A Reva NXR 2010 nyarától lesz megvásárolható
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A csupán 270 alkalmazottal rendelkező indiai Reva autógyártó eddig nem volt túl ismert Magyarországon, hiszen járművei forgalmazását csak idén kezdte meg a Comtex Green Zrt. Eddig egyetlen modellből, a Revai-ből állt a választék, amelyből már két példányt sikerült is itthon eladni. A leginkább ajtókkal felszerelt golfautóra emlékeztető jármű hossza 2,6 méter, szélessége 1,3, magassága 1,6 méter. Borulékonynak néz ki, de állítólag mégsem az, mivel a 265 kilogrammos akkumulátorokat úgy helyezték el benne, hogy alacsonyan maradjon a súlypont. Nem tekinthető teljes értékű autónak, az Európai Unió az L7e (négykerekű motorkerékpár) kategóriába sorolta be, ami annyit jelent, hogy tömege akkuk nélkül nem éri el a 400 kilogrammot, teljesítménye pedig 15 kW alatt marad. Ettől függetlenül kell a vezetéséhez B-kategóriás jogosítvány, de a forgalom teljes jogú képviselője, vannak rendes lámpái és rendszám is kell rá.
Kaliforniában tervezték, Indiában gyártják 2001 óta az apró Revait
Magyarországi elterjedését egyértelműen az ára hátráltatja, ugyanis a legolcsóbb, ólomakkumulátoros változatért is több mint 3,5 millió forintot kell fizetni, amiért már normális, ötszemélyes, alsó-középkategóriás autót is lehet vásárolni, használható csomagtartóval. De az igazi horror mégsem ez, hanem a lítium-ionos akkuval szerelt verzió ára, ami 5,2 millió forint. És ezeket az árakat még könnyűszerrel feljebb lehet tornászni, ha valaki manuális légkondicionálót (242 ezer Ft), könnyűfém felnit (108 ezer Ft), bőrkárpitozást (227 ezer Ft), vagy egyedi színt (188 ezer Ft) is rendel hozzá. Vicces tételek is vannak az extralistán, a tigris- vagy leopárdmintás fényezés (427 ezer Ft) valószínűleg csak Győzike érdeklődését kelti majd fel, a furcsán hangzó tükröződésmentes visszapillantó tükör (14 ezer Ft), a 13 colos Sport könnyűfém felni (394 ezer Ft) és a bőrborítású kézifékkar (88 ezer Ft) ára másoknál is ki fogja verni a biztosítékot.
Munkába járáshoz és kisebb bevásárláshoz ideális
A Revai, normális autókkal összehasonlítva számos szempontból hátrányból indul. A 8 lóerős állandó, és 17 lóerős csúcsteljesítményű elektromotorral hajtott, hátsókerék-meghajtású, négykerekű egyértelműen csak második autónak válhat be, mert a hátsó ülések csak gyerekek számára elég nagyok, csomagtartó szinte nincs, és a menetteljesítményei is harmatosak. Nem érdemes elhagyni a várost vele, mert végsebessége 80 km/óra, és a hatótávolsága is csak 80 (lítium-ionos akkumulátorral 120) kilométer. Az akkukat teljesen nyolc, illetve hat óra alatt lehet feltölteni, a 80 százalékos töltés 150, illetve 195 percig tart, ami nem versenyezhet egy hagyományos autó öt percig tartó tankolásával. Ugyan a lítium-ionos verziót az 1,7 millió forintba kerülő gyorstöltővel akár egy óra alatt is fel lehet tölteni, de ehhez még háromfázisú ipari áram is szükséges, így ez a lehetőség, főleg a céges flottavásárlók számára lehet vonzó.
Egyszerű anyagok az utastérben. Minden irányban szűkös a Revai
Igazi előnye az üzemeltetési költségekben és a környezetbarát működésben rejlik. Egy teljes feltöltés áramköltsége a 400 forintnál is kevesebb az ólomakkus verzió esetében, ami 5 forint/kilométernek felel meg. Ugyanez egy átlagos, városban csupán nyolc liter benzint fogyasztó autó esetében legalább 1800 forintra, illetve 23 forint/kilométerre jön ki. Az ólomakkuk 500 töltési ciklusig őrzik meg a teljes töltésfelvevési képességüket, ami nagyjából 40 ezer kilométernek felel meg. Ezután sem kell kidobni őket, mert még 150-200 töltést is kibírnak, csak az egy töltéssel megtehető út lesz egyre rövidebb. Korábban Troy, ma már megbízhatóbb Exide-telepeket használnak a Revák, ezek cseréje nagyjából félmillió forintba kerül, a forgalmazó két év garanciát vállal rájuk. Jóval többet, 2400 töltési ciklust bírnak ki a lítium-ion akkuk, ezeket valószínűleg sosem kell majd cserélni, mert közel 300 ezer kilométer lesz az élettartamuk, ezért is vállalnak rájuk három év garanciát.
Bárhol fel tudjuk tölteni egy szabványos 220 V-os hálózatból
Mellesleg nem bocsát ki semmiféle kipufogógázt, számított szén-dioxid kibocsátása mindössze 63 g/km, ami a hazai erőművek jelentős fosszilis energiahordozó felhasználásával magyarázható, szél-vagy atomerőművek nagyobb arányú használatával ez jelentősen csökkenthető lenne. Összehasonlításképp érdemes megemlíteni, hogy egy 1,3-as Suzuki Swift 140 grammot, de még a legkevésbé környezetszennyező hibrid, az új Toyota Prius is 89 grammot bocsát ki kilométerenként.
A nagyok sem alszanak Igyekeznie kell a Revának, mert a nagy autógyártók elektromos modelljei már a küszöbön vannak. Idén már elkezdik gyártani a Revai vetélytársának számító elektromos Smartot, és a talán legkiforrottabb elektromos autót, a régóta tesztelés alatt álló Mitsubishi i-MIEV-et. 2010-ben érkezik az elektromos Mercedes A-osztály, a Ford Transit Connect BEV, a Nissan Leaf, a Toyota iQ, valamint az i-MIEV Peugeot emblémával, Ion néven. Két év múlva már a Ford Focusból is vehetünk elektromosat, és ekkor kezdik el a Renault frankfurti tanulmányautóinak sorozatgyártását is. |
A magyar állam csak annyiban támogatja az elektromos autó értékesítését, hogy nem kell utána cégautóadót fizetni. Bezzeg Nagy-Britanniában a vállalkozások 100 százalékos költségleírást alkalmazhatnak rá, és ott is mentesülnek a cégautó adó alól. Emellett ingyenes úthasználatot, parkolást és töltési lehetőséget biztosít a kormányzat, ráadásul a Revák díjmentesen hajthatnak be London belvárosába, és a buszsávokat is használhatják. Nem csoda, hogy a világon eddig eladott négyezer Revai-ből (ott G-Wiznek hívják) ezerötszáz Londonban rója a mérföldeket.
Csak megújuló energiával zöldek a villanyautók Ugyan az elektromos autó nem füstöl, de nagyon nem mindegy, hogy az áramot termelő erőmű szenet éget vagy szelet hasznosít. A legtisztább megoldás persze az egykerekű bicikli: dinamóval termeli az áramot, alig kell hozzá acél és még az egyensúlyérzéket is fejleszti. Olvassa el az OzoneNetwork cikkét a villanyautók ökonyomáról! |