Az X6 szemből hasonlít legjobban testvérmodelljére, az X5-re
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre)
A BMW kommunikációs szakemberei az X6 bemutatóján rengetegszer hangsúlyozták, hogy új kategóriát hoztak létre a járművel, a szabadidős-kupét, amit ők SAC-nak, azaz Sport Activity Coupénak neveztek el. Pusztán a forma alapján ez nem teljesen igaz, mert már a Ssangyong is készített valami hasonlót nemrég Actyon néven, igaz a két autó tudása között legalább akkora a távolság, mint Dél-Korea és Amerika között. Azért Amerikát hoztam föl, mert az X6 az X5-höz hasonlóan Spartanburgban, Dél-Karolinában készül, az Egyesült Államokban.
A szabad magasság 212 mm, mégsem való terepre
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre)
Biztosan állíthatom, hogy a fotókon nem jön át az autó igazi hangulata, élőben sokkal brutálisabb minden ma ismert szabadidő-autónál, a Cayenne-t és a Hummert leszámítva. Óriási, legalább 19 colos kerekeken gördül, de a magyarországi bemutatón főleg 20 colos felnikkel szerelt példányok voltak, elöl 275/40-es, hátul 315/35-ös sportgumikkal. Egészen szürreális látvány az úton látni egy ilyen járművet, hiszen arányai nem éppen hétköznapiak: hossza közel egyforma egy 5-ös BMW-ével, de szélességben 14 centit, magasságban pedig a kupés tető ellenére is 23-mat ver rá a márkatársra. Az orra nagyjából megegyezik a technikai alapokat szolgáltató X5-össel, de oldalnézetből és hátulról már teljesen más a kép. A lapos tető miatt a jókora csomagtartó magasra nyílik, de a nyitás magassága csökkenthető az elektromos mozgatású változatnál az iDrive menüjében (!), vagy a mechanikusnál a magán gázteleszkópon. Alapból 570 liternyi poggyász fér bele, a hátsó ülések lehajtásával a befogadóképesség 1450 literre nő.
Az automatikus váltó előválasztója és a rögzítőfék is elektromos
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre)
Beülve azt vettem először észre, hogy a műszerfal szinte teljesen megegyezik azzal, amit az X5-ben láthatunk, annyi különbséggel, hogy itt széria a kormányra szerelt két váltófül, mindkettővel lehet fel- és le is kapcsolni a hatfokozatú automatikus váltó fokozatai között. Elöl pazar a térkínálat, de a hátsó traktusban az átlagnál magasabbak már nem fogják olyan jól érezni magukat az alacsony tető miatt, és az ajtónyílás is viszonylag szűk. Az X6 kizárólag négyülésesként vásárolható meg, a két, kagylósított hátsó ülés között egy tárolókonzolt alakítottak ki. Sajnos kapaszkodó egyik oldalra sem jutott, pedig az autó kanyarodási képessége megkívánná a beépítésüket.
Ötüléses kivitel egyelőre nincs az X6-ból, középen a kólatartó
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre)
A leggyengébb motor az egyturbós, háromliteres dízel, ami 235 lóerős, nyomatéka 520 Nm. Már ezzel sem lassú az autó, a százat 8,3 másodperc alatt éri el, de akár 210 km/órával is száguldhat. A többi motoron már mind két turbófeltöltő van, annyi különbséggel, hogy az erősebb, 286 lóerős dízelen egy kicsi és egy nagy dolgozik sorba kötve (alacsony fordulatnál a kicsi, közepesnél mindkettő, magas fordulaton csak a nagy préseli a levegőt), a 306 lóerős háromliteres, és a 407 lóerős, 4,4 literes benzinesekben pedig két kisméretű turbina található párhuzamosan.
Igazi újdonság a legnagyobb, V8-as benzinmotor, amit korábban még egyetlen BMW-ben sem láthattuk. Különlegessége az, hogy a szívóoldal kívül, a kipufogóoldal pedig belül található, és a feltöltők is a két hengersor között kaptak helyet, így a motor jóval kompaktabb a szokásosnál. Nyomatékban ez még a dízeleket is lepipálja, ráadásul a görbéje olyan lapos, mint az alföld, 1750-től 4500-ig mind a 600 Nm folyamatosan rendelkezésre áll. Nem csoda, hogy ezzel az erőforrással akár 5,4 másodperc alatt teljesíthető a százas sprint, ami egy 2265 kilós monstrumtól nem rossz eredmény. Sajnos ezt a motort nem tudtuk kipróbálni, csak az erősebb dízelt és a gyengébb benzinest, mindkettő meggyőzően mozgatta a hatalmas testet.
245 bar benzinnyomás, 32 szelep, 8 henger, 4 vízpumpa és 2 turbó a csúcsmotorban
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre)
Ekkora tömeg mozgatása rengeteg energiát igényel, amit a csúcsmotor esetén a gyár által megadott 17,6 literes városi fogyasztás is jelez, no meg az is, hogy ez a változat kilométerenként legalább 299 g széndioxidot ereget a levegőbe. Persze a BMW szereti hangoztatni a "hatékony dinamikát", az X6-ban alacsony gördülési ellenállású gumikat, "precíz" üzemanyag befecskendezést, fékenergia-visszatáplálást, és automatikus hűtőrács-lamella állítást jelent, de akkor is kétséges, hogy a 12,5 literes gyári átlagfogyasztás tartható lenne ekkora tömeggel, 3 m2-es homlokfelülettel és teljesítménnyel, állandó összkerékhajtással, és automatikus váltóval. Éppen ezért a BMW már készíti a valóban takarékos dízel-hibrid változatot, ami egy-két éven belül kapható lesz.