"A Vidékfejlesztési Minisztérium Kossuth téri épülete elé elektromosautó-töltőállomást telepít az Elmű. Erről írt alá együttműködési megállapodást Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter és Hans-Günter Hogg, az Elmű Zrt. igazgatósági tagja. Fazekas Sándor hangsúlyozta: a tárca elkötelezett a környezetbarát megoldások mellett, és könnyíteni kívánja az elektromos autók alkalmazását. Hozzátette: arra buzdítja a gépkocsi-tulajdonosokat, hogy keressenek környezetbarát megoldást a közlekedésük során. Hans-Günter Hogg jelezte, hogy megállapodásuk a környezetvédelemmel foglalkozó tárcával egy már korábban elindított együttműködés folytatása." (MTI, 2013. február 27.)
Új töltőpont, minisztériumi épület, igazi ziccerhelyzet. Vajon ingyenes parkolóhelyként szolgál az államtitkári Skoda Superbek számára, vagy tényleg lehet tölteni is? Nagyon kíváncsiak voltunk erre, ezért megismételtük tavaly nyári villanyautós túránkat, amelynek során kevés jót tapasztaltunk a fővárosban.
Ebből lesz az elektromos töltőpont, majd egyszer
Töltőpontból szerencsére kevesebb sem lett, ezekről a tavalyi cikkünkben térképes listát is készítettünk. Sajnos továbbra is érvényes, hogy a budapesti töltőpontok többségébe nem lehet csak úgy beledugni az autóhoz kapott töltőt, be kell ruházni egy több tízezer forintos Mennekes Type 2 szabványú átalakítóba is. Az Elmű oszlopai ennek hiányában használhatatlanok, az ABB-től kölcsönkapott Nissan Leaf csomagtartójában sem találtunk ilyen adaptert. Mondjuk, nem is számítottunk rá.
A Magyar Autóklub újpesti székházának parkolójában ugyanúgy elfoglalták a töltőpont körüli parkolóhelyeket, mint háromnegyed éve, nagyon úgy tűnik, hogy nem sok villanyautós jár erre. A Margitszigeten, az Árpád hídnál kialakított fizetős parkolóban nyugodtan tölthettünk volna, ha van átalakítónk, és a hatótávolsággal is hadilábon állunk, de egy gyors ellenőrzés után inkább továbbmentünk. Úgy volt amúgy, hogy a parkolóban változik a forgalmi rend, a félórás ingyenességet állandó be- és kihajtással kicselező autósok miatt tíz percre viszik le a fizetés nélküli bent tartózkodás maximális időtartamát. Amikor ott jártunk, még a félórás szabály volt érvényben, a fizetőkapunál sem tudták megmondani, mikortól lép hatályba az új előírás. Amelytől egyébként nagy felháborodást várnak, főleg az első napokban.
Nem kell a villanyautó a vevőknek Az egész világon hasonló problémák miatt nem tudnak elterjedni az elektromos autók, ráadásul sok helyen még adókedvezmények sem segítik ezt, így sokkal drágábbak a belső égésű motorral felszerelt társaiknál. A villanyautók 46 százaléka az Egyesült Államokban talál gazdára, tavaly itt megháromszorozódtak az eladások, de így is csak ötvenezret adtak el. A világ legjobban fogyó elektromos autója tavaly az Év autójának is megválasztottChevrolet Volt/Opel Ampera volt 30 ezres eladással, a második helyre a Toyota Prius Plug-in került 27 ezerrel, harmadikként a Nissan Leaf végzett 25 ezerrel. A felsoroltak közül egyedül a Leaf igazi villanyautó, az első két helyezettben belső égésű motor veszi át a hajtást az akkumulátor lemerülése után. Japánban éppen a napokban tartottak egy találkozót a Leaf-tulajok, a rendezvényen a Renault-Nissan csoport elnöke, Carlos Ghosn is tiszteletét tette. A tulajdonosok alapvetően elégedettek az autóval, de a hatótávolságot kicsinek tartják: arra kérték a cégvezetőt, tegyen meg mindent az egy feltöltéssel megtehető kilométerek számának növelése érdekében. |
A Váci út 72-74. szám, vagyis az Elmű-székház előtt kialakított töltőpontnál tavaly nyáron nevetségesen hosszú ideig tartott, amíg bekapcsolták nekünk az oszlopot, valószínűleg tanultak ebből az illetékesek (újságírókon kívül úgyis csak kevesen használják ezeket az oszlopokat). Ez az egyetlen töltőpont, ahol adaptert is adnak a töltéshez, ehhez a recepción kell adatlapot kitölteni.
A Leaf a Váci úti oszlop mögött bujkál
Sikerült is hülyét csinálni magunkból, amikor csak úgy megszokásból telefonon próbáltuk bekapcsoltatni az oszlopot, a felkészült ügyintéző ugyanis közölte, hogy ezt nem kell külön aktiválni, a töltő csatlakoztatása után automatikusan működnie kellene. Mivel nem ment, megnéztük jobban a portán kapott adaptert, és ezután világossá vált az is, hogy miért fityeg rajta egy kulcs. Az átalakítóhoz hozzátoldott doboz "Be" és "Ki" állását lehet kapcsolni vele, a kulcs elfordítása után tényleg azonnal indul a töltés. Nem nagy előrelépés, de az ilyen kicsiknek is örülünk.
Egy ügyes adapter - és nem kell telefonálgatni a töltéshez
Az Oktogonnál tavaly tölthettünk volna, ha van adapterünk, idén csak egy kis küszködéssel, mert közvetlenül a töltőpont mellett egy Kia foglalta el a kijelölt helyet. Kicsivel arrébb, a bazilikával szemben tavaly beadtuk az egyik kávézó dolgozójának, hogy ellenőrök vagyunk, és ha a kijelölt elektromos parkolóhelyeken legközelebb nem villanyautót találunk, büntetünk. Lehet, hogy gyorsan körbeszaladt a hír a környéken, mert gyanúsan üres volt mindkét hely. Sőt még egy Skoda is úgy állt meg vészvillogóval a külső sávban, hogy ha véletlenül jön egy villanyautó, be tudjon tolatni a neki kijelölt helyre.
Szegény még tanuló. Nem tudja, hogy ide nem parkolhat
Az Erzsébet téren, a Kempinskinél nem elműs, hanem E.ON-féle töltőpont van, ebbe átalakító nélkül is be lehet dugni a gyári töltőt. Valami felújítás van most a hotelnél, de ha nagyon akarjuk, oda tudtuk volna dugni a Leaf orrát az egyik oszlophoz, igaz, ezzel a gyalogosoknak okoztunk volna egy kis kellemetlenséget. Nem sok, de egy szabad hely azért volt a Clark Ádám tér melletti parkolóban felállított töltőpontnál, az Istenhegyi út legelejénél, a Kékgolyó utca sarkán kialakított oszlopnál pedig ezúttal sem zavartak volna minket a töltögetésben. Lezárások miatt egy helyre, a Fő utca 52. előtt található oszlophoz most nem jutottunk el, de ott tavaly sem akadályozta senki és semmi a töltést, vegyük úgy, hogy ez továbbra is így van.
A város egyetlen gyorstöltője, és pont volt egy hely (az Astra nem villanyos)
Ismét a végére maradt a város egyetlen gyorstöltője a napelemfás, Istenhegyi úti Mol-kútnál, ahol 500 volttal és 120 amperrel szívhatják magukba az energiát az elektromos autók. Az ABB oszlopa egy üres akkut is 80 százalékosra tölt fél óra alatt, ennyit nem maradtunk, de ismét gyorsan ugrált felfelé a töltést jelző mutató. A kis Peugeot iOn hűtőventillátorai tavaly azonnal bekapcsoltak a töltő csatlakoztatása után, a Leaf viszont ugyanolyan csendben szívta magába az áramot, mint az itthoni konnektorból. A töltés a többi ponthoz hasonlóan a gyorstöltőnél is ingyenes, az Elmű a saját oszlopainál az év végéig ígéri biztosra a díjmentes időszak kitolását.
Néma csendben tölt, nem zúgnak a ventilátorok