Korlátozott terepjáró-képességek, automatikusan kapcsoló összkerékhajtás
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Nem kell feltétlenül szépnek lennie egy autónak ahhoz, hogy felkeltse a figyelmet, vagy ahhoz, hogy maradéktalanul megfeleljen a kategória követelményeinek. A szabadidő-autók műfajában a Murano külseje nagyszerűen megállja a helyét. Egyszerre agresszív és lágy vonalú, hagyományos és formabontó. A feltűnési vágy ikonja, az Amerikából indult SUV-láz modern leképezése. Minden benne van, amitől valakinek vonzó, másnak pedig taszító egy luxusterepjáró. Méretei is azt sugallják, hogy ez bizony egy valódi státusszimbólum, sőt egy igazi luxuscikk, amely azt is megengedheti magának, hogy kissé öncélú legyen.
Bőséges teljesítménye és hatalmas, ballonos kerekei is jól jönnek a buckákon haladáskor
Hiába látszik hatalmas családi kocsinak, utastere és csomagtartója is csupán átlagos méretű. Használata sok örömet és sok nehézséget is okoz, ezek nagy részére azonban megoldást kínál az a tucatnyi elektromos extra, amely az erőkifejtés terhétől is megszabadít minket. Térbeli kiterjedése miatt a forgalomban és a parkolóban sem könnyű vele a manőverezés, ráadásul a vezetőt úgy veszi körbe az utasoknak biztonságot sugárzó, magas övvonal, hogy nem pusztán átlósan hátra, hanem előre is nehézkes a kilátás. A tolatókamera már nem újdonság, de nem tökéletes megoldás, képe torzít, ráadásul könnyen koszolódik, radar pedig nem jár hozzá.
Zavarja a kilátást a magas övvonal, kamerák segítenek kinézni a vezetőülésből
Mellette a valaha autóba épített egyik legszórakoztatóbb extra, a padkakamera segít a nagy karosszéria mozgatásában. A jobb oldali visszapillantóba épített második elektronikus szem húsz kilométer/órás sebességig élő képet közvetít a jobb első kerékről és környékéről így nem csupán a járda mellé állásban, hanem a szűk kapukon átjutásban is nagy segítséget jelent. A többi extra is igyekszik mindent megoldani helyettünk, elektromosan mozog a csomagtér ajtó, motorral állíthatjuk be az üléseket és a kormányt, maguktól felemelkednek a kézzel ledöntött üléstámlák, automataváltó és automatikusan kapcsoló összkerékhajtás is segíti a vezetést.
Nagyon orrnehéz a dízel Murano, jól vezethető, de nem a kanyarodás az erőssége
Bár valószínűleg csak kevesen teszik meg, mi már csak a fotózás kedvéért is kipróbáltuk egy könnyebb terepen, mire képes a Murano rendszere. Csalódás nem ért, a fagyott talajon, a szolid buckákon szépen átjutott az 1,9 tonnás monstrum. Ilyen terepviszonyokkal telkesek és szőlősgazdák találkozhatnak, a többiek valószínűleg jeges emelkedőkkel próbálkoznak majd. Ez a viszonylag egyszerű, megcsúszó első kerekekre épülő összkerékhajtás minden esetben bőven elegendő. Alacsony karosszériája és lökhárítójáról lelógó légterelői eleve kizárják a komolyabb próbatételeket.
Országúton és autópályán érzi jól magát a dízel kivitel
Városi terepjárónak mégsem nevezném, hiszen a dízelmotoros Muranót nem csupán a sártól, de a dugóktól is érdemes távol tartani. Hajtáslánca ugyanis szigorúan csak nagy távolságokon váltja be a kis fogyasztásához fűzött reményeket. Meglepetésre a 2,5 literes, négyhengeres dízelt, nem pedig a Pathfinder V6-os gázolajosát kapta, pedig a finomabb járású motor jobban illett volna ehhez a kifinomult konstrukcióhoz. Hangja addig nem valami kellemes, amíg be nem melegedett, de alig hallhatóra csendesedik, ha hagyjuk, hogy a hatfokozatú automata minél feljebb kapcsoljon.
Amerikába szánták, de Európában is szerencsét próbál a Nissan legnagyobb autója
Erőtartalékainak köszönhetően bármelyik fokozatban meggyőző gyorsításra képes, a 190 lóerő és a 450 Nm nyomaték még a közel kéttonnás önsúllyal szemben is komoly érv, igaz arra sem kell sokáig várni, hogy a váltó megtalálja a megfelelő áttételt. A hagyományos szerkezet a benzines CVT-jénél is kiegyensúlyozottabban teszi a dolgát. Autópályán a megengedett legnagyobb sebességgel haladva válik igazán izgalmassá, érdemes volt-e várni a dízelre. Ilyenkor a fordulat alig 1200 környékére esik vissza, a középkonzol kijelzője pedig várakozásainknak megfelelően hatliteres pillanatnyi fogyasztással csal mosolyt az arcunkra, melyet a gyári adattal kivételesen megegyező nyolcliteres átlag sem tud letörni.
Erős és takarékos a négyhengeres dízel, de a V6-os orgánuma jobban illene a Muranóhoz
Bárhol komfortosan autózhatunk vele, mégis egyértelműen ez a Murano kedvenc közege. Igényes futóműve a rossz minőségű burkolaton is kényelmesen rugózik és éles kanyarokban sem hagyja eltáncolni az ívről a karosszériát. Érzéketlen kormányzása és erősen orrnehéz konstrukciója miatt azonban nem válik a szerpentinek bajnokává, és az első tempós kanyarban kicsúszunk a minimális oldaltartást sem nyújtó bőrülésből, amely a legkevésbé eltalált részlet az autóban. Amerikai sajátosságnak tűnhet, pedig kifejezetten kemény a két első fotel, melyek alulméretezettek és szinte teljesen sík felületekből állnak.
Igényes utastér könnyen elérhető, jól elhelyezett gombokkal és kapcsolókkal
Könyökölni sem lehet kényelmesen, az ajtón erre a célra kialakított felület túl messze, a váltókonzol pedig túl alacsonyan van. Kár érte, mert a japán precizitással, jó minőségű anyagokból összeszerelt, látványos és ergonomikus utastérben jól esne terpeszkedni amerikai módra. Legalább a hátsó sorban ülők nem panaszkodnak majd. Akinek az átlagos helykínálat elegendő lábteret hagyott, biztosan jobban érzi majd magát, mint a sofőr. Még horribilis, félmillió forintos áron kínált, tetőből lehajtható LCD kijelző is akad. Biztosan inkább a napfénytetőt választanám, a gyerkőcöknek pedig beszereznék egy utólagos készletet.
Cikkajánló |
Hiányosságai és megbocsátható hibái ellenére kifejezetten vonzó autó a Murano. Meggyőző minősége a japán autók legszebb korszakát idézi. Jó bekapcsolni, elfordítani, beállítani bármit odabent, akárhova nyúlunk drága anyagokat és becsületes munkát tapint ki a kezünk. Vezetési élményről a nagy teljesítmény és a Murano stílusához illő könnyű, kézre álló kormány gondoskodik, melynek köszönhetően úgy érezzük, uraljuk ezt a jókora gépet. Csak beülünk, megnyomjuk a kidolgozott indítógombot, kedvenc lemezünk felcsendül a rendkívül jól hangolt, tizenegy hangszórós Bose audiorendszeren, hagyjuk, hogy magával ragadjon a méret varázsa, és elfelejtjük, hogy mindezt egy kisebb légellenállású limuzin vagy kombi is tudja.
Téli idill a Balatonnál: vízpart, nádas, megfagyott pocsolya és egy luxusterepjáró
A Murano célközönsége másra vágyik, valami olyasmire, amit nem lehet katalógusadatokkal kifejezni, és azt meg is kapja a legnagyobb Nissantól. Méghozzá nem is túlságosan drágán. 13 290 000 forint a beugró a Base alap dízelváltozatba, de a kipróbált Premium csúcsmodell is csak akkor kerül többe 15 190 000-nél, ha metálfényezést és DVD lejátszót is szeretnénk. Német konkurenseinél innen indul a konfiguráció, és meg sem áll addig, amíg meg nem kétszerezzük az alapárat. A kissé idegen stílusú japán nagyvas annak is jó választás lehet, aki nem szeretné, ha a járókelők maffiakapcsolatokra gyanakodnának, de az is elégedett lesz, aki szereti a feltűnést, ezzel a kocsival ugyanis sehol sem lehet csodálkozó vagy irigykedő pillantások nélkül megjelenni.
Műszaki adatok |