Kisbusszal keresztbe - vezetéstechnikai tréning

Vágólapra másolva!
A Mercedes hazai importőre igencsak látványos módon demonstrálta a márka haszongépjármű részlegének biztonságtechnikai fejlesztéseit. A tököli reptéren jó pár Viano, Vito és platós Sprinter várt arra, hogy megpróbálják felborítani őket egy tanpályán.
Vágólapra másolva!

Hiába törött ötcsillagosra az EURO-NCAP töréstesztjén a Viano, a Mercedes-Benz a jelek szerint nem akarja kizárólag a gyűrődőzónákra és a légzsákokra bízni a fuvarosok túlélési esélyeit, hanem mindent megtesz annak érdekében, hogy a baleset inkább ne következzen be. Logikus, ha nincs csattanás, akkor sérülés sincs, mindenki haladhat tovább kalapáló szívvel, de karcmentesen a konfliktus helyszínéről. Ilyen balesetet előidéző helyzet lehet például, ha valaki kilép, kihajt a jól megrakott kisbusz, platós árúszállító elé, melynek sofőrje reflexből fékez, kapja el a kormányt, hogy a következő pillanatban már az oldalán landoljon a járgány.

A fenti - sajnos igencsak gyakori - koreográfiát hivatott megelőzni a Mercedes adaptív ESP-je, amely egy sereg egyéb hárombetűs kütyüvel (erről bővebben a következő oldalon) kiegészülve hivatott talpon tartani az autót. Ezt látványosan demonstrálták a tököli reptérre összetrombitált szakújságíróknak egy gyanús külsejű, mattfekete Sprinter segítségével, amelynek oldalából látványos bukógombák lógtak ki.

A speciálisan preparált autó életét még azzal nehezítették, hogy közel fél tonna rakományt helyeztek el benne jó magasan, ha már borul, akkor nagyot alapon. A procedúra igen egyszerű volt: az egyik irányban bekapcsolt ESP-vel szimulálta a gyári tesztpilóta a hirtelen kikerülési manővert, míg visszafelé kikapcsolt elektronikával rántotta félre a kormányt kb. 60 km/órás sebességnél egy nem létező akadály előtt. Aktív ESP-vel óriásit dőlt a kaszni a hirtelen irányváltástól, ám ezt leszámítva végig kontrollálható volt a Sprinter, míg elektronikus felügyelet és beavatkozás nélkül csak a bukócső végén elhelyezett gomba mentette meg a helyzetet, nélküle az oldalán landolt volna busz és rakománya.

A fenti demonstráción felbátorodva némileg közelebbről is meg lehetett ismerni az adaptív ESP szorgoskodását, ugyanis egy szlalompálya és egy kikerüléses feladat következett teljesen széria Vianókkal, Vitókkal és egy platós Sprinterrel. Természetesen aktív ESP-vel, ugyanis a preparált Sprinter kivételével nem lehet deaktiválni a menet-, és fékstabilizáló berendezéseket. A bóják között kicsit furcsának hatottak a dülöngélő behemótok, de az okos elektronikának köszönhetően a fizika határait jóval kijjebb tolva lehetett ámokfutni az orra esés kockázata nélkül.

A harmadik demonstrációs fázis, már-már a direktmarketing határait súrolta, ugyanis a felbójázott pálya előtt - a Vitók és Sprinterek mellett - ott álltak a legfőbb konkurensek is: egy Ford Transit, egy Peugeot Expert és egy VW Transporter. A szűk bójasor között az autók fordulékonyságát hasonlíthattuk össze, majd egy vészfékezési próba és egy újabb kikerüléses feladat következett, csak ezúttal fellocsolt aszfalton. A csillagos márka modelljei katonás rendben teljesítették a feladatot az instruktorok elismerő bólogatása mellett, ám panasz a kirángatott ellenfeleket sem nagyon érhette, csak egy hangyányit többet kellett velük gépészkedni. Persze egy fél méterrel hosszabb féktáv, egy-egy kiszélesedett kanyar akár súlyos következményekkel is járhat éles helyzetben, ám a steril tesztpályán nem jöttek ki égbekiáltó különbségek. Ami a lényeg, a Mercedes kisbuszaival ezentúl nehezebb lesz majd felborulni, persze ehhez továbbra az is kell, hogy a rakományt helyesen rögzítsük, illetve mindig az adott útviszonyoknak megfelelően válasszuk ki a sebességet.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről