Ha egy országban közel 22 millió új autó talál gazdára egy évben (amivel toronymagasan világelsők), és jövőre is kétszámjegyű növekedést jósolnak a szakemberek, akkor könnyű kitalálni, hogy miért fontos az autógyártóknak ott lenni a fővárosában rendezett kiállításon. A csak kétévente megtartott Beijing Auto Show korábban kiapadhatatlan viccforrásként szerepelt az európai autós sajtóban, mivel az itt bemutatott, nyugati típusokról készített másolatok és saját tervezésű autók egyaránt messze voltak attól a formatervezési és műszaki színvonaltól, amit európai vásárlók megszoktak. Ugyan koppintások idén is szép számmal akadtak – elég, ha a második oldalra lapoznak –, de az új modellek többségét látva már úgy tűnik, hogy a kínai autóipar egyre inkább magára talál, és a korábbinál jóval kevésbé majmolja a nyugatit. Ma már olyan patinás márkák vannak teljesen kínai kézben, mint az MG, a Saab, a Volvo, nemrég a francia PSA konszern 14 százaléka lett a Dongfengé. A felvásárlások és a nyugati típusok helyi gyártását végző vegyesvállalatok révén a kínaiak hozzájutnak a fejlett autóipari technológiákhoz és know-how-hoz, ami az utóbbi években ugrásszerű fejlődést eredményezett az autóik színvonalában. Jó példa erre az Európában is jelen lévő Qoros, amelynek egyik modelljét tavaly az év legbiztonságosabb autójának is megválasztotta az európai törésteszteket végző független szervezet, az Euro NCAP.
A kínaiak már évek óta gőzerővel fejlesztik az elektromos autóikat, valószínűleg felismerték, hogy nagy lehetőségek rejlenek ebben, a magas árak miatt egyelőre még gyenge eladásokat produkáló szegmensben. A Mercedes Pekingben mutatta be a helyi BYD gyártóval közösen fejlesztett villanyautóját, a Denzát, amelynek modern, lítium-vas foszfát akkumulátorát kínaiak, a többi részét a németek fejlesztették. A családi használatra tökéletesen alkalmas jármű akár 300 kilométert is elmegy egy töltéssel, ami másfélszerese a Nissan Leaf, vagy az elektromos Volkswagen Golf hatótávolságának.
Ezen kívül is számos érdekes autót szedtünk össze az idei seregszemléről, amelyek alább láthatóak, akik pedig a nyugati típusok legarcpirítóbb koppintásain akarnak mulatni, azoknak a második oldalt ajánljuk.
Korábbi részletes cikkünk a kínai autóipar helyzetéről itt található.
BAIC BJ100
Mi történik, ha egy Citroën BX-et keresztezünk egy Jeep Grand Cherokee-val? Megkapjuk a BAIC legújabb tanulmányautóját, amely úgy néz ki, mintha egy 80-as években készült hollywoodi sci-fiből lépett volna elő. A 4,87 méter hosszú, 1,9 méter széles és 1,8 méter magas szabadidő-autó tengelytávja 2,9 méter, így négyen kényelmesen elférnek benne. A kocsiról csak annyit lehet tudni, hogy hibrid hajtást kapott, és a legnagyobb különlegessége a levegő nélküli kerék, amit a tyre és a wheel szavak keresztezéséből tweelnek neveztek el. Érdemes megfigyelni a szögletes karosszéria érdekes megoldásait: az ajtók szembe nyílnak, B-oszlop nincs, a pótkereket pedig a hátsó szélvédő alá tették.
BYD-Daimler Denza EV
A Daimler és a BYD együttműködéséből született, tojás alakú Denza orrára hiába tettek óriási krómozott hűtőmaszkot, a farára meg BMW-s lámpákat, az összhatás így sem túl nyerő. Viszont ez az elektromos kocsi olyat tud, amit a villanyautó közül rajta kívül csak a Tesla Model S: egy töltéssel 300 kilométert tesz meg. A padlóba tett 47,5 kilowattórás lítium-vas foszfát akkumulátor baleset esetén lekapcsolódik az elektromos hálózatról, és lemeríti magát egy olyan szintre, ami már nem veszélyes. Az ősztől megvásárolható kocsi alapára átszámítva 13,2 millió forint.
Chery @Ant Concept
A Chery kétüléses tanulmányautója nem azért különleges, mert elektromos hajtású, hanem azért, mert képes egy ugyanolyan autóval menet közben összekapcsolódni, amivel autóvonatot hoznak létre. Az Ant (hangya) az úton haladva érzékeli a testvéreit, és ha a menetirányaik egyeznek, akkor engedélyt kér a kapcsolódásra. Azért érdemes összekapcsolódniuk, mert kevesebb fogyasztással haladhatnak, és a vezetés terhe is csak az elöl ülő sofőrre nehezedik. Egyszerre legfeljebb tíz Antból állhat a szerelvény, a sorozatgyártásig azonban még több problémát kell megoldani. Például hogy válik ki a középen lévő jármű a szerelvényből?
Chery Concept Alpha
A Pekingi Autószalon egyik legszebb kínai autója a Chery nyáron érkező szériaautóját, az Arrizo 5-öst vetíti előre. Lekerekített formákat, erősen emelkedő övvonalat, lőrés-méretű ablakokat, hatalmas alufelniket és LED-es fényszórókat kapott a Concept Alpha névre keresztelt tanulmányautó, amely koncepciójában leginkább a Volkswagen szintén Pekingben bemutatott új CC-jére hasonlít. Az Arrizo 5 meghajtásáról egy 126 lóerős 1,6 literes szívó, vagy 130 lóerős 1,2 literes turbómotor gondoskodik majd.
Chery Concept Beta
A Chery formatervezői nagyon odatették magukat, mert a szabadidő-autó tanulmányuk is legalább annyira mutatós lett, mint a négyajtós kupé. A Concept Beta háromajtósnak néz ki, de valójában ötajtós, a megjelenését a feltűnő hűtőmaszk és a nagyméretű lámpák határozzák meg, no meg a sarkokba kitolt 22 colos kerekek. A mutatós kocsiból 2016-ra válik sorozatgyártásra érett modell, 1,5 literes szívó- és turbómotorokkal lehet majd megvásárolni.
CH Auto Event
A CH Auto nevű kínai formatervező stúdió mutatta be az Event nevű, teljesen működőképes elektromos sportkocsit, amelynek a formájához minden bizonnyal a Bugatti Veyron is inspirációul szolgált. A 400 lóerős, 650 Nm nyomatékú villanymotor a hátsó kerekeket hajtja, az Event hatótávolsága egy töltéssel 200 kilométer. Az 1685 kilogrammos sportautó kevesebb mint 5 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, a végsebességet 200 km/h-ra korlátozták az 41,1 kilowattórás lítium-ion akkumulátor védelme érdekében. Sajnos a gyártásra kevés az esély.
Gold Chrome Youngman L3 GT
A Pekingi Autószalon egyik legízléstelenebb autója 2007-ben még Proton Personaként kezdte pályafutását, de azóta a Youngman megszerezte a licenszjogokat, és maga is elkezdte gyártani a családi négyajtóst L3 néven. A képeken látható autó a GT sportváltozat, amelynek nehéz eldönteni, hogy az optikai tuningcsomagja, vagy a színe az ízléstelenebb. A kocsin látható Engineered by Lotus feliratok nem véletlenek, ugyanis a Youngman a brit sportkocsigyártó kínai importőre, a Lotus pedig kínaiak motor és futóműfejlesztésébe segít be.
G. Patton XT SUV
Valószínűleg forog a sírjában Georg Patton amerikai tábornok, mivel róla neveztek el egy, a Pekingi Autószalonra készített terepjáró tanulmányt. A Hummer H1 és a Toyota FJ Cruiser formájából összegyúrt G. Patton XT hatalmas kerekeivel és kétajtós felépítésével minden bizonnyal ügyesen mozog a terepen, és nem is néz ki rosszul. Valahogy a Macskafogó végén látható óriáskutyára emlékeztet, amelyen áthaladva megszelidültek a legmegátalkodottabb gengszter macskák is.
Haval Concept SUV Coupe
A BMW és a Mercedes mintájára a Haval is bemutatott egy terepjáró kupét a Pekingi Autószalonon, és nincs is oka szégyenkezésre az autó miatt. Az eltalált arányokkal bíró Concept SUV Coupé szögletes, visszafogottan agresszív formája bármelyik európai dizájnstúdió terméke lehetne (lehet, hogy az is), a LED-es fényszórók és a 22 colos kerekek vonzzák a tekintetet. Konnektoros hibrid hajtáslánc mozgatja az összkerékhajtású kocsit, az átlagfogyasztás az elektromos üzemmóddal mindössze 2,2 liter.
Hawtai Shengdafei
A szörnyűséges Shengdafei orrán sikerült összehozni az aktuális Kia Cee’d fényszóróit a krómozott tyúkráccsal ellátott hűtőmaszkkal, ami így együtt nem nyújt felemelő látványt. Sajnos hátrafele haladva sem lesz szebb az autó, pedig a formaterv láthatóan itt is merített az európai megoldásokból. A kocsit 1,5 literes, 135 lóerős benzines turbómotorral vagy kétliteres dízelmotorral lehet megvásárolni.
Hongqi L5
A kínai állam által, reprezentációs célokra használt limuzin polgári változata már bárki számára megvásárolható. A leginkább a csehszlovák rajzfilmfigura, Kisvakond autójára hasonlító polgári L5-ös szinte csak abban különbözik az állami autóktól, hogy nincsenek rajta zászlótartó rudak, de külön kívánságra minden bizonnyal azokat is fölszerelik rá a FAW-csoport gyárában. A Rolls-Royce Phantom ellenfelének szánt luxusautó több mint 5,5 méter hosszú, és egy hatliteres, 402 lóerős V12-es benzinmotor hajtja. A 3175 kilogrammos luxusautó négykerék-hajtással és hidropneumatikus rugózással is rendelkezik, a végsebessége 200 km/h. Már a Pekingi Autószalonon elkelt a legelső civil példány, az új tulajdonost várhatóan nem fogja zavarni a kocsi 20 literes átlagfogyasztása, mert 178 millió forintnak megfelelő jüant fizetett az autócsodáért.
JAC SC-9
A hatalmas SUV tanulmány egy jövőbeli szériaautót vetít előre, amelyből valószínűleg már nem hiányzik majd a B-oszlop. Hatalmas tengelytávja lehetővé teszi, hogy akár hat személyt is luxuskörülmények között szállítson, mindhárom üléssorában két-két ülést helyeztek el, melyek közül a középsőket meg lehet fordítani. Azonban emiatt jóval hosszabb tengelytávot kellett tervezni, ami nem tett jót a gigantikus méretű karosszéria arányainak. Az SC-9 különlegessége, hogy a legfontosabb funkciókat (rádió, klíma, stb.) kézmozgással lehet vezérelni, érintés nélkül.
Zotye E20 EV
A Zotye újdonsága ideális megoldást jelenhetne a túlzsúfolt és szmogtól szennyezett kínai nagyvárosoknak. A mindössze 2,7 méter hosszú és 670 kilogrammos elektromos autócska karosszériája magasabb, mint amilyen széles, de így sem néz ki túl rosszul. A csekély tömeg miatt a mérnökök megelégedtek egy 12 lóerős villanymotor beépítésével, amely 80 km/h-s végsebesség elérését teszi lehetővé. Ennek tükrében különösen vicces a hátsó szárny, és a lökhárítókba integrált több légbeömlő. Nem tudjuk, milyen akkumulátorral látták el az E20 EV-t, de a 266 km-es hatótávolság túl szépnek hangzik.
Kattintson tovább a második oldalra, a legjobban sikerült kínai autómásolatokért!