Hogy miért az idézőjel? Mert az új Cliót szinte már csak jóindulattal lehet bepasszírozni a kisautó-szegmensbe, hiszen másfél centi híján négy méteres hosszal büszkélkedhet. Szép, nagy, jobb, mint elődje volt, minden adott hát, hogy meghódítsa az európai piacot.
Be kell valljam, eleinte nem tetszett a Clio III. Kicsit fintorogva, hümmögve nézegettem az első nyilvánosságra került fotókat, s még a hazai premieren is ferde szemmel pillantgattam az új Renault-ászra.
Azóta viszont valami megváltozott; magam sem tudom, mi történhetett velem, de a pénteki fejtágítón azon kaptam magam, hogy lelkesen nézegetem a különböző képeket és videókat, s várom, hogy a prezentáció mielőbb véget érjen, s kezembe nyomjanak végre egy slusszkulcsot.
Végül ez a pillanat is elérkezett, de addig bemutatkozott a szép számú vendégsereg előtt a Renault Hungária új olasz igazgatója, Roberto Pallotta, aki a hároméves küldetése lejártával Franciaországba visszatért Serge Yoccozt váltotta. A főnök rövid önéletrajz-ismertetés gyorsan rátért a lényegre, az új Clióra, amely szavai szerint "nagyon fontos" a vállalatnak.
És ez kétségkívül így is van. Clióból 1990 óta összesen nyolc és fél milliót gyártottak, páratlan sikertörténetnek számít a gyár életében, s a hármas olyan kategóriába csöppen most bele, amely az európai eladások egyharmadát teszi ki. Itthon még durvább az arány, a 2005-ös évközi adatok szerint az összes értékesített gépjármű 48 százaléka volt kisautó, míg a minik hét százalékkal, az összes többi szegmens pedig 45 százalékkal szerepel a statisztikákban.
A Renault hagyományosan erős a kisautó-kategóriában, s az új Cliótól átütő sikert vár mind darabszámban, mind imázsilag. "Hódítania kell!" - adta ki az ukázt Pallotta, aki szerint az újoncnak mindene adott ehhez. Erről persze a vásárlókat is meg kell győzni, ezért az új vezér arra kérte a márkakereskedőket, hogy mindenhol legyen legalább egy tesztautó, amit a modell iránt érdeklődő leendő vevők elvihetnek egy-két próbakörre.
A Renault különben új ügyfélkört akar meghódítani az új Clióval, azok a 25-30 év közötti fiatalok a célcsoport, akik pénzüket vonzó, dinamikus autóba akarják fektetni. Ennek szellemében rajzolták meg tehét a karosszéria vonalait, ami valóban letisztultabbnak, vonzóbbnak hat az előd kerekded formáihoz képest, bár le sem tagadhatná, hogy annak továbbfejlesztéseként született meg.
Ugyanis akárhonnan nézzük az új Cliót, valahogy mindig visszaköszön a kettes (és kicsit a Modus is, de ez valahol érthető: az alap ugyanúgy a Nissannal közösen kifejlesztett B-platform). Még így is szemet szúrnak az olyan egyértelmű fejlesztések, mint a plasztikázott motorháztető, amelynek rövidebbre nyesésével nyilván az volt a franciák célja, hogy optikailag rövidebbnek tűnjön az autó eleje. Jelentem, a trükk bevált, s az új megoldás szerintem sokkal jobban néz ki, mint a régi.
Olyan nyilvánvaló dolgokról, minthogy kicserélték az első és hátsó lámpákat, felesleges beszélni, szót talán csak az érdemel, hogy a Modushöz hasonlóan a Clio is rendelhető kanyarfényszóróval.
Sőt, további felárért xenonfénnyel vakíthatók a szembejövők, a fénynyalábot az elektronika 30 km/h-s sebesség alatt automatikusan "visszaméretezi".