A Qashqai jól fogy, szűk öt év alatt már bő egymilliót gyártottak Angliában
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
A Renault-Nissan szövetségben hagyományosan az előbbiek a dízelfelelősök, már jó ideje a legtöbb Nissanban Renault dízelmotor berreg. A franciák legújabb dízelüket, a világ legerősebb 1,6-osát nemrég a Scénicben mutatták be, de azóta már a Nissan Qashqaiban is felbukkant. Öt éve kezdték meg a motor fejlesztését 160 mérnökkel és közel 70 milliárd forintnak (!) megfelelő eurót öltek a fejlesztésébe, 30 szabadalmat védettek le, ebből már sejteni lehetett, hogy olyan rossz nem lehet. Az egészséges munkamegosztás jegyében magát a motort a Renault, a start-stop rendszert pedig a Nissan fejlesztette ki. Mivel a japán földrengés a Nissan gyárait is érintette, ezért kezdetben még motorleállító rendszer nélkül kerül be a motor a Qashqaiba, csak a januári gyártástól kezdik meg a még takarékosabb start-stop rendszeres kivitelek gyártását, a cikkben ennek a fogyasztási és emissziós adatai szerepelnek.
Ez a 21 centivel hosszabb, hétüléses +2 kivitel, amely a kissé nagyobb faráról ismerhető fel
A Nissan nagyon bízik az új blokkban, azt állítják, úgy sikerült csökkenteni a fogyasztást és a szén-dioxid-kibocsátást a régi kétliteres dCi-hez képest, hogy ezért semmiféle áldozatot nem kell hozni a menetdinamika oltárán, ami persze nem igaz, csak majdnem. Ha csak az adatait nézzük, már akkor is ígéretes a motor, ugyanis 320 Nm-es nyomatéka megegyezik a régi kétliteresével, de ezt 2000 helyett már 1750-es fordulaton leadja, sőt a teljes nyomaték 80 százaléka már 1500-tól rendelkezésre áll. Katalógusadatok alapján az átlagfogyasztás 5,9-ről 4,5 literre, a szén-dioxid-kibocsátás 155-ről 119 g/km-re esett, ami azt jelenti, hogy közel negyedével csökkent az emisszió. Arról kevesebb szó esett a nemzetközi menetpróba sajtótájékoztatóján, hogy az új motor 130 lóerős csúcsteljesítménye azért 20 lóerővel elmarad a kétliteresétől, emiatt a százas sprintet is 9,5 helyett 10,3 alatt teljesíti az elsőkerék-meghajtású, kézi váltós, ötüléses Qashqai, és a végsebesség is csökkent 4 km/órával.
Kompakt autóhoz képest magasan van az üléshelyzet, az ötéves műszerfal már kissé ódivatú
Ezek persze olyan apró eltérések, hogy a mindennapokban nincs jelentőségük, a negyedével csökkentett fogyasztásért és a kisebb regisztrációs adó miatti alacsonyabb vételárért cserébe nem valószínű, hogy bárki is felhánytorgatná egy Nissan-kereskedésben. Pláne, hogy a motor kifejezetten kulturáltan dolgozik a menetpróbára kapott hétszemélyes Qashqai+2 orrában. Ugyan beindításkor le sem tagadhatná, hogy milyen üzemanyagot kell bele tölteni, de menet közben már nagyon halk, csak kihúzatva emeli meg, és változtatja ércesebbé a hangját. Érdekes, hogy a kisebb motor csak pár kilogrammal csökkentette a Qashqai+2 tömegét, ami így is 1626 kilogramm (normál Qashqai: 1503 kg) maradt, összkerékhajtás nélkül is. Ez azért kicsit sok egy kompakt autótól, még akkor is, ha szeretne terepjárónak látszani, ezért magas építésű.