Szlovákia intenzív gazdasági növekedésének manapság a hihetetlen mértékben fejlődő autóipar a fő mozgatórugója, hiszen a Kiával együtt már három nagy autógyára van az országnak. Ebben a kedvező földrajzi adottságokon kívül a nyugati átlagbérek harmadáért dolgozó munkásoknak és a kedvező adótörvényeknek is nagy szerepük van. Elsőként a Volkswagen érkezett az országba, a németek Pozsony mellett építették fel a gyárukat a kilencvenes években, amiből tavaly összesen 238 ezer Volkswagen Polo, Touareg és Audi Q7 gördült ki. A francia PSA konszern 700 millió eurós beruházással Nagyszombaton épített gyárat, a tíz hónapja működő létesítmény évi 300 ezer Peugeot 207 gyártására képes. Ugyanekkora a kedden átadott Kia-gyár kapacitása is, bár idén összesen csak feleennyi Cee'd és Sportage gyártásával számolnak a koreaiak. Két év múlva éri majd el maximális kihasználtságát a zsolnai gyár, és akkor már Szlovákia számít majd világelsőnek az egy lakosra jutó, legyártott autók számát tekintve.
Ottjártunkkor az első meglepetést a gyönyörű táj okozta, ugyanis a Kia a Kárpátok hófödte hegyeinek lábánál építette fel a gyárat. A koreaiak két éve állítólag nagyon meglepődtek egy jelentős hóesés után, még az alapozást is át kellett terveztetniük. Ezután viszont rekordidő alatt, 13 hónap munkával húzták fel a gyárat, pedig a komplexumot mindennek lehet nevezni, csak kicsinek nem, ugyanis 170 hektáros területet foglal el a Zsolna melletti, festői szépségű völgyben. A Kia komolyan gondolja, hogy a világ legjobb minőségű autóit akarja itt gyártani, ezért a korábbi, nem hivatalos megnyitón fogadalmat kellett tenniük az alkalmazottaknak, hogy nulla hibaszázalékra törekednek. Még a feledékenyekre is gondoltak, ezért számos motiváló transzparenst helyeztek el a csarnokokban, amelyek a hibamentes gyártásra hívják fel a munkások figyelmét.
Találtunk a "közös munka varázsa" feliratú óriásponyvákat is, de különösebb lelkesedést így sem fedeztünk fel a dolgozók között, egykedvűen végezték el azt a kevés munkát a Cee'deken, amit a 400 robot meghagyott nekik. A sárga színűre festett, villámgyors és lézerprecíz robotok egyébként egytől egyig Hyundai gyártmányúak voltak, ami nem meglepő, ugyanis a Kia is a Hyundai csoport része. A nagyfokú automatizálás ellenére maga a gyár jelenleg 2300 embernek ad munkát, de a felfutást követően ez a szám már háromezer lesz. Sőt, a régióba betelepülő, beszállító cégeket is számítva, a Kia tízezer embert foglalkoztat, így nem csoda, hogy a Zsolna környékén korábban tíz százalék feletti munkanélküliségi ráta jelenleg három százalékra esett vissza - ezért is sajnálhatjuk, hogy két éve nem Tatabányát választotta beruházása színhelyéül az ázsiai autógyártó.