A traffipax fotóján egy olyan szlovák rendszámos Porsche látható gyorshajtás közben, amelynek szlovák üzembentartóját korábban már többször megbírságolták a rendőrök, ám a csekkek befizetetlenül maradtak
Gyorshajtás, ittas vezetés, biztonsági öv be nem kapcsolása és piroson áthajtás - júliustól azonnal kiszabható büntetés jár ezekért a szabályszegő autósoknak. "Amennyiben az elkövető személye a helyszínen megállapítást nyer" a rendőrök "határozathozatal nélkül" tízezer forinttól 300 ezerig terjedő bírságot szabhatnak majd ki.
A Belügyminisztérium szerint két fő oka van a közlekedési törvény módosításának. Egyrészt több százmillió forint jogosan kirótt bírság kiegyenlítetlen maradt az elmúlt években, a szabálytalankodó külföldi autósok például szinte egyáltalán nem fizetik be a sárga magyar csekkeket. Emellett a közlekedésbiztonságot is szeretnék javítani a döntéssel a jogalkotók.
Visszatarthatják az autót
Jelentős újdonsága a módosításnak, hogy a KRESZ megszegőit határozathozatal nélkül büntethetik majd a rendőrök, miután a megállítás után azonosították a vezetőt. Szintén jelentős változás lesz, hogy - ugyancsak határozathozatal nélkül - elvehetik a külföldi sofőr forgalmi engedélyét és "visszatarthatják" az autóját például akkor, ha kiderül, hogy korábbról bírságtartozása van.
A tárca közlése szerint már tízezer forintos elmaradás esetén (például egy korábbi gyorshajtás miatt) visszatarthatják az adós kocsiját, amelyet egy kijelölt várakozási helyen kell majd tárolni a bírság megfizetéséig. Mivel csak júliustól működik az ígéretek szerint az a központi nyilvántartás, amelyből kikereshetőek lesznek a rendőrök számára a megállított autós esetleges korábbi bírságai, ezért csak az akkortól kiszabott, de be nem fizetett büntetések miatt lehet majd visszatartani a járművet. Tehát ha augusztusban állítanak meg valakit, a májusi elmaradásáért nem, de a júliusiért már elvehetik a forgalmiját.
Kidolgozatlan részletek
Még decemberben fogadta el az országgyűlés a közlekedési törvény fenti módosítását, de úgy, hogy az csak júliustól lép életbe. A haladék oka az volt, hogy el kell készíteni a már említett központi nyilvántartást, és több végrehajtási rendeletben ki kell dolgozni a részleteket. Habár hamarosan hatályos lesz a jogszabály, a végrehajtás részletes szabályait az elmúlt öt hónapban sem készült el véglegesen - derült ki a Belügyminisztérium kérdéseinkre küldött válaszleveléből.
Csak a megállítása után derült ki, hogy magyar a sofőr
Egyelőre nem tudott válaszolni a tárca arra, hogyan fest majd néhány hét múlva a gyakorlatban a "határozathozatal nélküli" döntéshozatal, hol kell majd várakozni a visszatartott járműveknek, hogyan lehet visszakapni az autókat. De nem készült még el az a nyilvántartás sem, amely az egész rendszer alapja lesz. "A szabályozás előkészítése folyamatban van" - írta több kérdésünkre a minisztérium, amelynek névtelenséget kérő munkatársa "a brutális jogalkotási munkával" indokolta a több más tárcát is érintő késlekedést.
Mindössze annyit állítanak biztosan, hogy az autót "nem veszik el" majd a tulajdonosától, csak a jármű okmányait gyűjtik be a rendőrök. A Belügyminisztérium közlése szerint "a járművezető járművével a kijelölt várakozóhelyig közlekedhet", ezt követően viszont ott kell hagynia a kocsiját.
A bankautomatáig kísérik a külföldit
Mivel a rendelkezés a külföldi szabályszegők bírságainak a minél nagyobb mértékű behajtását célozza, a rendőrök idegen nyelvű tájékoztató nyomtatványokkal is készülnek. A nem magyar sofőröket angol, német vagy orosz nyelven írásban is tájékoztatják majd a kiszabott bírságról és a kocsijuk részére kijelölt várakozási helyről, annak megközelíthetőségéről, és a jogszabályi háttérről.
"A jármű visszatartása azt jelenti majd a gyakorlatban, hogy egy postáig, vagy egy ATM automatáig kísérik a kollégák a külföldi autóst" - tudta meg az [origo] rendőrségi forrásból. Ha két település között állítják majd meg, akkor a következő városig kísérik, "például egy bevásárlóközpont parkolójához". Vagyis amíg nem vesz ki pénzt, és nem fizeti ki az adósságát, addig maguknál tartják a forgalmiját.
Arra szintén nem tudott válaszolni a Belügyminisztérium, hogyan magyarázzák el a rendőrök az említett nyelveket nem beszélő külföldieknek - például egy korábbi gyorshajtás után -, hogy onnantól kezdve nem használhatják egy ideig a kocsijukat.
Miért éppen ezek? Nem magyar döntés volt, hogy a közlekedési szabályszegések közül éppen a gyorshajtás, az övhasználat elmulasztása, az ittas vezetés és a piroson áthajtás kerüljön be a szigorítás körébe. A Belügyminisztérium szerint egy uniós irányelvjavaslat (amely a közúti közlekedésbiztonságra vonatkozó szabályok határokon átnyúló végrehajtásának elősegítéséről szól, és az Európai Bizottság tárgyalja) szeretné biztosítani, hogy a szabályszegők a közösség területén belül felelősségre vonhatóak legyenek, bárhol szabálytalankodtak is. |
Vannak kivételek
A veszélyes vagy romlandó árut, esetleg élő állatot szállító külföldi kamionokat nem lehet majd minden esetben visszatartani. Ugyanígy el kell majd engedni azt a bírságot a helyszínen befizetni képtelen külföldi teherfuvarozót (vagy épp külföldi magánszemélyt), aki bankgaranciát tud szerezni arra, hogy később kiegyenlíti a tartozást. Az nem ismert, hogyan lehet bankgaranciát szerezni egy közúti ellenőrzést követően.
A jogszabály valójában nem is úgy fogalmaz, hogy a külföldiek járműveit tarthatja majd vissza a rendőrség, hanem egy csavarral úgy, hogy a magyar lakhellyel és adóazonosítóval rendelkező autósokat nem. Rendőrségi forrásunk szerint ebből az is következik, hogy ha megállítanak majd egy szlovák rendszámos, ámde magyar személyivel rendelkező sofőrt, akkor az ő kocsiját nem tarthatják vissza.
"Mégis előrelépés lesz a változtatás, mert legalább megállítjuk őt, és miután megtudjuk a nevét meg a címét, már kipostázhatjuk neki - igaz a régi, hagyományos úton - a bírságot. Mármint a magyar állampolgárnak, és nem a szlovák cégnek" - fogalmazott a rendőrségi forrás.