Meglestük, mire képes a C6-os a modellfrissítés után
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
És akkor azt mondá egy hang, vedd el ezt a gyümölcsöt, tedd azt vele, amire való. Élvezni fogod, életed egyik legjobb élménye lesz, új dimenziók nyílnak meg, királynak érzed majd magad. Tetszik az ötlet, jó volna magamévá tenni, mert csábítja a szemet, meg kívánatos is, mert érzem benne az erőt, az izgalmat, a mindent elsöprő élményt. De tudom, hogy amit harapok ennek a fának a gyümölcséből, vétek minden ellen, ami 21. század KRESZ kódnéven álcázott bibliája rögzít. Vétek az általánosan elvárt közlekedési magatartási forma ellen; az leszek, akire mindenki csak mutogat. Aztán jönnek a kéksapkások, kötegekben repkednek a zöldhasúak, és meg kivert kutyaként magyarázkodhatom.
A Corvette tehát a 21. századi bűnbeesés egyik formája. Olyan gyümölcs, amit a szabályok között élő környezettudatos énem tiltana, de ott a másik oldal, amelyik rajong minden ehhez hasonló csodáért.
Pár napos ismerkedésünk alkalmával rengeteg elcsépelt gondolat elhangzott az autóval kapcsolatban, amelyek egy része igaz, de természetesen nagyon sok a féligazság. Sokak szerint a Corvette az amerikai autógyártás csúcsa. De hogy lehet az egy olyan autó, amelyben még mindig laprugók vannak? Igaz, keresztben, és űrkorszaki üvegszálas műanyagból, amelyet biztosan a NASA adott kölcsön valamelyik holdjáróból. A motorra is rá lehetne sütni, hogy kőkorszaki lelet, a blokk bizonyos logika alapján már több mint fél évszázados. Igazi provokáció az európai csúcsfejlesztésekkel szemben: a V8-as csupán 16 szelepes, egy vezérműtengellyel és nyomórudakkal. Azért csak teljesíti az Euro 4-et, meg hát szolid 437 LE-t is kiizzad magából.
A jellegzetes négy kerek lámpa és a négy kipufogóvég
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Ez egyébként 33 lóerővel több, mint amit tavaly tudott. Nem kell nagy fejlesztésre számítani, az amerikaiak csak a saját logikájuk szerint tuningoltak - egy nagy motornál csak egy még nagyobb a jobb. A korábbi hat litert felfúrták 6,2-re. A modellfrissítés ezt hozta, meg a jobb kormányzást, igényesebb belteret, állítólag jobb váltót.
Viszontagságos történet - Kis Corvette történelem
Gyakorlatilag a mai napig bizonyos elemeiben őskori, de olcsó maradt (az amerikai piacon), miközben a tudása már a nagy európai gyártók modelljeivel vetekszik. Kevesen tudják, de az első Corvette-re a GM vezetőség nagyon nehezen bólintott rá. Akkoriban ugyanis nem volt olyan egyértelmű, hogy az amerikai vásárlóközönségnek egy ilyen autóra van szüksége.
Zora Arkus-Duntov pedig élt a lehetőséggel, hiszen az ötvenes évek közepén ő ültette be az első V8-ast motort a Corvette-be, miközben az autó minden porcikáját átdolgozta. 1957-től a modell már igazi siker.
Ilyen a négy kerek hátsó lámpa, vagy ilyen volt egészen mostanáig a bukólámpa. A C2-esbe már négy tárcsafék került, hátul keresztlaprugó, de mégsem erről lett híres, hanem az ebben bemutatkozó big blockról. Érdekes módon a gyűjtők körében nagyon népszerű sorozat csak 1967-ig élt, aztán jött a modellváltás.
Az olajválság és az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások miatt ez az első Corvette, ami az idő haladtával gyengült, a végén már csak 200 lóerő körüli autókat lehetett kapni. A kabrió is kikerült a kínálatból az egyre erősödő biztonsági előírások miatt, a hátsó futóműben pedig már műanyag laprugó kapott szerepet. 1983-as leköszönésekor a Corvette-gyártás is átköltözött Bowling Greenbe. Valószínűleg a C3-as marad a leghosszabb ideig gyártott Corvette, 14 év alatt több mint félmillió darab készült belőle.
A Lotus által felpaprikázott változat 32 szelepes hengerfejet kapott, a blokk és a hengerfej is alumíniumból készült. A motor kezdetben 380, később 405 lóerőt adott le, ráadásul a súlycsökkenés miatt extrém menetteljesítményekre volt képes. Ismét megerősödtek az alapmotorok, az autóba egyre több technikai újdonság került. Az egymilliomodik Corvette is a C4-es sorozatból került ki.
A jelenleg kapható C6-os 2004-ben mutatkozott be; nem hozott hatalmas változásokat. Elmaradt a bukólámpa elölről, de az alapkoncepció maradt ugyanaz. A keresztlaprugók még mindig megvannak, mint ahogy a motorok is elég régimódiak. Ennek ellenére a kezdeti változatban az LS2-es motor hatliteres és 400 lovas, mára már az LS3-as 437 lovas. Bemutatkozott az igen komoly sportkocsinak számító Z06 is, hétliteres, több mint 500 lóerős motorral, a márka pedig kilépett a Chevrolet árnyékából, és külön branddé vált. Idén mutatkozott be a legújabb ZR-1. Az eddig leggyorsabb Corvette szétszedte a nagy konkurenseket a Nordschleifén, ami komoly fegyvertény a jelenlegi helyzetben.
|
Ennek a modellnek már az a híre, hogy felveszi a versenyt a Porschéval, Ferrarival, pedig fele annyiba kerül, vagy még annyiba sem. Igazából kicsit igazságtalan ez az összehasonlítás: a Corvette bármennyire vad, minőségre még mindig nem egy Porsche. Ha ezen túltesszük magunkat, menet közben már csak a futómű képességeiben érezhetünk némi lemaradást.