holtversenyben Grosjeané a nap leghosszabb etapja, az alábbi köridőkkel:
1:22.526
1:22.869
1:22.183
1:22.401
1:22.734
1:23.048
1:23.467
1:24.769
1:24.658
Mint látható, a kemény gumikat használta Grosjean. Az autót több helyen áramlásjelző festékkel kente be a Lotus.
Kis csend után ismét autó a pályán, méghozzá Webber Red Bullja. És az ausztrál rögtön megjavítja a legjobb idejét, 1:20.601-gyel feljött a 4. helyre.
Majdnem két órája nem adtak hírt magukról, de Hülkenberg és van der Garde ismét pályára hajtott. Webber második gyors köre 1:21.135 volt, fél másodperccel lassabb, mint az előző.
Ez az állás szűk három órával a tesztnap vége előtt:
1. Grosjean (Lotus E21) 1:19.796 - 34 kör
2. Di Resta (Force India VJM06) 1:20.343 - 40 kör
3. Ricciardo (Toro Rosso STR8) 1:20.401 - 37 kör
4. Webber (Red Bull RB9) 1:20.601 - 53 kör
5. Rosberg (Mercedes W04) 1:20.846 - 11 kör
6. Maldonado (Williams FW34) 1:20.864 - 64 kör
7. Massa (Ferrari F138) 1:21.024 - 47 kör
8. Hülkenberg (Sauber C32) 1:21.553 - 38 kör
9. Van der Garde (Caterham CT03) 1:23.445 - 27 kör
10. Chilton (Marussia MR02) 1:25.176 - 21 kör
Kiderült, hogy ezen a gumitípuson érte el a legjobb idejét, csakúgy, mint nemrég di Resta. Grosjean a kemény keverékkel vette át a vezetést, de ez persze egyelőre kevésbé árulkodó információ az autók tempójáról.
A Caterham újonc versenyzője hat kört nyomott le egyvégtében, menet közben 1:23.445-re javítva saját legjobbját. Ezzel maradt a kilencedik helyen, de jobban elhúzott a marussiás Chiltontól.
A tabellán harmadik helyen álló pilóta az egyetlen, aki most a pályán tartózkodik.
Öt órával azután, hogy tönkrement benne az üzemanyagpumpa, Button autója ismét a pályán. A lerobbant Mercedest ellenben továbbra is szerelik.
A 21 éves újonc brit pilóta nagyon várta, hogy először vezethesse az új Marussiát. "Délelőtt hihetetlen érzéseim voltak. Amikor valaki először kigurul a garázsból, nem csupán maga miatt izgul, hanem a szerelők és a csapat miatt is, mivel ezért dolgoztak egész télen" - nyilatkozta az Autosportnak. Itt egy kép róla délelőttről.
De nem lép előre a 8. helyről a Sauberrel. Az 1:21.464-es kör előtt és után 1:22-es köröket jegyzett.
A kezdet nem biztató: Rosberg délelőtti elektromos gondjai végzetesnek bizonyult. "Miután beazonosítottuk a probléma okát, ma már nem megyünk ki a pályára, mert holnapra módosítanunk kell néhány alkatrészt" - írják a Twitteren. A német egész nap csak 11 kört tett meg, míg Maldonado már 64-nél jár. A W04-ben a kábelezéssel akadt valamilyen gikszer.
Ő az egyetlen, aki még nem iratkozott fel a tabellára. De legalább Rosberggel ellentétben folytatni tudta a munkát, mielőtt délelőtt megállt alatta a McLaren. Most is fel- és levezető köröket teljesít sorozatban.
A Force India azt közölte, hogy az ebédszünetben a beállításokon elvégzett módosítások hatásait ellenőrzik a VJM06-tal. Közben a Marussiát átvizsgálják, mielőtt újra pályára küldik. Most használnak először KERS-t, úgyhogy délelőtt azt próbálták ellenőrizni, hogy a beépítése minden szempontból megfelelő-e.
Két órával az első tesztnap vége előtt:
1. Grosjean (Lotus E21) 1:19.796 - 34 kör
2. Di Resta (Force India VJM06) 1:20.343 - 52 kör
3. Ricciardo (Toro Rosso STR8) 1:20.401 - 47 kör
4. Webber (Red Bull RB9) 1:20.601 - 53 kör
5. Rosberg (Mercedes W04) 1:20.846 - 11 kör
6. Maldonado (Williams FW34) 1:20.864 - 64 kör
7. Massa (Ferrari F138) 1:21.024 - 47 kör
8. Hülkenberg (Sauber C32) 1:21.464 - 52 kör
9. Van der Garde (Caterham CT03) 1:22.791 - 45 kör
10. Chilton (Marussia MR02) 1:25.176 - 21 kör
Már a bemutatón elmondták, hogy egy új, 5 elemű első szárny köré tervezték a W04-et, de az autón akkor egy tavalyi szárny volt. Az Auto Motor und Sport azt írja, a jerezi teszt zárónapjára megkapják a legújabb változatot.
Miután Hülkenberg és di Resta, majd Button is visszatért a bokszba, csend borult Jerezre. A McLarennek még mindig nincs mért köre.
Bár ez még azelőtt volt, hogy Rosberg alatt bedöglött a Mercedes, Hamilton - aki egyébként 31 millió dollárért új magánrepülőt vett - tegnap azt hajtogatta, hogy máris boldogabb, mint a McLarennél volt. Viszont "az új autóm kormányán legalább kétszer annyi kapcsoló volt, mint a régin volt" - mondta. "Ahogy megérkeztem a csapathoz, megszabadultam egy csomótól, de így is sokkal több maradt, mint amennyit az előzőn használtam. A mérnökök itt egyszerűen másképp dolgoznak, ezért tiszta lappal kell kezdenem."
Hamilton egyébként beszerzett egy új kutyát is, amelynek már paddock belépőt is igényelt Bernie Ecclestone-tól. Hát, olyat még az emberek közül is csak a kiválasztottak kapnak...
Hamilton figyeli a tesztelést Jerezben. Kattintson a galériához!
A Sauber két 1:22-es körrel nyitott, míg a Force India még csak az imént hajtott ki a bokszból. A többiek továbbra is a garázsban kushadnak.
Mégpedig 1:20.848 alatt, majd 1:20.611-re javított, így a McLaren rögtön az 5. helyen, Webber Red Bullja mögött kezd. Ricciardo is aktivizálta magát, úgyhogy már négy autó szórakoztatja a közönséget.
Ricciardo egy 1:20.889-es és egy 1:20.895-ös körrel indította az etapját, míg Button 3-4. köre 1:21.4-es volt.
A Caterham 2013-as előzetese:
Így alakult:
1:20.848
1:20.611
1:21.460
1:21.408
1:21.443
1:21.589
1:21.426
Chilton is tett egy gyors látogatást a pályán, de mivel visszatért a garázsba, megint senki nincs odakint. Di Resta egy 9 mért körből álló etapot fejezett be, kivétel nélkül az összes 1:25-ös volt.
Ezúttal Max Chilton csúszott ki a Marussiával a hátsó egyenes végén. Az autó jobb hátsó futóműve megsérült, tréleren viszik vissza. Na, ez az, amire a csapatoknak a tesztelésnek ebben a fázisában semmi szükségük nincs. Az incidens egyébként abban a Dry Sack kanyarban történt, ahol Schumacher és Villeneuve 1997-ben összeütközött.
A pálya széléről figyelő Gary Anderson a BBC-n arról számol be, hogy a Lotus és a Ferrari különösen jól irányíthatónak tűnik, míg a Red Bull mozgásából magas üzemanyagszintre lehet következtetni. Nem mindegy, hogy melyik autóban mennyi benzin van, mert ez a köridőkön túl a vezethetőséget is erősen befolyásolja. Anderson szerint ránézésre csökkenhettek a csapatok közötti különbségek.
A pályát újra megnyitották, Massa, Hülkenberg és Maldonado azonnal kihajtott rá.
Martin Whitmarsh megerősítette, hogy Button alatt délelőtt az üzemanyagpumpa hibája miatt állt meg az MP4-28. Ezt a részegységet erre az évre áttervezte a Mercedes.
Alig egy órával az első tesztnap vége előtt:
1. Grosjean (Lotus E21) 1:19.796 - 34 kör
2. Di Resta (Force India VJM06) 1:20.343 - 65 kör
3. Ricciardo (Toro Rosso STR8) 1:20.401 - 54 kör
4. Webber (Red Bull RB9) 1:20.601 - 53 kör
5. Button (McLaren MP4-28) 1:20.611 - 18 kör
6. Rosberg (Mercedes W04) 1:20.846 - 11 kör
7. Maldonado (Williams FW34) 1:20.864 - 70 kör
8. Massa (Ferrari F138) 1:21.024 - 52 kör
9. Hülkenberg (Sauber C32) 1:21.464 - 66 kör
10. Van der Garde (Caterham CT03) 1:22.791 - 45 kör
11. Chilton (Marussia MR02) 1:24.176 - 29 kör
A Caterhamet irányító Cyril Abiteboul szerint a sport gazdaságilag még sohasem volt ennyire rossz helyzetben, de Ross Brawn nem osztja a véleményét. "A több mint harminc év alatt, amióta az F1-ben vagyok, soha nem volt más" - mondta. "Mindig van egy-két csapat a mezőny végén, amely nehezen tudja összeizzadni a költségvetését. Ez egy ciklikus folyamat, az F1-nek azonban továbbra is megvan a kemény magja." Brawn ugyanakkor hozzátette, hogy ettől a kiadásokat még meg kell próbálni visszaszorítani.
Jelenleg csak a Force India van a pályán, eddig 3 kört tett meg az 1:24.7-8 közötti intervallumban. A nap egészét nézve épp most tart a 73-adiknál, így utolérte az eddig legszorgalmasabb Maldonadót. Most Massa is kihajt a garázsból.
Íme egy tanulságos összefoglaló az F+1 Blogon. Van der Garde is kigurult a bokszból a Caterhammel.
Négy helyet javított 1:20.536-os köridejével, megelőzve Webbert és Buttont is. A következő köre 1:21.583-as volt.
A Caterham 8 tizedet faragott le a köridejéből, most 1:21.915 a legjobbja. Ezzel is maradt az utolsó előtti helyen, fél másodperccel lemaradva Hülkenberg Sauberjétől.
Ahogy az sejthető volt, Chilton előbbi kicsúszását az autó jobb hátsó futóművének hibája okozta, amit ma már nem tudnak megjavítani. Közben megélénkült a forgalom, már hatan vannak a pályán: Webber, Massa, Button, Hülkenberg, di Resta, van der Garde.
A Red Bull 1:19.709-cel új etalont állított fel, míg Button 1:20.081-re faragta le az idejét, felugorva a McLarennel a 3. helyre. Hülkenberg szintén javított, 1:20.699-es körével maga mögé utasította Rosberget. Webber és Button is a közepes keverékkel érték el az eredményüket.
Martin Whitmarsh elismerte, hogy ugyanaz a hiba jelentkezett a McLaren benzinpumpájában, mint amelyik miatt Hamilton a tavalyi Abu-Dzabi Nagydíjról kiesett. "Ez bosszantó, a teszt azonban épp arra van, hogy az ilyeneket kiszűrjük. Persze jobb lenne, ha nem romlana el semmi, de inkább ma történjen, mint később. A pumpa új, éppen ez az ironikus. Áttervezték" - mondta.
Így alakultak a köridejeik, mindketten a közepes Pirelliket használták. Balra Button, jobbra Webber legutóbbi etapja:
1:20.081 1:19.709
1:20.375 1:21.398
1:20.702 1:32.428
1:21.010 1:21.898
1:21.395 1:22.290
1:27.275
1:21.448
1:21.410
Hamarosan befejeződik az első tesztnap. Webber, aki egyébként a tabella élén áll, egyedül van kint a pályán.
A nehéz kezdet után biztató fordulat: Button 1:18.861-gyel átveszi a vezetést, 9 tizedet verve Webber Red Bulljára is. Ez az idő csaknem egy másodperccel jobb, mint amivel a Lotus a tavalyi nyitónapot megnyerte. Button még a második, 1:19.696-os körével is az élre ugrott volna.
Button egy rövid etap első körében, ráadásul a legkeményebb Pirelliken autózta a nap legjobb köridejét:
1:18.861
1:19.696
1:20.450
A kábelkötegből adódó probléma ellenére, amely miatt csak 11 kört tudott megtenni, Rosberg optimista az új Mercedesszel kapcsolatban. Azt mondta, "garantáltan nagy előrelépés" a tavalyihoz képest. "Minden nagyon jó, nagyon pozitív" - állította. "Azt még nem tudnám megítélni, hogy az autó gyors-e vagy sem, de érzésre kellemes volt. Könnyedén nyomhattam a gázt, a balansz jónak tűnt, és élvezetes volt vezetni."
Button, Webber és Button maradt az első három sorrendje. Köszönjük az egész napos figyelmet, de ne menjenek messzire, a cikket hamarosan bővítjük a teljes eredménylistával és a részletes összefoglalóval.
Kedden elindult a Forma-1 2013-as előszezonja, amikor tíz csapat Jerezben megkezdte új autójának tesztelését, míg a tizenegyedik, a Williams, még tavalyi modelljének modernizált változatát küldte pályára. Az első napot háromszor kellett megszakítani piros zászlóval, először éppen Jenson Button miatt, aki azonban végül mindenkinél gyorsabbnak bizonyult.
Button McLarenjében délelőtt a benzinpumpa romlott el - ugyanaz a hiba jött elő, mint ami a tavalyi Abu-Dzabi Nagydíjon az élről ütötte ki Lewis Hamiltont, pedig a Mercedes azóta átépítette az alkatrészt. "Ez bosszantó, a teszt azonban épp arra van, hogy az ilyeneket kiszűrjük" - mutatott rá a csapatfőnök, Martin Whitmarsh. "Persze jobb lenne, ha nem romlana el semmi, de inkább ma történjen, mint később. A pumpa új, éppen ez az ironikus. Áttervezték."
A fennakadás miatt Button csak több órával később térhetett vissza a pályára, de röviddel a leintés előtt előrukkolt egy 1:18.861-es körrel. Így annak ellenére 9 tizedet vert a 2. helyezett Mark Webberre, hogy ő a kemény, míg az ausztrál a közepes keverékű gumikkal érte el az időeredményét. "Az autóval kapcsolatban jó benyomásaim voltak, azonnal otthon éreztem magam benne" - mondta Button. "Nagyon hasonló volt ahhoz, amilyennek a szimulátorban tűnt, és ez biztató, mert azt jelenti, hogy a szimulátor segítségével hatékonyan tudjuk majd fejleszteni."
Button az új McLarennel. A galériához kattintson!
Webber Red Bullja a nap nagy részét a középmezőnyben töltötte, késő délután azonban rövid időre átvette a vezetést, mielőtt Button letaszította az élről. "Egy versenyzőre csak hat tesztnap jut, ami nagyon kevés - ennyivel nem könnyű felkészülni az első futamra" - jegyezte meg a csapatfőnök, Christian Horner. "Gondoljunk bele, mi lenne, ha egy teniszezőnek hat meccs alatt kellene felkészülnie egy Grand Slamre! Az F1 ebből a szempontból egyedi helyzetben van." A Red Bull azonban a keddre tervezett feladatok 90 százalékát elvégezte, és Webber elégedett volt az eredménnyel. "Az autó érzésre hasonló a tavalyihoz. A legnagyobb különbség a gumikban van" - jelentette ki.
A 3. helyen Romain Grosjean végzett az új Lotusszal, a dobogósok sorrendje tehát viszonylag hűen tükrözte az előző szezon végére jellemző erőviszonyokat. Akárcsak Webber, a francia is úgy érezte, hogy az autója a tavalyihoz hasonlóan viselkedik. "Már egész pontos képet kaptunk a gumikról, és látjuk, hogy fel fogják adni a leckét: a tapadásuk megfelelő, de a szemcsésedéssel romlik" - magyarázta. "Ma könnyedén voltunk gyorsak, és nem is reagáltunk, amikor a többiek délután fokozták a tempót."
Paul di Resta negyediknek hozta be a Force Indiát, ráadásul a nap folyamán ő tette meg a legtöbb, 89 kört, ami egy új autó esetében parádés eredmény. A csapat eleinte aerodinamikai adatgyűjtéssel foglalkozott, majd hosszabb etapokat teljesítve áttért a gumik - különösen a közepes keverékűek - tanulmányozására. A skót mögött Daniel Ricciardo zárt a csak hétfőn este bemutatott, bár Misanóban már korábban bejáratott Toro Rossóval.
Mark Webber a Red Bull-lal. A galériához kattintson!
A Ferrari időeredményei nem tűntek kiemelkedőnek, Felipe Massa mégis feldobódva szállt ki az autójából, azt állítva, hogy az F138 "ég és föld" az elődjéhez képest. A csapat egy éve ilyenkor döcögősen kezdte az előszezont, napokig csak aerodinamikai ellenőrző teszteket tudtak végezni, ezúttal azonban minden simán ment. Massa megjegyezte, hogy kisebb gondokat már beazonosítottak az autón: a pilótafülke hűtésén például javítani kellene.
"Emlékszem, hogy tavaly ilyenkor szinte vezethetetlen volt az autónk. Alig tudtuk a pályán tartani, idén viszont teljesen más alapokról indulunk" - bizakodott. "Ez az autó sokkal kiegyensúlyozottabb. A fara is megfelelően viselkedett, a kigyorsításoknál jó volt a tapadás. Pedig ez a pálya ebből a szempontból nem egyszerű, borzasztóan koptatja a hátsó gumikat. Az egy évvel ezelőttihez képest óriási a különbség." Massa megjegyezte, hogy Button körideje "hihetetlen" volt, ám Webberét nem érezte elérhetetlennek.
A Force Indiától a Sauberhez átszerződő Nico Hülkenberg a 7. helyre kormányozta új, grafitszürke autóját, megelőzve Nico Rosberget, akinek balszerencsésen alakult az első napja az idei Mercedesszel. A W04 már délelőtt megállt alatta az egyik kábelkötegben keletkezett zárlat miatt, és egy kis el nem égett benzin a kipufogóban berobbant, látványos lángcsóvákkal borítva be az autó hátulját. Miután kiderítették a hiba okát, a Mercedesnél úgy döntöttek, átépítik a problémás részt, így Rosberg többé ki sem hajthatott a pályára, vagyis egész nap csak 11 kört tett meg.
Rosberg Mercedese már délelőtt megállt. A galériához kattintson!
Ennek ellenére elégedett volt a W04-ről szerzett első benyomásaival. "Nagyon jó, nagyon pozitív. Azt még nem tudnám megítélni, hogy az autó gyors-e vagy sem, de érzésre kellemes volt. Könnyedén nyomhattam a gázt, a balansz jónak tűnt, és élvezetes volt vezetni" - mondta.
"Garantálhatom, hogy óriási az előrelépés, de persze mindenki más is fejlődött. Reméljük, ledolgoztuk a hátrányunkat. A tavalyi szezon végén több mint egy másodperc volt a lemaradásunk, mindenképpen közelebb kell férkőznünk az élmezőnyhöz. Szerintem ehhez most jó alapot kaptunk, csak rajtunk múlik, hogy kihozzuk belőle a maximumot, rájöjjünk a problémákra, és megoldjuk azokat."
Pastor Maldonado a tavalyi Williamsszel - amelynek az orrában áthidalták a törést - 9. lett, majd a szokásos sorrendnek megfelelően a Caterham és a Marussia következett a tabella alján. Az újonc Giedo van der Garde elárulta, hogy bár a csak ma reggel bemutatott CT03 padlólemezével akadtak kisebb gondok, alapvetően jól muzsikált. "Még természetesen túl korán van, hogy ítéletet alkossak a 2013-ban várható teljesítményünkről, de úgy tűnik, ahhoz képest, hogy Brazíliában milyen autót vezettem, jelentősen előreléptünk a tél folyamán" - mondta a holland.
A Marussia újonca, Max Chilton több mint 5 másodperccel maradt el Button idejétől, mert délután a jobb hátsó futómű hibája miatt kicsúszott a Dry Sack kanyarban, és a csapat alaposan át akarta vizsgálni az autóját, ezért a későbbiek során nem engedte ki őt a pályára.
A tesztelés Jerezben péntekig folytatódik.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!