A Szingapúri Nagydíjtól egy fontos szabályváltozás lép életbe a Forma-1-ben: a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) azonnali hatállyal betiltotta a pilóták teljesítményének fokozására irányuló rádióüzeneteket. A csapatok mostantól sokkal kevesebb információt oszthatnak meg a versenyzőikkel, akiknek ezért az eddigieknél nagyobb mértékben kell a saját képességiekre hagyatkozniuk.
Az új szabály többnyire pozitív visszhangra talált a közvélemény körében, és az első nyilatkozatok alapján a versenyzők is úgy gondolják, hogy itt volt az ideje a szigorításnak. „A rajongók lelkesednek az ötletért, ezért biztosan jó döntés volt" – mondta Nico Rosberg a Sky Sportsnak. „Szerintem ez mindenképpen jó dolog, hiszen tisztábbá teszi a versenyzést."
„Eddig rengeteg tevékenységünket az határozta meg, hogy mit mondtak nekünk a rádión. Mostantól sokkal több múlik majd rajtunk" – magyarázta a világbajnokság éllovasa. „Teljesen máshogy közelítjük majd meg a versenyeket, hiszen egyedül leszünk, és sok mindenre magunktól kell rájönnünk."
Rosberg – aki a Mercedes szimulátorát már vezette az új szabályoknak megfelelően – úgy gondolja, körülbelül 80 százalékkal csökken majd a csapat és versenyző közötti információáramlás, ezért „óriási változásról" beszélhetünk. Ezzel egyetért csapattársa, Lewis Hamilton is, aki egy kicsit tart is az új nehézségektől. „Tetszik az ötlet" – mondta a brit. „De sok szempontból nehezebb dolgunk lesz, például a motorbeállítások terén – honnan fogjuk tudni, hogy melyik stratégiát kell alkalmaznunk?"
Hamilton szerint ezentúl még fontosabb lesz, hogy a Mercedes két versenyzője azonos stratégiával teljesítse a versenyeket. „Néha előfordult, hogy eltérő taktikán voltunk Nicóval, és egyikünknek több motorerő jutott. Hasonló esetekben most még jobban hátrányba kerülhetünk" – magyarázta. „Ha ebből nem lesz problémánk, a többi nehézséggel szerintem meg tudunk birkózni.
A brit egyébként bízik benne, hogy a szigorításból némi előnyt is kovácsolhat. „Remélem, én jól járok vele" – mondta. „Emlékszem, amikor még gokartoztam, semmilyen adatra nem hagyatkozhattunk. Senki nem láthatta, hol vagyok gyors, vagy milyen trükköket vetek be. Most talán teszünk egy lépést ebbe az irányba."
Bernie Ecclestone elárulta, az ő fejéből pattant ki a rádiótilalom ötlete, de legszívesebben tovább szigorítaná a szabályokat. Egy határozott „igennel" válaszolt például arra kérdésre, hogy betiltaná-e a valós idejű telemetriát. A csapatok így csak a futam után férhetnének hozzá a telemetriai adatokhoz, ami szintén sokkal nagyobb önállóságot adna a versenyzőknek.
„A pilóták vezetik az autót, nekik kell meghozniuk a döntéseket. Nincs szükségük arra, hogy valaki a bokszutcai irányítóközpontból mondja meg nekik, merre menjenek" – jelentette ki Ecclestone, aki szerint minden versenyző örül a rádióforgalom csökkentésének. „A szabályok is kimondják, hogy a versenyzőknek segítség nélkül kell vezetniük az autójukat. Eddig segítették őket, és igazából ezután is ez lesz a helyzet" – utalt a telemetriára. „Még mindig túl sok olyan segédeszköz áll a rendelkezésükre, amelyektől meg kellene szabadulnunk."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!