Az ember általában azért megy el a moziba, hogy jó filmet lásson, új élményekkel legyen gazdagabb. Egy látványos akciófilm vagy egy rajzfilm bizonyos lelki állapotban ugyanolyan vonzó lehet, mint egy kis romantikus vígjáték. De hogy kerül ide a Forma-1?
Az utóbbi években egyre fontosabbak lettek a brutális képi- és hanghatások, így a mozikban is egyre többet kapnak érzékszerveink. Már nem csak hagyományos filmeket lehet nézni, hiszen vetítenek U2 koncertet vagy éppen Nascar versenyt 3D-ben, de mostanra oda is eljutottunk, hogy a Westend moziban élő F1-es közvetítést nézhetünk nem a megszokott méretekben.
A Forma-1 kicsit más világ, mint a filmek, hisz elvileg egy ilyen közvetítés nézésekor a küzdelem lenne a lényeg, nem a tökéletes minőségű kép vagy az agyromboló hanghatások. Valakinek mégis eszébe jutott, hogy nézzük gigavásznon, ordító hangon a futamokat, miközben még egy, illetve esetünkben két szakértő is kommentál. A kezdeményezés Angliából indult, ahol harminc multiplex mozi vette fel a műsorára az F1-es futamok közvetítését, de aztán szépen átszivárgott Európa több országába, így hazánkba is. Az ötlet alapvetően nem rossz, sőt első hallásra kifejezetten megnyert a kezdeményezés, de a minden szempontból letaglózó élményre még várni kell.
Ha csak szimplán mozis élményként nézzük a Westend F1-es közvetítését, bizony kétségeim merülnek fel: miért adna valaki azért pénzt, hogy egy otthon ingyenesen nézhető programot a moziban sok idegennel együtt lásson?
Közel 100 négyzetméteres vásznon nézhetünk, hogy milyen egy rajt
Szerencsére erre a kérdésre ott a marketing szöveg, amelyben különösen jól fest a HD és a Dolby Digital 5.1 kulcsszavak megjelenése. Bevallom, engem is megfogott ez a két ajánló paraméter, és érdeklődve vártam, mi fog ebből kisülni.
A kulcsszavak mögött azonban kevés a technikai tudás, hiszen jelenleg nem létezik olyan minőségű jel, amely egy 100 négyzetméteres vásznon nagyon jól nézne ki. Ebben a közvetítésben 720p-s adásról beszélünk, amely valahol a full HD és a hagyományos tévé képminősége között van. A gyakorlatban a moziterem utolsó sorában ülve is zavart néha a kép szemcséssége, ami főleg belsőkamerás felvételeknél bántó, hiszen azoknak a képe közismerten még gyengébb. Minőségben tehát nem ad többet, de méretekben igen, hiszen hatalmasban láthatjuk az autókat. Egyesek szerint ez egyet jelent azzal, mintha bent ülnénk az autóban. Nem éreztem így, hiszen minden aránytalanul nagy.
A HD-ről és tévéről
|
Egy ekkora moziban mindenképpen brutális hangélményt vártam. Már felkészültem, hogy a rajtnál a motorok bőgése szinte kitölti az agyamat, és az akusztikai orgazmus közepén arra sem lesz energiám, hogy nyomon kövessem, ki fordult be elsőként a célegyenes végi kanyarban. Ehhez képest itt sem szállt meg az az érzés, amit a hungaroringi rajtok pillanatából ismerek. A közvetítés elején a teremben a helyem felé baktatva volt olyan pont, ahol úgy éreztem, hogy ebből a víziómból valóra válik valami, de az utolsó sorban ülve elmaradt a végső kiteljesedés. Mivel többen dicsérték a hangzást, ezért előfordulhat, hogy ilyen szempontból nem szerencsés helyen ültem, legközelebb megpróbálok jobban a terem közepe felé orientálódni.
Sajnos a magyar kommentár csak a center hangszóróból jött, így megmaradhat az otthoni tévés érzés. A keverés sem túl jó, hiszen kezdetben a kommentátorok hangja sem volt egy szinten, amin később korrigáltak, javult a helyzet. Mindent összefoglalva képileg és akusztikailag nem kaptam jelentősen többet, mint amit otthon az LCD-m előtt ücsörögve megszoktam. Annyival több ez, hogy hatalmas a vásznon, és nem az otthon megszokott hangerővel követhetjük nyomon egy F1-es verseny alakulását.