A két év óta visszaeső piac és az erős verseny miatt eddig óvatosan bántak az árlistákkal az importőrök, ám a február 5-től emelkedő regisztrációs adó az új miniket is tízezrekkel drágítja majd. Ezzel még nincs vége a változásoknak, hiszen az autógyártók általában évi 1-1,5 százalékot emelnek, aztán ott van az árfolyamváltozás, így idén inkább az árak, mint az eladások nőhetnek.
Ami biztos, hogy rövid távon a regisztrációs adó, hosszabb távon, 2009 tájékán a környezetvédelmi előírások szigorodása, az Euro 5-ös motorok bevezetése drágítja majd az új autókat a piacon. Mindezeket az importőrök és a kereskedők megosztva sem tudják lenyelni, ezért áthárítják a vásárlókra.
A február 5-től érvényes új regisztrációs adó a kisebb új autók esetében 1-1,5 százalékos drágulást okozhat, a 20-30 ezer forintnyi összeg már a következő hetekben megjelenik az árlistákon. A nagyobb motorú kocsiknál az emelkedés mértéke negyedmillió forintnál is több lehet.
A márkák többsége áthárítja a vevőkre az adópluszt, mert a kisebb kategóriában igencsak szűk a mozgástér. Ennek talán még nem lesznek érezhető hatásai, mégis további forgalom-visszaeséstől tartanak a kereskedők. Mint ismeretes, tavaly 180 ezer új személyautó és terepjáró kelt el a magyar piacon, ami 11 százalékos esést jelent egy év alatt. A veszteség különösen az újonnan épült szalonok tulajdonosait érintette érzékenyen, hiszen a nagyobb forgalom elmaradása némelyiknek lehetetlenné teszi a felvett hitelek visszafizetését. Ennek köszönhetőn hetente kerül új, erősebb tulajdonos egy-egy szalon - olvasható a Népszabadság összeállításában.