A gyerekülések piacán az elmúlt néhány évben nem volt nagy mozgás: bemutatkozott ugyan néhány újítás, ezek erejét azonban leginkább a marketing adta, egyik modell sem tudta jelentősen növelni a biztonságot. Voltak olyan megoldások, amelyek nagyjából olyan gyorsan tűntek el, mint ahogy felbukkantak, ilyenek voltak például az oldalsó műanyag pajzzsal megerősített ülések. Ezek oldalütközés esetén valóban növelték néhány százalékkal a biztonságot, a vásárlók viszont nem igazán szerették őket, mert túl nagy helyet foglaltak.
Menetiránynak háttal
Most azonban egy kisebb forradalom van alakulóban. Svédországban már egyre terjednek, de már itthon is megjelentek az új irányvonalba simuló első modellek. Ha a svédeken múlik, minden gyerek hároméves koráig menetiránynak háttal ücsörög majd az autóban, a skandinávok ezt kormányrendelettel kötelezővé is tennék. Készítettek ugyanis egy felmérést, amelyben egy év 13 ezer gyereksérüléssel végződő közúti balesetét vizsgálták, és azt állapították meg, hogy az esetek 52 százalékában nem volt sérülés, ha a gyerek menetiránynak háttal, úgynevezett Isofix rögzítéssel bekötve utazott. A svédek ennek megfelelően azt is szeretnék elérni, hogy csak isofixes üléseket lehessen árulni a jövőben.
"A vásárlóink között volt már, aki hallott erről a felmérésről, és kifejezetten ilyen új ülésről érdeklődött" – mondta az Origónak Fügedi Miklós, a Mini-Manó Babacentrum értékesítője. "Az új irányvonalnak megfelelő modelleknél a hordozók – amelyeket mindig is menetiránynak háttal kellett bekötni – tágasabbak, egészen 15 hónapos korig használhatók. Az Isofix-talpas átmeneti ülések sokáig, hat hónapostól négyéves korig használhatók, és ugyan szoktatás kérdése, hogy a gyerekek hogyan viselik a menetiránynak háttal való utazást, ezek az ülések meg is fordíthatók."
Nem spórolunk a gyereküléseken
Az áruházi tapasztalatok szerint az elmúlt években szemléletváltás történt, és a hazai autósok közelítenek a nyugat-európai és skandináv trendekhez. "Vannak, akik a teszteredmények alapos áttekintése után érkeznek, és kifejezetten egy konkrét modellre kíváncsiak. A gyerekülések piacára is érvényes azonban, hogy egy-egy gyártónak vannak prémiummárkás, illetve más nevű, lejjebb pozicionált modelljei, amelyek kevesebb pénzért sokszor pontosan ugyanazt tudják, mint a drágább ülések. Ezek az ár-érték arányt tekintve jobb vételnek számítanak."
Razziázik a rendőrség
Március 10-től fokozottan ellenőrzik a gyereküléseket forgalmazó cégeket, hogy a szabványoknak megfelelő biztonsági eszközöket árulnak-e, illetve az autósokat is, hogy használják-e a gyermekbiztonsági rendszereket. 1990-ben még 107 gyerek halt meg Magyarországon közlekedési balesetben, közülük 47-en gépkocsiban utaztak, tavaly nyolc gyerek vesztette életét közlekedési balesetben, közülük ketten ültek személyautóban. A gyermekbiztonsági rendszereket a rendőrség szerint a közlekedők 83 százaléka használja, ez az arány tőlünk nyugatabbra néhány százalékkal magasabb.Hogyan válasszunk ülést?
Alapszabály, hogy katalógusból és a gyerek könyörgésére nem szabad ülést választani. "Gyerekülés vásárlásánál legyen ott a gyerek és az autó is a helyszínen" – figyelmeztet Fügedi. "A gyereket be kell ültetni az ülésbe, hogy jól érzi-e magát benne, aztán az ülést is bele kell próbálni az autóba, mert a háttámlák típusonként különböznek, és vannak olyan esetek, amikor nincs meg a kellő összhang. Ha sikerül találni egy olyan ülést, amelyik teszik a gyereknek, és az autóba is illik, azzal nagyon már nem lehet mellényúlni."
Gyerekülés-vásárlásnál fontos az is, hogy lehetőleg a gyerek életkorához leginkább illő modellt válasszuk. "Ott van például a 9–36 kilós kategória, amely túl nagy kompromisszumot jelent, mert nem igazán lehet olyan ülést készíteni, amely a kisebb és nagyobb gyerekeket ugyanúgy védi. Ezeket a modelleket sokszor a nagyszülők keresik, akik értelemszerűen ritkábban szállítják a gyereket, és emiatt nem akarnak túl hamar ülést cserélni. Napi használat esetén az a jó, ha minél szűkebb az ajánlott súlyhatár, ilyenek például a 9–18 kilóig ajánlott ülések. Érdemes dönthető modellt választani."
Egyre több autóban van ugyan Isofix-rögzítési pont (sőt, 2012-től csak ilyen új modellt lehet forgalomba hozni az unióban), ám a hazai autópark átlagéletkora miatt sokan még Isofix nélküli autóba keresnek ülést. Fügedi Miklós szerint emiatt nehéz megmondani, hogy az isofixes vagy sima ülések a népszerűbbek, mert Isofix nélküli autó esetén nincs választási lehetőség. "Emiatt egyelőre az isofixes kör a kisebbség, akinek nincs ilyenje, eleve kész tények elé van állítva. Csak emiatt azonban nem kell autót cserélni, mert a hagyományos ülések között is sok a rendkívül biztonságos modell. A semminél az olcsó, névtelen modellek is jobbak, de egy kis körültekintéssel könnyű megtalálni azt a modellt, amely ideális megoldást jelent, és nem is kerül sokkal többe."