Bal kéz ki az ablakon, jobb a tetőablakon - a vezetőnek csak a pedálokat kell kezelnie, a kormányt automatika tekeri
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A Bosch Csoport legfontosabb üzletága a gépjármű-technika: a több mint 270 ezer alkalmazott hatvanegy százaléka e területen dolgozik, és a 2007-ben elért 46,3 milliárd euró forgalomnak szintén hatvanegy százalékát ez a részleg biztosította. A szabadalmak tekintélyes része is a járműiparhoz kapcsolódik, és a cég a legtöbb piacon az első helyet foglalja el a gépjármű-technikai gyártás területén.
A Hungaroringen megtartott rendezvény - melyen tíz felsőoktatási intézmény félezer hallgatója és számos oktatója vett részt - természetesen a járműipar témája köré épült. Az egész napos eseményen a látogatók megismerkedhettek a Bosch legújabb fejlesztéseivel és a cég által kínált karrierlehetőségekkel is.
A BMW 118d-ben már korábban kipróbáltuk a kézi váltós 1-es és 3-as BMW-kbe szerelt Start-Stop automatikát. Az ingyenes extra az üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében alapjáraton kikapcsolja a motort. Ha a jármű sebessége meghaladja az 5 kilométer/órát, a rendszer élesedik, és akkor lép működésbe, mikor az autó megáll, a vezető üresbe teszi a váltót és felengedi a kuplungot. A tengelykapcsoló pedál újbóli lenyomása ismét életre kelti a motort; a leállítás már négy másodperces várakozásnál megtakarítást jelent. Az automatika csak akkor működik, ha bizonyos feltételek teljesülnek: például nem kapcsolja ki a motort hidegben vagy ha az akkumulátor töltöttsége bizonyos szint alá süllyed. A Start-Stop rendszerrel ellátott BMW-kbe egyébként hosszabb élettartamú önindítót, nagyobb akkumulátort és generátort szerelnek.
Fújtató hanggal érkezik a Debreceni Egyetem győztes gépe
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Frissebb fejlesztés a Mercedes-Benzek új Park Pilot felszerelése, amely októberben debütál az A és B osztály modelljeiben. A rendszer hagyományos, ám ötméteresre növelt hatótávú parkolóradarokkal figyeli a jármű környezetét, ha a sebesség nem haladja meg az óránkénti 30 kilométert. A parkoláshoz az autó hosszát 120 centiméterrel meghaladó hely szükséges - amennyiben ez rendelkezésre áll, a számítógép jelez. Ha mindkét oldalon alkalmas helyet érzékel, akkor a parkolás iránya attól függ, melyik irányban villog az index. Ha ekkor hátrameneti fokozatba kapcsolunk, a gép megkérdezi, hogy aktiválni szeretnénk-e az automatikát. Igenlő válasz esetén a kormány magától forog, a vezetőnek csak a pedálokat kell kezelnie. A volánt nézve eszembe jutott a nyolcvanas években vetített biztosítás-reklám, melyben a kocsik maguktól elindulnak és sofőr nélkül közlekednek.
Az egyik boksz környékén a Bosch Rexroth által kiírt, május 16-17-én rendezett pneumobil-bajnokság résztvevői mutatták meg magukat. A megmérettetésen részt vevő hallgatók feladata az volt, hogy Rexroth pneumatikus vezérlő és végrehajtó elemek felhasználásával sűrített levegővel működő járműveket készítsenek. A szerkezeteket sebesség és megtett távolság alapján értékelték - az összetett győzelmet a Debreceni Egyetem műszaki kara szerezte meg. Konstrukciójuk egy töltet sűrített levegővel több mint hét kilométert tett meg, megépítéséhez pedig alig pár hétre és tizenezer forintra volt szükség.
Amíg a pneumobilok sziszegtek-csühögtek, a BMW motorja szüntelenül ki- és bekapcsolt, a B Mercedes pedig fáradhatatlanul parkolt ki és be sokadik alkalommal is ugyanarra a helyre, addig a Bosch által szervizelt Pryma és Szalay ralicsapat várta az érdeklődőket járműveikhez.
Bosch műszerfalak. Jobb oldalon a Lamborghini Gallardóé
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Hasonlóképp a cég szerepvállalását illusztrálták a bokszokban kiállított autók és alkatrészek. Az egyik asztalon néhány laptopra kötött műszerfal világított - akár feladványnak is beillett volna, mert elég sokan megpróbálták beazonosítani őket. Az Audi RS4-é azonnal elárulta magát, a Porsche Cayenne-é, a Lamborghini Gallardóé, valamint az S Mercedes komplex rendszere már egy fokkal nehezebb feladat volt. Bár akadt, aki ránézés után egyből bemondta: "ez lambordzsinibe, ez meg porsecsejenbe való..."
A látogatók kipróbálhatták az Allianz Vezetéstechnikai Centrum tanpályáit, a Formula-1-ben használt eszközöket használva kereket cserélhettek egy BMW versenyautón, a sebesség szerelmesei pedig pilóta mellett két-két kört tehettek meg a Hungaroringen. Minden bizonnyal a következő toborzónapon is sikerül felvonultatni néhány látványos újdonságot, hisz évente több ezer szabadalmat jegyeztet be a Bosch.