Mert ha van (A osztályos) bébi Benz, miért is ne lehetne bébi BMW? Mégiscsak egy prémium márka belépő modellje, ha nem is olyan kicsi, mint a riválisé, s ha kábé minden szempontból ki is lóg a kompakt alsóközép-kategóriából? Tán egy Alfa 147, egy Audi A3, egy Merci C Sportcoupé vagy egy új Honda Civic görcsölhető még vele párhuzamba, de itt és most befejezve a skatulyázás, a vetélytárs-keresés, mert csak.
Hisz' az egyes Bömös igazi kuriózum. A bajor típus neve hallatán ugye a többségnek nagy, erős, sportos és drága kocsi jut eszébe. Na ja, a legkisebb sem apró, erősnek erős, sportosnak sportos, drágának is drága, már viszonylag. De messze van a fivéreitől, még a sorban következő hármas az, amelyet kis túlzással megközelít.
Nem élményben és BMW-ségben, mert ezeket tökéletesen adja az egyes is. Anno volt egy hármas Compact, nem sikerült valami fényesre. Aztán Bangle bá' a fiatalabb korosztálynak is alkotott egyet, össze-vissza rajzolgatott az ő varázsceruzájával, odébb tolt pár vonalat, nyújtott itt (motorháztető, tengelytáv), faragott ott (túlnyúlások, tető), s elkészült (már majd' két éve) az új, széles, lapos, izgalmas, extravagáns alapmodell. Naná, hogy orrába hosszában beépített soros motorokkal és hátsókerék-hajtással, ahogy kell.
Ma már négyféle szívó benzines és két turbódízel is kapható. A legolcsóbb a 116i a maga 115 lóerejével és 5,5 millió forintos árával, a már 129 lovas 118i egy-, a 150-es 120i másfélmillióval kerül többe. Nemrég megérkezett a hathengeres 130i nem kevesebb mint 265 pacival - na érte már muszáj "rendesen" csengetni (minimum 10,3 milliót). A kisebbik tádé, a 118d 122 lóerős, nyomatékmaximuma 280 Nm, és elvileg 5,6 liter gázolajjal is beéri 100 kilométerenként. Ára 6,4 millió.
Az öblösebbik pedig tesztalanyunk, szóval közös nyomócsöves 120d 163 lóerővel, 340 Nm-rel 2000-es fordulattól, 220-as végsebességgel, 7.9 másodperces százas sprinttel, gyárilag 5,7-es átlagfogyasztással. Hatsebességes manuális váltóval. Alapból 7 millióért. Lássuk először, mit szólt hozzá az [origo] Techbázis rovatának vezetője, Straub úr.
Suzukiból a BMW-be Jómagam nem minden nap vezetek egy lakás árával egyenértékű járművet, így érdeklődve vettem használatba a BMW 120d-t is. Bár az új Swiftem 92 lóerejével teljesen elégedett vagyok, jó érzés volt menetpróbát tenni a német járgány 163 lovas motorjával is. Sosem kellett alacsonyabb fokozatba kapcsolni egy előzés előtt, egy kisebb gázfröccs bőven megtette hatását. Ami leginkább meglepő volt: a fedélzeti komputert figyelve még a fogyasztás sem nagyon ugrott 7-8 liter fölé. Évek óta benzines autót használó sofőr lévén az összképet rontotta számomra, hogy alapjáratban az 1-es BMW turbódízel motorja meglehetősen rázott, ami bizarr módon a régi Ikarus buszokat idézte fel bennem. Igazán élmény volt vezetni a kis BMW-t, bár a sportosságért némi áldozatot kell hoznia a vásárlónak: a be- és kiszállás bizony nem a legegyszerűbb, különösen a hátsó ülésről nehéz előmászni. Az első ülések ellenben nagyon kényelmesek, a kormány helyzete mellett a fotel dőlését, oldaltámaszainak nagyságát is állítani lehet, a komfortot fokozza a középső karfa. Kissé nehéz volt viszont megszokni a műszerfalat, amelyen minden elektronizált: még az indexkar sem a megszokottan működik, a rádió pedig egyben fedélzeti komputer is rengeteg multifunkciós gombbal - ez már kicsit túlzás. Mindent összegezve: menetteljesítményein felül az 1-es BMW tervezőit dícséret illeti a kategóriájához képest elég nagy méretű csomagtartóért. Mivel az autó ötajtós, akár a családi kocsi szerepét is betöltheti, már ha annak tagjait nem zavarja a nehézkes ki- és beszállás, valamint képesek kifizetni érte egy panellakás árát. |
Ádámunk "off the record" fülig érő szájjal mesélte, mekkorát is autóztak a 120d-vel, hogy elmentek fagyizni, és hogy megnézték őket a csajok... Amúgy a beépített Apple iPodot tesztelte, s ahogy a kollégák a Nonstop zene Győrtől Miskolcig című nagyívű mp3-as összeállításukban fogalmaznak, csupán egy hiányosságra bukkantak. Hogy különálló kijelzőt kellett applikálni a játszott számok megjelenítéséhez (a középső szellőzők fölé).
iPodos 120d-képek > autósmozi iPod nélkül
Kütyü egyébként a kesztyűtartóban. Az autót elhagyva széthúz, zsebre vág. Visszaérkezve ismét csatlakoztat, a hifi fejegységén beállít, multikormányról irányít, és élvez. Vagy csak "hagyományosan" kedvenc cédéit hallgatja, mint a cikkíró, vagy rádiózik, mint a sokaság. Témát lezárandó érdemes iPoddal rendelni BMW-t, nem csak egyest, szinte bármit, MINI-t is, nagyjából annyi pénz, mint amennyibe a hosszanti csiszolású belső alu díszítőelemek fájnak (62 400 forint).
Mert BMW-ügyileg azt azért mindig elmondjuk, tudjuk, hogy vastagon megkérik az extrák árát. Nem mintha az egyes sorozat alapfelszereltsége ne lenne bőséges (főleg biztonságilag), de például klíma és audio csak a 130i-hez jár pluszpénzmentesen. Aki elmélyedne, tételesen okosodna, itt megteheti. De most már aztán vezessük a 120d-t, örömködjünk, csapassunk, utazzunk vele.