Fejlesztési elsőbbséget kapott a Volvónál az XC30 kompakt szabadidő-autó az új S40-nel szemben. Az új vezérigazgató, Stefan Jacoby szerint kulcsfontosságú a modell a termékpaletta szélesítése szempontjából, meglódíthatja a hanyatló eladásokat is.
2013 végén indul a kompakt SUV értékesítése, teljesítményben és árban is a német konkurenciát közelítik. Egyszerre lesz ellenfele az XC30 a BMW X1-nek, az Audi Q3-nak és a Mercedes-Benz GLC-nek. Alapként a C30 univerziális, összkerékhajtásúvá alakított platformját használják, az autóval elsősorban a fiatalok között tarolna a Volvo.
Formailag a nagyobb XC60-at idézi a kis szabadidő-autó, a hírek szerint még több dinamizmust csempésztek bele, belső kidolgozása pedig kategóriaelső. 4350 milliméter körül alakul teljes hossza, vagyis 280 milliméterrel rövidebb az XC60-nál.