A Toyota abban bízik, hogy minden ötödik eladott Yaris hibrid lesz
(Még több kép a galériában. Kattintson a képre!)
Néhány éve jelentette be a Toyota, hogy 2020-ig minden modelljéből lesz hibrid, és azóta is ehhez tartja magát. A Prius-sorozat már 1997 óta fut, két éve pedig bemutatták az első olyan hibridet is, amely már meglévő modellen - az Aurison - alapult, a Yaris hibridje már a második nem dedikált hibridjük. Nagy különbség az utóbbi kettő között, hogy az Auris tervezésekor még nem tudták, hogy lesz belőle benzines-elektromos változat, így kompromisszumokat kellett kötni, amikor a Prius-technikát beleépítették. A Yarist viszont eleve úgy tervezték, hogy legyen benne hely a hibrid rendszer alkatrészeinek - a nagyfeszültségű nikkel-metálhidrid akkumulátor például a hátsó ülés alá került -, így fordulhat elő például az, hogy a 3,9 méteres Yarisban ugyanúgy 286 literes a csomagtartó, mint a 35 centiméterrel hosszabb Aurisban.
A hibrid Yaris kizárólag az európai piacon kapható, Franciaországban gyártják a többivel együtt
Persze azért a Yaris kisebb méreteihez kellett igazítani a hibrid hajtásláncot, ezért például a Prius 1,8 literes benzinmotorját a második generációs Priusból származó 1,5 literesre cserélték, de minden más komponens, így az akkumulátor, az elektromotor, a sebességváltó-differenciálmű egység és az inverter méretét és tömegét is sikerült lecsökkenteni. Ennek eredményeképp a hibrid rendszer tömege bő 40 kilogrammal lett kisebb, így az alapfelszereltségű Yaris Hybrid mindössze 1086 kilogrammot nyom, csak 30-cal nehezebb, mint a dízel. A benzinmotor 74, az elektromos 60 lóerős, a rendszer összteljesítménye 100 lóerőre adódik, a súly-lóerő arány tehát alig rosszabb, mint a Priusban vagy az Aurisban.
A hibrid hajtáslánc 20 százalékkal könnyebb, mint a Priusban, az akku a hátsó ülés alá került
Sok szempontból a legek autója a Yaris Hybrid. A szériagyártású, nem kizárólag elektromos vagy konnektoros hibrid autók között ennek a legalacsonyabb a szén-dioxid- és nitrogén-oxid-kibocsátása, de 3,1 literes városi fogyasztásnál sem kínál senki jobbat, beleértve a 0,8 literes dízelmotorral szerelt, start-stop rendszeres Smartot is. Ami a legjobb, hogy a szenzációs gazdaságossági mutatók ellenére a kis Toyota nem lecsupaszított minimálautó, hanem négy személy számára kényelmes, jól felszerelt és mutatós kisautó, amellyel akár hosszabb túrákat is lehet tenni.
Új lámpákat, hűtőmaszkot és a sportosabb lökhárítót kapott a hibrid változat
Ahogy várható, a hibrid változat a Yaris-kínálat csúcsán helyezkedik el, ennek megfelelően a külsejét is rendesen átalakították. A hollandiai menetpróbán a részt vevő újságírók nagy többségének az volt a véleménye, hogy a Toyota talán jobban tette volna, ha a normál Yarisokat is ilyen markáns külsővel látja el. Pedig csak a lámpákat, a hűtőmaszkot és a lökhárítókat rajzolták át, de az összhatás mégis olyan, mintha új autót látnánk. A dizájn javításának a légellenállás csökkentésén kívül a fő célja az lehetett, hogy érzelmi alapon is lehessen a hibrid mellett dönteni, ne csak észérvek szóljanak mellette.
Az egyedi, LED-es hátsó lámpák és a tetőszpojler feláras a legolcsóbb felszereltséghez
Ezt azért írom, mert azoknak, akiknek a vezetés többet jelent annál, mint hogy eljussanak A-ból B-be, nem biztos, hogy sok örömet nyújt majd a szupertakarékos Yaris vezetése. Ebben elsősorban a fokozatmentes CVT-váltó a felelős, amelynek működési elvéből következik, hogy a benzinmotor fordulatszáma és az autó pillanatnyi sebessége között sok összefüggés nincs, pedig a Priushoz képest átprogramozták a váltót, hogy lineárisabb kapcsolatot biztosítson a kettő között. Gyorsítás közben állandó fordulatszámon pörög, és csúnya hangon zúg az Atkinson-ciklusú benzinmotor, ami nagyon fura lesz azoknak, akik még nem vezettek fokozatmentes automata váltóval szerelt autót.
A váltót és a fordulatszámmérő hiányát leszámítva minden olyan, mint a sima Yarisban, a kárpitokat kék cérnával varrták
Sietni nem nagyon érdemes, mert érzésre és a fura motorhang miatt is lomhábbnak tűnik a Yaris, mint amire a 11,8 másodperces gyorsulási adatból következtetne az ember. Igaz ugyan, hogy városban jól ki lehet lőni vele a lámpáktól - 50 km/h-ra csak 4 másodperc alatt gyorsul - a villanymotor azonnal rendelkezésre álló nagy nyomatéka miatt, de később úgy érzi a vezető, mintha kifogyna belőle a szufla, autópálya-tempónál már kínkeservesen gyorsul, és ilyenkor a motorzaj mellé tisztességes mértékű szélzaj is társul.
A cikk még nem ért véget. Lapozzon a második oldalra, ha kíváncsi, mennyibe kerül, és mennyit fogyaszt a Yaris Hybrid!