A Focus RS WRC03 a szakemberek szerint alapvetően különbözik azoktól az autóktól, amelyek a vb első három futamán szerepeltek. A Subarutól átcsábított Christian Loriaux technikai igazgató és mérnökcsapata jelentősen fejlesztette a teljesítményét a mezőny legmegbízhatóbb (pontszerzés az elmúlt 17 rali mindegyikén) gépének, miközben az új aerodinamikai csomag mellett sem lehet csak úgy elmenni. Lássuk hát, mi is új, forradalmi:
Jelentős változtatások történtek az autó aerodinamikájában a gyors versenyeken való sebességnövelés érdekében (nagy hátsó szárny - leszorítóerő, módosított első lökhárító, beömlők). Új a hátsó felfüggesztési rendszer, az első is tökéletesítve. Súlycsökkentés, jobb súlyelosztás. Új karosszéria és bukócső, meghaladva az FIA-előírások minimálértékét, biztonságosabb az autó. Új, könnyű Duratec R motor, amit a Cosworth Racing fejlesztett, gyorsabb reagálással és a felső fordulatszám-tartományban több nyomatékkal. Új vezetékezés és elektronikus irányító rendszer. Hatékonyabb motorhűtés. Javított üzenetkijelző rendszer a navigátor előtt lévő műszerfalon.
A pontversenyben a márka képviselői közül az észt Markko Märtin áll a legjobban, ő jelenleg a negyedik. A csapatok között a Ford a harmadik helyen várja a folytatást a Citroën és a Peugeot mögött. Az új autókat április 10. és 13. között Märtin és a belga Francois Duval vezeti majd. A harmadik pilóta, a finn Mikko Hirvonen továbbra is a "régi", Benikéhez hasonló kocsival versenyez.
Märtin a spanyolországi tesztelés után kijelentette, ezzel a Forddal bárhol, bárki ellen felvehetik a versenyt, nyerhetnek akár már Új-Zélandon is. Persze nem valószínű, mert az ilyen gyors murvás futamon kevés a tapasztalatuk, meg hát ki kell jönniük a hibáknak is. "Csoda lenne, ha problémamentes, felhőtlen versenyünk lenne" - mondta az észt kiválóság.
A Fordnál tehát azután, hogy a nagy nevek (McRae, Sainz) helyett fiatal tehetségeknek szavaztak bizalmat, eddig nem is alaptalanul, a gépet is olyan szintre fejlesztették, hogy azzal reális esély legyen a világbajnoki címre, talán már jövőre. A vetélytársaknál a helyzet ugye a következő: radikálisan új autóval a Skoda jelentkezik nemsokára, a Subaru és a Hyundai versenyautója még 2003-as, a többieké (Citroën, Peugeot) elvileg tavalyi, gyakorlatilag folyamatosan csiszolt, azaz korántsem elavult, a "pihenő" Mitsubishiről nyáron tudunk majd többet. És - hogy teljes legyen a kép - két új konstruktőr 2005-ös beszállásáról pletykálnak.