A Focus RS-sel lenne teljes a kép, de sajnos összetörték
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Eredetileg el akartuk készíteni az év hot hatch-tesztjét, de aztán a sors megint közbeszólt. Hiába kaptuk meg elsőként a Renault Mégane RS-t, és hiába kedveskedett a Mazda azzal, hogy ismételten ideadta a hármas MPS-t, a Ford már nem tudott kedvünkre tenni. A mércének szánt Focus RS-t ugyanis összetörték, így akármennyire is szerettük volna, a forgatás helyett egy márkaszerviz udvarán rostokolt.
A hungaroringi teszten a Mégane jobban mozgott
Szerencsére a Focus RS-ről már volt mért adatunk, tudtuk, mire képes a Hungaroringen. A régi MPS is járt már ott, de az újat most januárban kaptuk meg téli gumival, ami kizárta egy hungaroringi kör lehetőségét. Ezért aztán ígéretet kaptunk rá, hogy még egyszer nálunk lehet, és a mostaninál keresve sem találhattunk volna jobb alkalmat A Mégane RS most áll be a tesztautóparkba, ráadásul a jobban pályára való Cup csomagos változat, amely igazán kemény vetélytársa lehet a Focus RS-nek is.
A Mégane RS-re elég régóta várok, a külföldi menetpróbán ugyanis nagyon meggyőző volt. Nem tudtam azonban elvonatkoztatni attól, hogy jellemzően a külföldi menetpróbákon jobban teljesítenek a modellek, érdekes módon az itthoni tesztautók nem annyira lelkesítők.
A Mazda az erősebb, de amint jön egy kanyar, már hátrányban van
Szerencsére a tesztautó Cup csomagos, ami annyit jelent, hogy nem a "kényelmesebb", jobban felszerelt sima, hanem a versenypályára szánt változat. Ebben egy kicsivel keményebb a futómű, egy kicsit lejjebb is ül az autó, de a legfontosabb, hogy van benne önzáró differenciálmű. Az kis változás, hogy a féknyergeket pirosra fényezték, és a tesztautón látható 19 colos könnyűfém kerekek feláras extrák. Belül is van egyedi azonosító, hiszen a Cup csomagos igen komoly Recaro kagylóüléseket kap (ilyen van a Focus RS-ben is), és van benne játszani telemetria. Ez csak egy kezdetleges rendszer, sokan rá sem jönnek, hogy van benne, ugyanis semmilyen jelzés nem utal rá. A kormány mellett található kezelőegység elvileg arra szolgál, hogy a hifit vezéreljük vele, de a felső két gomb együttes lenyomása után előbukkan a turpisság, hiszen a rádióadó helyett egy csomó érdekes adatot nézhetünk a központi kijelzőn.
RS Monitor - egy kis játék a pályanapokra
|
A Mégane ülései sokkal sportosabbnak tűnnek, de kényelmesek is
Az új RS tehát sokat ígért, de egy kicsit féltem is tőle: valahogy így indult a Focus RS-teszt is, aztán arról kiderült, hogy bár nagyon komoly és gyors sportautó, mégsem jó a mindennapokra. Bíztam benne, hogy a Renault nem jut erre a sorsra, hiszen ebben is van függőcsapszeges "csodafutómű" a hajtási befolyások csökkentésére, valamint önzáró differenciálmű, miközben 55 lóerővel gyengébb, ami azért jót tehet a vezethetőségnek.
Egyik műszerfal sem túl sportos
Egy hét használat után azt kell mondjam, hogy a Renault Sport ismét közel tökéletest alkotott. Ez a legjobb futóművű modell ebben a kategóriában, legalábbis az általam eddig próbáltak közül. A kétliteres motor teljesítmény- és nyomatékleadása annyira finom, hogy sosem akarja kitépni a kormányt a kezeim közül, miközben érződik, hogy van ereje. A futóművében az a zseniális, hogy nem csak a versenypályán meggyőző, hanem az utcai forgalomban sem vészes. Nem ugrál, nem bólogat, folyamatosan ott van az úton. A feleségem - aki egyébként nem rajong az ilyen vesekőpusztító betonkemény autókért - azt mondta, ezt még el tudná képzelni. Ez pedig nagy szó, nagyon nagy.