Jól eltalált forma: még mindig divatosnak hat a külső
Ahol drágán mérik a benzint, ott a dízel a favorit, így amelyik autógyár nem akar le- illetve kimaradni a buliból, "kénytelen" piacra dobni ezen a vonalon is minimum egy versenyképes motort, de persze egy egész modellcsaláddal lehet nagyot kaszálni. Európa tipikusan ilyen piac, ezért a legnagyobb japán autógyárak - amelyek számára nem is olyan régen még szinte ismeretlen terület volt a személyautós dízelbiznisz - szépen bezárták a fejlesztőmérnökeiket egy szűk kis cellába, és addig nem engedték ki őket, amíg nem dugtak ki az ajtó alatt egy olyan tervet, amely legalább annyira jó volt, mint az európai élvonal, vagy egy fokkal jobb. Jó példa a semmiből jövő csúcsdízelre a Honda 2,2 literes, 140 lovas i-CDTi motorja, vagy a Toyota ugyancsak 2,2 literes, de már 177 lóerős gázolajos erőforrása.
Csöndes, takarékos, nyomatékos. Jó választás az új Mazda-dízel
A Mazda némileg kilóg a sorból, hiszen már hosszú évek óta kínált saját és a Fordtól átvett dízeleket, ám egy kihegyezett modern dízel hiányzott a saját repertoárból. A hiánypótlásra szerencsére nem kellett sokat várni, a Mazda is szépen összeterelte a mérnökeit, akik egy kétliteres megoldással vonulhattak ki a rájuk lakatolt tervezőszobából. Íme a végeredmény: 1998 köbcentiből sikerült három lóerővel többet kihozni, mint a Honda 2,2-es motorjából, míg a nyomaték 20 Nm-el múlja felül a nagy riválisát, azaz 360 Nm jelentkezik már kétezres percenkénti fordulattól. Mindenki mehet haza pihenni, ezúttal elmarad a harakiri.
Sikersztori |
A fenti erőforrást elsőként egy Mazda3-as felemelt motorházteteje alatt bámulhatta meg élőben kicsiny autós rovatunk, amely eddig nagy megelégedéssel kínozta korábban a típus néhány benzines- és dízelváltozatát. Az igazi csemege kétségtelenül a bivalyerős MPS és a kétliteres benzines volt, de szerencsére nem okozott csalódást az 1,4 literes alapváltozat sem. A 110 lovas dízel némileg kakukktojás volt, hiszen abban egy derék (francia és német felmenőkkel rendelkező) európai motor dolgozott, bár panaszra az sem adott különösebb okot. Miután már számtalanszor megénekeltük az autó külsejét és belsejét, ezért erről most nem esik szó, ráadásul változás ezeken a területeken nem történt, ami némileg érthető is, hiszen hiába van a 3-as közel négy éve a piacon, még mindig az egyik legizgalmasabb darab a Golf-kategóriában. A futurisztikus Honda Civic megjelenése ugyan újraértékeltette a modernség fogalmát ebben a szegmensben, ám ettől függetlenül a mai napig frissnek hat a design. Kritika egyedül csak a kissé szürke belteret érheti, amelyben az egyetlen hangulatjavító elem a rádió villodzó ledsora.
Hiába a csőműszerek, ha minden egyenszürke
Az erősebb dízelmotor jelenlétére csupán a hatfokozatú váltó utal a 110 lovas gázolajoshoz képest, amelyben ugyancsak elkélt volna még egy fokozat. A minimális izzítás után elmaradt a várt kerregés, ha nem figyelünk kifejezetten a motorhangra, fel sem tűnik, hogy nem benzin ég el az autó elejében. Az alsóbb fordulatszám-tartományban kissé lustának tűnt a Mazda legújabb üdvöskéje, amit némileg relatív módón kell értelmezni, hiszen ekkor sem volt lomha a 3-as, csak kétezer felett olyan lendülettel kezdett el tolni, hogy rögtön lassított felvétellé változott a forgalom. Szerencsére a motor ereje majdnem a leszabályzásig egyenletesen nő, nem érződik az a kellemetlen "kihegyezett dízeljelenség", hogy hirtelen hátba vágja az utasokat a nyomaték, amely villámgyorsan el is hal, hogy utána már csak erőtlenül bömböljön a motor. Érzésre nem olyan pörgős és élénk - már ha lehet ilyen szempontokat emlegetni egy dízel esetében -, mint a Honda i-CDTi motorja, de hozza azokat a menetteljesítményeket, csak kicsit visszafogottabban: a 100 km/órás tempó eléréséhez csak 9,9 másodperc kell, míg a végsebesség 203 km/óra.
Extraként ledes hátsó lámpák is rendelhetőek
A hatfokozatú váltó - azon kívül, hogy precízen és rövid utakon jár - nagyon jól passzol a motor karakteréhez, a hosszú hatodik fokozatnak köszönhetően alig forog kétezer felett a megengedett autópálya-tempó maximumánál. Ennek köszönhetően a fogyasztás is kifejezetten kedvezően alakult, átlagosan mintegy 7 liter gázolajat sikerült elfüstölni 100 kilométerenként, bár némileg visszafogottabb vezetési stílussal ebből még jócskán lehet faragni.
Összességében egy nagyon kellemesen vezethető autót ismertünk meg a kétliteres dízellel szerelt Mazda3-asban, amely egy újabb jó példa arra, hogy a legújabb gázolajos motorok már nem csupán a benzinesek nyakára nőttek, de jó néhány paramétert tekintve le is pipálták őket. A tekintélyes nyomaték alapára jelenleg 5,98 millió forint akciósan, ami tökéletesen belesimul a konkurencia árfekvésébe: a jóval izgalmasabb külsejű és egy fokkal sportosabb dízel Civic jelenleg 6 050 000 forintért vihető haza hasonló felszereltséggel, míg a Mazda3-assal közös műszaki alapokra épülő Ford Focus 136 lovas dízelváltozatáért 5,65 milliót kérnek. A Mazda3 alapfelszereltsége egyébként kifejezetten gazdag, extraként már csak esőszenzoros ablaktörlőt, xenonlámpát, navigációt, bőrülést és csicsás hátsó ledlámpákat, nagyobb felniket, illetve egy sportcsomagot kérhetünk.
Műszaki adatok |