Velünk élő legenda a 911-es, de mindig sikerül rajta javítani
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Messze még az idei Forma-1-es szezon kezdete, a valenciai utcai pálya felfestései éppen csak kilátszanak a terelő betonelemek alól, a tükörsima aszfalt a délutáni forgalomé. Az új Fiesták és kopottas Renault 11-esek között hirtelen feltűnik valami sokkal laposabb és sokkal erősebb. Egy 911-es gurul a kikötő felé, ahol egy csapat magyar autósújságíró várja, miközben kis háromszög alakú szendvicseket majszolnak, és éppen a válságról diskurálnak, de lélekben már túl vannak a kávén és a sajtótájékoztatón is. Csak a Porsche jár a fejükben, ami miatt már előző este sem tudtak aludni, és amiért akár plusz két átszállást is bevállaltak volna.
Az alapoktól újratervezték a formatervét, a stílus a régi maradt
Vágynak rá, hogy lássák, tapogassák és érezzék, amit még az autóbuzériában érintettek is leginkább csak a mozivászonról ismernek. Átélhessék a percet, ahogy a lelkükben néhány vonalból, műszaki adatból és egy felejthetetlen hangból álló legenda leszáll a földre, és kétdimenziós álomképből fizikailag létező tárggyá változik. Végre itt állnak előttünk a tesztautók, tíz órája vagyunk talpon, kivártuk a percet, most már tényleg ide is adják a kulcsot. Ez a Porsche 911-es hetedik generációja, ami a 991-es gyári kódot kapta. Ezt a kocsit egyszerűen nem lehet lelőni, hiába találnak ki Stuttgartban jobbat, félelmetesebbet vagy nagyobbat, örökre ez marad a nagybetűs Porsche.
Félelmetes gyorsulásra képes rajtautomatikával és anélkül is
Elavult a farmotor-hátsókerék-hajtás kombináció? Lehet, de kit érdekel, amikor ez egy 911-es? Amióta csak létezik, finomítják, tökéletesítik. Ha kell, elölről kezdik az egészet - mint ahogy most is tették - de nem engednek a múltjukból. Körbejárjuk, hosszasan nézegetjük, belemerülünk a vonalaiba, abba az ikonikus formatervbe, ami minden másnál állandóbbnak tűnik, pedig folyton alakul, változik. Látszólag most is újrahasznosították a megszokott íveket, de a gyáriaktól megtudjuk, hogy szinte semmiben sem egyezik meg a korábbi modellekkel, mégis sikerült elérni, hogy vérbeli 911-es legyen.
Vizes nejlonon sem pördül meg, de engedékeny az ESP
Most még valami olyat is tettek, amire eddig nem volt példa. Olyan hangos a retróláz és annyiszor született már újjá, hogy ez az alaposan áttervezett generáció is egy retróautó lett, csak éppen egy velünk élő retróautó. Elővették az összes régi modell terveit, és mindegyikből csempésztek bele valamit. Elég ránézni a hátára és a hátsó lámpájára, ami végre megint büntetően vékony és csíkszerű lett. El sem tudnék képzelni ennél vagányabb feneket, egy életen át elnézegetném. Arra viszont néhány perc is elég, hogy meglássuk benne, a csíklámpás 930-ast. Egy másik szögből pedig - ahol a lámpa belső íve elkezd lejteni a lökhárító domborításával együtt -már a 928-as fara ugrik be.
Laposabb és kecsesebb lett így ebből a szögből hasonlít a Caymanra
Bár a tengelytávja tíz centivel megnyúlt és hosszabb lett, mint valaha, ha egy kicsit oldalról nézzük, úgy, hogy a két sárvédődomborítás egészen közel kerüljön egymáshoz, akkor a fejünkben egy pillanatra 993-assá változik. Felnyitott hátsó szárnnyal, pont középről nézve meg a 964-esre hajaz. Elképesztő formai bravúr az egész. Vannak rajta egész vicces dolgok is, a tükrök például most először az ablak sarkából az ajtóra kerültek, és - kapaszkodjanak meg - elektromosan behajthatók lettek. Az automatikusan vagy gombnyomásra nyíló hátsó szárny felnyitva pont kitakarná a pótféklámpát, ezért a német mérnökök egy második izzósort süllyesztettek a szárnyba, hogy pontosan ugyanott világítson, mint a másik, ami persze nem dolgozik feleslegesen.
Hamisítatlan Porsche megjelenés, ezt csak a farmotoros 911-es tudja
Semmi sem olyan rajta, mint egy hagyományos autón, viszont minden olyan, mint egy 911-esen. Csomagtartójába szokás szerint alig két kis utazótáskát lehet begyömöszölni, jobb híján marad a két hátsó ülés. Mivel senki sem gondolta komolyan, hogy farmernadrágok fogják koptatni azokat a mini bőrüléseket, azt a két helyet már első látásra megnyerik a csomagok. Felnyitottuk a motorháztetőt is, ahol egy remek 3,8-as Carrera S boxermotorra számítottunk, de a kicsiny fedél alatt csak két ventilátor és folyadékbetöltők vártak és néztek ránk kérdőn, mégis mit vártunk, valaki nekiáll majd bütykölni a panelparkolóban?
A nyitható hátsó szárnyban egy második pótféklámpa rejtőzik
Kis nyílásokban egyébként nagyon otthon van a Porsche, a 991-es a rend kedvéért megkapta azt az alkatrészt, amitől nem német autó a német autó, a tolótetőt. Egyik kedvenc extrám sajnos elég haloványra sikerült, az Opel Calibrához hasonlóan az egész tető lemez úgy ahogy van hátracsúszik, mert belül már nem lenne neki hely, viszont így csak egy vékony csík marad az összes beáramló levegőnek és napfénynek. Mégis több értelme van megrendelni, mint a mókás nevű, Burmester hifit, amit mi is csak azért próbáltunk ki, hogy halljuk, hogy szól az, amit sosem fogunk bekapcsolni. Mert van itt más, amivel sokáig ki lehet húzni Depeche Mode és Modern Talking nélkül.
A második oldalon kiderül, milyen vezetni városban és szerpentinen az új 911-est. Lapozzon!