A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) díjak esetében ma még a hengerűrtartalom alapján történő kategóriába sorolás a döntő, ezt egyéb tényezők - életkor, lakóhely, kártörténet stb. - módosíthatják, így lehet például egy Swift után akár évi félmilliót fizetni. 2011-től már teljesítmény szerint számolhatunk, vagyis a forgalmiba bejegyzett kilowattokkal egyenes arányban fog növekedni az éves díjunk: erősebb motor után többet fizetünk.
A hengerűrtartalom szerint ma még egy kategóriába kerül egy családi kombi százlóerős 1,6-os és kétszáz lovas turbós kétliteres motorral, amelyek díjai között semennyi, vagy egyes biztosítóknál néhány ezer forintos különbség van. Pedig a kötelező biztosításnak éppen a "felelősség" szót kellene hangsúlyoznia a díjak révén. A motor teljesítménye és a tömeg határozza meg leginkább egy autó menetteljesítményeit, tehát egy könnyű, de viszonylag erős háromajtóssal ugyanakkora bajt lehet okozni, mint egy kéttonnás SUV-vel, amelynek motorja is legalább kétszer annyit teljesít. A kockázat nem arányosítható egyértelműen a teljesítménnyel, és a vezetési tudást sem néztük most.
Négy-ötszáz lóerős vagy még erősebb sportautók esetében azonban nem kérdéses, hogy a legfontosabb jellemző a gyorsaság, amely az egyik legnagyobb kockázati tényező. Ám mit gondolnak, mennyi a különbség egy 1,6 literes Opel Astra és egy Porsche Carrera S negyedéves díja között? Nagyjából tíz-tizenkétezer forint, vagyis havonta négyezer.
Alig drágább rá a kötelező, mint egy olcsó családi autóra
A veteránokat több tekintetben jobban megéri fenntartani, már ha a restaurálásuk költségeit nem nézzük. Például a külföldről behozott példányok esetében nem fizetünk regisztrációs díjat. Mint minden forgalomba hozott járműre, úgy a veterán autóra is kell kötelezőt kötni, általában az új autókra érvényes díjszabásnál kedvezőbb áron, hiszen ilyen járművekkel feltehetően kisebb a közlekedési kockázat: nagy részük az évnek egy időszakában - ősztől tavaszig - nem közlekedik, esetleg csak bemutatókra járnak vele, ráadásul egy muzeális autóra a gazdája szeme fénye, jobban vigyáz rá. A Magyar Nosztalgia és Hobbijármű Regiszterbe (MNHJR) felvett járművekre és klubtagsággal rendelkező tulajdonosok esetében érvényesíthető a kedvezményes kgfb, valamint feltétel a Muzeális Minősítő Bizottság vagy a MNHJR minősítése. A 2010-es biztosítási évre a huszonöt évesnél fiatalabb hobbi-, és az ennél idősebb veterán kategóriában állapítanak meg díjat. Korlátozás az évi 8000 kilométeres futásteljesítmény, bonus-malus szorzó nincs.
A veteránokra általában az új autóknál kedvezőbb áron köthetünk kötelezőt
A Uniqua Biztosító is kínál konstrukciót veterán járművek kötelezőjéhez. Ennek feltétele a veterán jármű muzeális minősítése, amelyet a Magyar Veteránautós és Motoros Szövetség (Mavamsz) Nosztalgia Gépjármű Minősítő Bizottsága ad ki. A Fédération Internationale des Véhicules Anciens (FIVA - Nemzetközi Veterán Jármű Szövetség) által minősített járművek esetében még húsz százalék kedvezmény jön le a táblázatban szereplő díjakból.
Motorkerékpárként, vagy traktorként lehet a rendszámos quadokra kötelezőt kötni
Az utóbbi években egyre nagyobb divattá vált quadot venni és azzal száguldozni terepen, úttalan utakon. A furcsa logikával négykerekű motorkerékpárnak (quadrocycle) hívott járművek egy viszonylag kis részét ma már közúton, forgalmi rendszámmal is láthatjuk, tehát fenntartásunknak kgfb-vonzata van. Ilyenkor motorkerékpárnak vagy mezőgazdasági vontatónak (tulajdonképpen traktornak) vizsgáztatják, vagyis az ezekre érvényes kgfb-díjak érvényesek rájuk is. Motorkerékpárként egy ötven lóerős quad már évente 26-27 ezer forintért biztosítható, míg a mezőgazdasági vontató kategória díja 15 ezerből kijön. Ugyancsak a négykerekű motorkerékpár megfelelő kategóriájába (L7e) tartozik egy elektromos autó, a nemrég nálunk is megjelent Reva, amelynél szintén ezeket a díjakat kell alkalmazni.
Taxisként a legtöbb biztosítónál drágább a kötelező
Néztünk egy összehasonlító példát arra, amikor ugyanaz az autó más-más felhasználásban üzemel (normál, taxi, oktató). A példánk egy mindhárom helyzetben elképzelhető dízel Skoda Octavia, a biztosítást a jól bevált 30 éves budapesti, A00 kategóriás személy köti, 2000-ben szerzett jogosítvánnyal a kezében, és negyedévente fizet csekkel.
Skoda Octavia 1.9 PD TDI 105 LE | Normál | Taxi | Oktató |
Aegon Magy. Ált. Biztosító Zrt. | 114 336 | 227 244 | 114 336 |
Allianz Hungária Biztosító Zrt. | 49 560 | 123 600 | 49 560 |
Generali-Providencia Biztosító Zrt. | 57 405 | 57 405 | 57 405 |
Genertel Biztosító Zrt. | 44 799 | 44 799 | 44 799 |
Groupama Garancia Biztosító Zrt. | 87 620 | 87 620 | 87 620 |
K&H Biztosító Zrt. | 70 584 | 176 472 | 84 708 |
Közlekedési Biztosító Egyesület (KÖBE) | 45 862 | 59 621 | 59 621 |
Magyar Posta Biztosító Zrt. | 96 957 | 387 828 | 387 828 |
MKB Általános Biztosító Zrt. | 57 215 | 85 822 | 57 215 |
Signal Biztosító | 122 915 | 245 830 | 245 830 |
Union Biztosító | 85 555 | 102 666 | 85 555 |
Uniqua Biztosító Zrt. | 79 417 | 167 658 | 79 417 |
A biztosítók némelyike egyáltalán nem emel díjat az átlagosnál nagyobb futásteljesítmény és az ebből következő nagyobb kockázat miatt. Igaz, a taxisról feltételezhetik, hogy vigyáz a munkaeszközére, bár a fuvar hevében meredek cikázásokat láthatunk tőlük a belvárosban. A díjak emelésével jobban büntetik őket, mint az oktatókat, akik valószínűleg erős biztonsági elemként szerepelnek a kockázati tényezők ellensúlyozására.