Több mint négy hétre állnak le a Mercedes-gyárak év végén
Nehezen lehetne állítani a pénzügyi világválságról, hogy a semmiből jött volna, hosszú hónapok óta voltak arra utaló jelek, hogy valami nincs rendben. Az összeomlás-közeli állapotokhoz sok más tényező mellett az is kellett, hogy sokan pánikba essenek, amely a tőzsde természetéből fakadóan szinte azonnal jelentős árfolyamesésekkel járt együtt.
Az autópiac helyzetéből ugyan nehezen lehetett volna biztosan megjósolni, hogy nehéz hónapok köszöntenek a gazdaság majd' minden szereplőjére, de az is igaz, hogy éppen ez az a terület, amely régóta jelezte a bajokat. Magyarországon például már meglepetésnek számítana, ha valamelyik hónapban legalább stagnálásról szólnának a hírek, itthon már jó ideje trend, hogy egyre kevesebb autón adnak túl a kereskedések.
A probléma azonban globális - az egész világon kevesebb és kevesebb új autóra akad vevő. 2007-ben ugyan - néhány fejlődő piac miatt - 1,1 százalékkal még bővült az európai autóértékesítés, de Németországban, Franciaországban és Olaszországban egy ideje már lejtőre kerültek az eladások, ami lényegében minden gyártót érint. 2008-ban még rosszabbá vált a helyzet, néhány kivételtől eltekintve egész Európában visszaeséssel kell szembenézniük a gyártóknak. Az emelkedő üzemanyagárak miatt a tengerentúlon is nagy mínuszokat jeleznek a legfőbb mutatók, pedig az amerikaiak abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy szinte minden modellhez nyomott áron juthatnak hozzá. Ennek és a folyamatos akciók dacára az Egyesült Államokban is elmaradoznak a vevők, legendás autógyárak kerültek a csőd szélére.
A General Motors fúzióra készül ősi riválisával, a Chrysler-csoporttal
Az autógyárak az utóbbi években módszeres terjeszkedési gyakorlatot folytattak, a Föld számos pontján létesítettek összeszerelő-üzemeket. A válság miatt most ennek isszák a levét, a kereslet visszaesésével ugyanis túltermelésbe csaptak át, amely jelentős veszteségeket indukált. Szinte nincs olyan gyártó, melynek ne kellett volna kellemetlen döntéseket meghoznia a helyzetre reagálva, folyamatosan érkeznek - és az [origo] autó főoldalán is nyomon követhetők - az üzembezárásokról és "termelési szünetekről" szóló hírek.
Amerikában tucatnyi üzem kapujára került véglegesen vagy átmenetileg lakat, a General Motors szóvivője szerint a piac üzenete egyértelmű: nincs szükség több új autóra. A válság különösen nehéz helyzetbe hozta a milliárdos veszteségét évről évre görgető óriást, hasonlóan a másik multihoz, a Chryslerhez. Pesszimista jóslatok szerint a két gyártó beleroppan a válságba, hacsak nem hoz a gyárbezárásoknál is jelentősebb döntést a tulajdonos Cerberus Capital Management.
A benzinzabáló terepjárók iránt már a válság előtt is jelentősen csökkent a kereslet
A tervek szerint a Chrysler és a General Motors a túlélés érdekében összeolvadna, megszerezve az amerikai piac harmadát. A fúziót a kormány is támogatja, dollármilliárdos tőkeinjekciót ígért segítség gyanánt, de még ez sem akadályozhatja meg további szigorú költségcsökkentő intézkedések foganatosítását. Európában ennyire még nem komoly a helyzet, de az itt érintett gyárak közül is alig találni olyat, mely az eredeti terveknek megfelelően folytathatja tovább a termelést.
Az Opel például október 20-án szeptember óta a második, két hétig tartó leállását rendelte el bochumi telephelyén, Eisenachban a hó végén állt le a munka, Antwerpenben és Ellesmere Portban (Nagy-Britannia) szintén két héten át szünetel a gyártás. A GM Europe kommunikációs vezetője szerint a vállalat a "jövőben is a szűkülő keresletnek megfelelően alakítja majd kapacitásait", vagyis ha szükséges, további szünetek következhetnek. A GM döntése érinti a szentgotthárdi motorgyártó üzemet is, ahol majdnem két hétre állt le a termelés.