Távolságibusz-belső: az Ikarus 55-ösre fel is lehet szállni
A koncepció nem változott a korábbi évekhez képest: az autókat többnyire márka vagy gyártó ország szerint csoportosították, de idén is van néhány tematikus "sziget", mint a vasfüggönyön inneni gyártmányoké, a katonai gépeké, a tűzoltójárműveké vagy a hintóké. Ezek közül több ismerős lehet azoknak, akik már jártak az Oldtimer Show-n, de a kínálat nagy része korábban nem látott járművekből áll.
Óriási ritkaság a nyitott ZISZ. Ez a két magyarországi példány egyike, a másik roncs
A parkoló felől közelítő vendégek mindjárt hatalmas dózist kapnak ritkaságokból: háború előtti Mercedes-Benzek, köztük egy 320 Cabriolet B 1938-ból és egy kizárólag rendelésre gyártott 500-as túraautó négy évvel korábbról. Mellettük egy hasonló kaliberű szovjet jármű, amely a ZISZ 110B nevet viseli. A Sztálinról elnevezett moszkvai autógyár 1945 és 1959 között alig kétezer luxuskocsit készített, és e mennyiségnek csupán töredékét nyitható tetővel. Hazánkba 1950-ben két 110B-t hoztak, melyek magas rangú vendégek szállítására szolgáltak, illetve díszszemléken integetőautóként használták őket. E két magyarországi példány egyike a kiállított darab, amely nemrég még reménytelen állapotú rom volt.
Helyszíni videónk igazi különlegességekkel
Kissé távolabb, a KGST-autók között állt még két szovjet nagyvas: a szintén packardos stílusú 13-as és a korábban általunk is bemutatott, modernebb 14-es Csajka egy-egy példánya. Fészerben talált, húszezer kilométert futott Dacia, M21-es Volga, korai ezerkettes Zsiguli, Trabant P50/2, régi Skodák tették változatossá a standot, és külön érdemes szólni egy újabb gyártású, 1983-as cseh farmotorosról: a Skoda Rapidból több más céghez hasonlóan a német Lorenz & Rankl is készített kabriót, öt darabot, melyek közül az egyetlen túlélő a bemutatott példány.
Militari-sarok, háttérben 131-es ZIL-lel
Ferrari 330 GT 2+2 - a többség nemigen tudja hová tenni a típust, a 330-as sorozatnál elődje és utódja, a 250-es és a 365-ös egyaránt ismertebb. A 300 lóerős V12-essel felvértezett széria legmarkánsabb kivitele volt az egyedi, ikerlámpás külsejű GT 2+2, amelyből összesen 1088 darabot készítettek. Még két olasz sportkocsiról, röviden: Lancia Flavia Coupe 1962-ből, elöl-hátul tárcsafékkel, első kerekeket hajtó 1800-as bokszermotorral - Magyarországon állítólag az egyetlen működőképes darab.
Tatra 87 1950-ből, fellelési állapotban
Az Alfa Romeo Montrealból kevesebb mint 4000 darab készült, és megnyerő külseje ellenére nem lett üzleti siker. Sportos hangulatot áraszt a 200 lóerőre képes, 2,6 literes, derékszögű V8-ast rejtő géptetőn lévő vak kivágás, ennél is érdekesebbek az autó rácsos szemöldökei, amelyek lenyílnak a fényszórók bekapcsolásakor.
Egyetlen darab van itthon a Kreidler RS50-es versenymotorból
Népszerűségben vetekszik az olasz sportkocsikkal az 1960-as Messerschmitt KR200. A típusjelzés az egyhengeres, kétütemű motor lökettérfogatára és a Kabinroller szóra utal. A Messerschmittben a két utas egymás mögött foglal helyet, és a különleges autózás élményét csak fokozza az üvegtető. A járművet két éve egy piliscsabai padláson találták, valószínűleg a Magyarországon próbaképpen forgalomba helyezett négy Kabinroller egyike. A Messerschmitt mellett a Minik legalább három számmal nagyobbnak tűnnek - a kultikus kisautóból igen gazdag a kínálat, még furgont és platóst is lehet látni.
Skoda Rapid kabrió, az ötdarabos széria egyik példánya
Ami Nagy-Britanniának a Mini, az Magyarországnak a Pannónia és a Danuvia motorkerékpár volt. Természetesen az idei kiállításról sem hiányozhatnak a magyar kétkerekűek, rajtuk kívül közszolgáltató járművek emlékeztetnek gépiparunk szép múltjára: Csonka postaautó 1907-ből, "faros" Ikarus 55-ös, a Tűzoltómúzeum jóvoltából Csepel 420-as, MÁVAG 1000-es és egy Rába - utóbbi kettő még jobb oldalon elhelyezett volánnal.
A Panhard-Levassor 110 évesen részt vett az antik autók leghíresebb versenyén
Az előbb említett magyar motorkerékpárok mellett kiállítottak néhány cseh és angol gyártmányt, de a legtöbb vasparipa német nyelvterületen készült: NSU, Victoria, Wanderer - hogy csak a legtipikusabbakat említsem. Többségük a húszas-harmincas évekből való, de akad néhány egészen korai darab is, mint az 1903-as Puch Typ B. Meg kell említeni az itthon nemigen ismert Kreidler márka RS50-es versenymotorját, amely az egyetlen darab hazánkban.
Magyar tűzoltójárművek: egy Csepel D420 és egy MÁVAG
Szintén a sport világát idézi a Mercedes-Benz 190SLR, amelyet a Magyar Veterán Autós és Motoros Szövetség (Mavamsz) standján állítottak ki. A típusból eredetileg 17 darab készült, ezt a példányt utcai SL-ből építették. Néhány házzal odébb egy jóval kisebb versenygép, a BMW 700 kupé található. Szériakivitelű, mégis része az autósport-történelemnek: Czira János ezzel nyerte az első Mecsek Ralit. A bajor márkából igen nagy és színvonalas kollekciót sikerült összeállítani, a Jaguarnál és a BMW-nél ez már megszokottnak mondható.
Szerencsére idén sem zsúfolták össze a járműveket, elölről és hátulról is látni lehet őket
Feltétlenül említést érdemel még ifj. Horthy Miklós Wanderer kabriója (korábban is volt a kiállításon Horthy-autó, a kormányzó Maybachja), valamint Közép-Európa járműiparának egyik legszebb alkotása, az 1936 és 1950 között gyártott Tatra 87-es. A hihetetlen formájú csehszlovák farmotorost fellelési állapotában hozták el, és így is a Show egyik legnagyobb attrakciója.