Megérkezett hazánkba az első hibrid sportkocsi
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Nagyon úgy néz ki, valami felső erő nem akarja, hogy én a Honda CR-Z-t normál körülmények között próbálhassam. A nemzetközi bemutatóra és menetpróbára azért nem jutottam el, mert éppen akkor tört ki az izlandi vulkán. Sebaj, majd itthon - gondoltam. Erre most a magyar bemutatóra menet meg esett, nagyon. Gyakorlatilag élőben követhettem a Pilisben kialakuló helyzetet, amelyről bővebben itt olvashatnak. A CR-Z kipróbálása közben pedig nem arra koncentráltam, hogy milyen az autó, hanem arra, hogy valahogy éljem túl azt a pár kilométert: annyi víz folyt az utakon, hogy sosem lehetett tudni, mikor hajtok bele egy nagyobb kátyúba, vagy mikor úszik fel a gumi a vízen.
Egy kis gyári hangulatkeltő videó
Ezért aztán nagy összegzést ne is várjanak tőlem, az eső és az árvíz részben elmosta a tesztlehetőséget. Persze kipróbáltam, mentem vele, de ez alapján átfogó véleményt mondani olyan, mintha egy felkészülési meccs után mondanám meg, ki nyeri a foci vb-t.
Az Insight padlólemezére épül, mégis teljesen más
Már a visegrádi szállodában lévő sajtótájékoztatóra való eljutás sem volt könnyű, annyi víz zúdult le a hegyekből. Az úton több helyen kisebb tavak kezdtek kialakulni, ahol lehetett, az emberek próbáltak szabad eláramlást biztosítani a víznek. Elnézve az elég kilátástalannak látszó munkájukat, bizony kedvem lett volna megállni és segíteni nekik, de sajnos időre vártak, mennem kellett.
Lapos, sportos, de mégsem eléggé
Pedig akár maradhattam volna, hiszen a sajtótájékoztatón nem sok új információt tudtam meg az autóról. A CR-Z alapjaiban a régebbi legendás CR-X utódja, csak egy kicsit másképpen, környezetbarát módon megvalósítva. Futó formája ugyan hasonlít az elődre, de a lényeg mégsem a sportosságon van, sokkal inkább zöld autó lenne ez. A külső mindenesetre tetszetős, sőt még a régi CR-X-es üvegfalú hátsóajtó-megoldását is meghagyták.
A régi CR-X-et idézi a hátsó ajtó
A CR-Z az Insight padlólemezére épül, de alaposan lecsíptek a végéből. A tengelytávolság 115 milliméterrel csökkent, de a hosszúság így is több mint négy méter. Ezek tükrében némileg meglepő, hogy az új modell csak 2+2 személyes, sőt a hátsó két ülés inkább csak jelzés értékű, ahogy a híres elődben is. Természetesen az Insight padlólemez nem jelent Insight futóművet is, a CR-Z nyomtávja sokkal szélesebb, és a rugózása is feszesebb. Az eső által szétáztatott, rossz minőségű visegrádi szerpentinen így is kiválóan teljesített, sportos autóhoz mérten jól nyelte el az úthibák ütéseit, sőt még a kanyarokban sem zavarta meg egy-egy keresztborda.
Az első helyekre nem lehet panasz, a hátsók gyakorlatilag nem léteznek
Sajnos a hibrid rendszer terén nem sokat fejlődtek; ez a hibrid megoldás az, amit máshol csak félhibridnek neveznek. A CR-Z a többi Honda hibridhez hasonlóan párhuzamos hibrid, ami röviden annyit jelent, hogy az elektromos motor csak a benzinessel párhuzamosan képes működni, arra segít rá, de tisztán elektromos hajtással nem tud haladni az autó. Persze ez is jobb, mintha simán benzines lenne, de jóval kevesebb, mint mondjuk egy Prius bonyolult, bolygóműves, két elektromotoros hajtása. Ennek a megoldásnak a kisebb költségen kívül még egy nagy előnye van: a japánok egy remek, nagyon rövid úton kapcsolható hatfokozatú manuális váltót kapcsoltak hozzá a sportosságot alapjaiban megölő fokozatmentes CVT helyett. Így aztán valóban megmaradhat a régi Hondákat idéző vezetési élmény, sőt az elektromos motor még dob is rajta.
A legélvezetesebb hibrid autó
(Nézzen gyári fotókat a CR-Z-ről. Kattintson a képre!)
A korábbi Honda hibridekből ismert IMA hajtás annyiban változott, hogy az 1,3-as i-VTEC motort egy 1,5-ös váltotta fel, és az elektromotor is kicsit többre képes. Ennek köszönhetően a két motor maximális teljesítménye 124 lóerő, ami már biztató, de ennél is jobban fest a nyomatékgörbe. Az elektromos motor ugyanis pont ott segít be a legjobban, ahol a kis benzines a leginkább halott. Alsó fordulatszám-tartományban hatalmasat lök az autón, már 1500-as fordulatszámnál jelentkezik a 174 Nm-es nyomatékcsúcs. A kis hibrid így tényleg olyan érzést kelt, mintha kettővel nagyobb motor dolgozna benne.
A kijelző színe is változik az üzemmóddal
Nem csak sportkocsiként lehet gondolni a CR-Z-re, bár a jellege alapvetően ezt diktálná. A fejlesztők mégis háromféle karaktert találtak ki neki, amelyek hangsúlyozzák a sportosságát és a környezetbarát mivoltát is. Ezek között kapcsolókkal lehet változtatni, és ennek függvényében a műszerfal háttérvilágítása is más fényben pompázik. Gyakorlatilag a vezető kedve dönti el, milyen módon akarja használni az autóját, én a sportosat választanám. Ekkor ugyanis több visszajelzést ad a kormány, jobbak a gázreakciók, és még a motor hangja is egy kicsit mérgesebbre változik. A normál mód ennél kulturáltabb, de megszokható, a kis zöld virág által jelzett eco mód viszont megöli az autót, amely lassú csigaként reagál a gázra, puha a kormánya, és még a légkondicionálót is kikapcsolja időnként. Persze ennek is van előnye: egy rövidebb távon sikerült vele 5,4-5,5 literes fogyasztással gurulni. Amint visszaváltottam sportos módba, és újra lendületesen haladtam vele, az átlag felment 8,4 literig, de azért ezt sem nevezném katasztrófának.
Ha minden leborítunk, akkor maximum 407 literes lehet a csomagtartó
Röviden összefoglalva tehát látszik a Honda sportos karaktere, de lehet vele környezetbarát módon is vezetni. A futómű rossz úton bizonyított, ám ennél hosszabb próbaútra volna szükség, hogy teljesen megismerhessem. Az biztos, hogy a vezetési élmény meggyőző, az nagyon mélyre tett ülések kényelmesek, egészen jól tartanak. A csomagtartó önmagában nem túl nagy, de ha a teljesen értelmetlen hátsó üléseket ledöntjük, akkor mindennel együtt már több mint 400 literes tér áll rendelkezésre, ami a két utasnak azért elég kell legyen.
Egyféle kivitel létezik, 6,5 millió forintért hazavihető
Szétszórt kapcsolóival és tarka műszereivel a műszerfal nekem kicsit furcsa, továbbá a jelenleg kapható egyféle felszereltség is szokatlan stratégia, de legalább nem kell sokat gondolkozni: valakinek vagy kell 6,5 millió forintért a CR-Z így ahogy van, vagy nem. Variálni egyelőre nem lehet, legfeljebb a nyolcféle külső szín közül választhatunk. Konkurens pedig nincs, kis sportos hibridet még senki nem gyárt, sőt kéziváltós hibridet sem.