Mindkét járműben szériafelszereltség a nagyméretű napfénytető
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Ha a konkurencia hétüléses családi autókkal támad, akkor arra válaszolni kell, még akkor is, ha a végeredmény legtöbbször csak szükségmegoldás. A csomagtartóba gyömöszölt üléseknek inkább csak lélektani jelentőségük van: a gyári marketinges csapat imádja, mert remek kampányt tud rá kitalálni, a potenciális vevőkör meg elégedetten használja az autóját abban a tudatban, hogy bármikor beülhet még hat ember a sofőr mellé - a valóságban erre azonban szökőévente egyszer kerül sor. A Qashqai+2 is inkább csak elviekben alkalmas hét ember szállítására, ám ami ennél fontosabb, hogy a hosszabb és magasabb változatban nagyobb a hátsó lábtér és a csomagtartó is jóval nagyobb, ami már tényleg jól jön a mindennapok során.
Nézzük, mit jelent mindez számokban: a már jól ismert alapváltozathoz képest 21 centivel hosszabb a Qashqai+2, amelynek a tengelytávja 13,5 centiméterrel gyarapodott. A plusz centiknek köszönhetően nőtt a második üléssor helykínálata, valamint a csomagtartó mérete is kiterebélyesedett, kerek 450 literesre, ami 40 literes többletet jelent a rövidebb változathoz képest. Itt kaptak helyet a pótülések is, amelyeket egy-egy mozdulattal lehet kihajtani a sík padlótérből. Az ülések mérete megfelelő, de mivel a padlóból "nőnek" ki, lábtér gyakorlatilag nincs, olyan mintha egy sámlin kucorognánk a csomagtartóban. A Nissan nem is csinál titkot ebből, a sajtóanyaguk szerint csak 160 centi alatt ajánlják a harmadik üléssorba való bekászálódást. Ez egyébként nem is olyan nehéz feladat, mivel a második sor üléseit is pofonegyszerű ide-oda hajtogatni. Ha a szükség úgy kívánja néhány mozdulattal tökéletesen sík raktérré változtatható az autó hátulja, ahová másfél köbméternyi holmit tudunk bezsúfolni.
A módosított hűtőmaszkról lehet felismerni a hosszabb változatokat
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A méretnövekedés miatt az autó tömege sem maradt változatlan: átlagosan 100 kilót szedett fel a Qashqai+2 (motor és felszereltségtől függően), ezért át kellett hangolni a futóművet és a kormányzást is. Mindezekből vezetés közben nem sokat érezni, a nagyobb Qashqai is ugyanolyan szépen libeg át a csatornafedeleken, úthibákon és mászik fel a padkákra, mint a kisebbik. A robusztus felépítésének ezúttal is inkább a városban vesszük hasznát, különösen igaz ez Budapestre, ahol az egyenes, hibátlan és szilárd útburkolat még mindig csak az autósok fantáziájában létezik. Tesztautónk felszereltsége az alapváltozatnál eggyel gazdagabb, Acenta fantázianevű csomag volt, ami egyebek mellett (kétzónás klíma, színre fújt tükrök és kilincsek, bőrrel bevont kormány stb.) 17 colos könnyűfém felniket is tartalmazott 215/60-as méretű abroncsokkal. A ballonos gumik érezhetően sok úthibát el nyeltek, de ebben nagy érdeme volt a kényelmes hangolású futóműnek is. Mindezek ellenére kanyarokban sem dülöngélt vészesen a megnyújtott Qashqai, bár a szerpentineket továbbra sem ezzel a típussal érdemes felkeresni. A hétvégi telekjárásra viszont tökéletesen ideális, különösen igaz ez az összkerekes változatokra (bővebben a következő oldalon), tesztautónk esetében csak a megemelt hasmagasság és masszívabb felépítés jelentette a pluszt egy kombihoz képest.
A Nissan által kifejlesztett kétliteres benzinmotor kifejezetten pörgősre hangolták, maximális, 140 lóerős teljesítményét hatezres fordulatnál adja le, ezért a fordulatszám alsóbb tartományában úgy viselkedett, mint egy jó erőben lévő 1,6-os. Ennek fényében csak azok rendeljék meg az 1,6 literes, 115 lovas alapváltozatot, akik mindig időben elindulnak otthonról és nem szoktak sietni sehova, minden más esetben a kétliteres benzines vagy - az autó karakteréhez amúgy is jobban illő - dízelmotorok jelentik a megoldást. A nógatásnak gyakran kitett kétliteres benzines városban 10-12 liter környékén fogyasztott, országúton ezt természetesen sikerült lefaragni, így összességében 9 literes átlagot mértünk, igaz ebbe bele kell kalkulálni, hogy végig nulla fok alatt volt a hőmérséklet és sok rövid városi szakaszon használtuk az autót.
Tágas, ízléses a beltér kialakítása, a minőségérzet kiváló
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A kétliteres, meglehetősen gazdag - gyakorlatilag az összes lényeges extrát tartalmazó - Acenta felszereltségű Qashqai+2 akciós alapára jelenleg 5 965 000 forint. Tesztautónk esetében ehhez még hozzá kell adni a 140 ezer forintos biztonsági csomagot (tempomat, parkolóradar) és a 110 ezer forintos metálfényt, így összesen 6 215 000 forinttal kell a kasszához fáradni. Ha mindezt meg akarjuk toldani azzal, hogy a hátsó kerekeket is hajtsa a motor, akkor 550 ezer forinttal kell többet összespórolni. Az ugyancsak kétliteres dízelmotor felára még ennél is nagyobb, összesen 840 ezer forint, amit a jelenlegi üzemanyagárak mellett igencsak nehéz lesz behozni. Ha a rövidebb, hasonló motorú és felszereltségű változattal vetjük össze tesztautónkat, akkor kiderül, hogy a 21 centis pluszért 655 ezer forintot kell fizetni, bár a tágasabb utastér mellett kapunk egyebet is, többek között egy hatalmas üvegtetőt, ami különösen a szürke téli hónapokban dobhatja fel a család hangulatát.
A következő oldalon kiderül, miként vált be a kétliteres dízelmotorral szerelt változat a leggazdagabb felszereltséggel és összkerékmeghajtással.
Nógrádi Attila
Műszaki adatok |