Ha a kis sorozatban gyártott, karbon karosszériás 4C sportkocsit nem számítjuk, akkor az Alfa Romeo 2010 tavasza, vagyis a kompakt Giulietta genfi premierje óta nem mutatott be új modellt, a középkategóriából pedig már 2011-ben kivonult, amikor a szépséges, de túlsúlyos 159-es gyártását leállította. Hosszas várakozás után a Fiat kötelékébe tartozó prémiumgyártó a 105. születésnapján, Milánóban leplezte le új középkategóriás modelljét, a Giulát, amelyet az Audi A4, a BMW 3-as, a Jaguar XE, a Lexus IS, és a Mercedes C-osztály ellenfelének szánnak.
Hogy az újdonságról egészen a tegnapi napig egyetlen fotó sem szivárgott ki, az annak köszönhető, hogy Modenához, vagyis a Ferrari és a Maserati központjához közel, egy, a világtól szinte hermetikusan elzárt kisszámú mérnökcsapat fejlesztette. Már 2009-ben elkezdődött a munka, de a bemutató évekig húzódott, részben azért, mert Sergio Marchionne, a Fiat-Chrysler Automotive első embere nem volt elégedett az első tervekkel, és a szinte már kész autót két éve visszaküldte a tervezőasztalra.
Szerdán este rögtön a legsportosabb változatot, az 510 lóerős Quadrifoglio Verdét mutatták be, amelynél gondosan ügyeltek arra, hogy mind a teljesítménye, mind a gyorsulása a kategória legjobbja legyen. Egy új, Ferrari által tervezett, 510 lóerős, háromliteres biturbó V6-os hajtja, ráadásul ismét a hátsó keréken, amire 1992, vagyis a szögletes 75-ös gyártásának leállítása óta nem volt példa márka tömegmodelljei körében. Ezzel a modern alumínium motorral a Giulia 3,9 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, de ha nincs szükség a teljes erejére, akkor a hengerlekapcsolás segítségével akár takarékosan is vezethető.
Jó vezethetőségre utal, hogy az első és a hátsó tengelyre azonos terhelés jut, és, hogy igényes konstrukciójú az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros alumínium futómű. A Giuliáé a kategória legdirektebb kormányzása, valószínűleg ütközéstől ütközésig alig több mint kettőt fordul a volán, amelyre az összes fontos funkciógombot felköltöztették, hasonlóan a Ferrari 458-ashoz.
Kanyarban az ívkülső hátsó kerékre több nyomatékot juttat a két kuplungot is tartalmazó aktív hátsó differenciálmű, ami nemcsak a kanyarsebességet, de a stabilitást is javítja. Aki fél az erős motor-hátsókerékhajtás kombinációjától, az összkerékhajtással is megrendelheti majd az autót.
A QV változathoz szénszálat, alumíniumot és műanyagot is bőséggel felhasználtak, mert a cél az volt, hogy egy lóerőnek ne kelljen 3 kg-nál többet mozgatnia. Az 1530 kg-os tömeg csak 10 kg-al nagyobb a jóval gyengébb BMW M3 tömegénél. Nem lehet olcsó, de az Alfa Romeo szénszálból készíti a Giulia QV motorháztetejét, tetejét, kardántengelyét, és az üléseinek a vázát is, még a fékrendszer is alapáron tartalmazza a karbon-kerámia tárcsákat. Alumínium a motorblokk, a futómű és a legtöbb külső karosszériaelem is.
Természetesen a gyengébb és olcsóbb változatokban nem használnak majd ennyi szénszálat, de az igényes futómű, a hátsókerék-meghajtás és a sportos forma azoknak is a sajátja lesz. Állítólag a már bemutatott V6-os benzinesen - amelynek lesznek gyengébb változatai is - kívül 1,4 és 1,75 literes négyhengeresekkel, valamint egy kétliteres négyhengeres, és egy háromliteres V6-os dízellel kezdik majd meg a Giulia forgalmazását 2016 tavaszán, de a részleteket csak a szeptemberi Frankfurti Autószalonon árulják el.
Három év alatt újul meg az Alfa Romeo
Az Alfa Romeo megújulási programjának a Giulia az első modellje, amit egy áttervezett logóval is jeleznek. A középkategóriás szedánhoz, amelynek fogadtatása kulcsfontosságú az olasz gyártó számára, 2018-ig nem kevesebb mint 7 új vagy felújított típus csatlakozik. A kiszivárgott információk szerint a Punto-alapokra épített Mitónak nem készítenek utódot, helyette a nagyobb modellekre koncentrálnak, amelyek szinte mind az új fejlesztésű, alapvetően hátsókerék-meghajtású, Maserati alkatrészeket is tartalmazó platformra épülnek. A Giula után a következő modell egy nagyobb 166-os utód lesz, melyet aztán egy kompakt és egy nagyobb SUV követhet, végül pedig egy közepes méretű sportkupé. Marchionne célja, hogy az Alfa Romeo eladásai 2018-ra elérjék az évi 400 ezer autót, ami elég ambiciózus elképzelés tudva azt, hogy a márka tavaly mindössze 68 ezer autót tudott értékesíteni.