Március végén 160 új, mobil szupertraffipax kezdett gyorshajtókra vadászni az utakon, és a rendőrség úgy tervezte, hogy a sebességmérésen túli funkcióikat újabb tesztidőszak után, idén, a harmadik negyedévben élesítik. Mondanunk sem kell, van némi csúszás az eredeti menetrendhez képest, de
most úgy tűnik, év végére kiokosodnak a mobil kamerák,
és az egyéb szabálysértéseket (záróvonal átlépése, behajtási tilalom megszegése stb.) is büntetik a felvételek alapján.
Ezzel még messze nincs vége a renitens autósok kálváriájának, a mobil (rendőrautóba vagy háromlábú állványra rakható) típusok mellett nemsokára
365 új, fix helyre telepített eszköz is figyelni kezdi a forgalmat.
Nem kaptunk a hatóságtól pontos információkat a koreográfiáról, de kezdetben valószínűleg ezek is csak a gyorshajtást örökítik meg, a többi vétség figyelésének éles üzemét később aktiválják.
Utoljára Jámbor István rendőr alezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője adott érdemi információkat arról, hová kerülnek a fix kamerák.
Akkor 130 helyszínt ígért, és arra panaszkodott, hogy a rendőrség által megálmodott pontokra sok esetben nem, vagy csak
hosszas procedúrák árán kaptak engedélyt a társhatóságoktól
különféle jogszabályok és közműproblémák miatt. Olyan utakra, ahol uniós pénzből már korábban javítottak a közlekedés biztonságán, a kettős finanszírozás tilalma miatt szintén nem lehetett kamerát tenni.
Ismételt megkeresésünkre a rendőrség már 132 helyszínt említett, de azzal kapcsolatban, hogy ezek hol vannak, továbbra is titkolózik. Azt ígérték, hogy a joghatással járó mérések, magyarul az éles üzem kezdete előtt a police.hu oldalon közzéteszik a fix kamerák pontos listáját. Időpontról viszont nem esett szó.
Megerősítette viszont a hatóság, hogy az új traffipaxok (kacifántos nevükön Komplex Közlekedési Ellenőrző Pontok) elé kötelezően ki kell helyeznie a Traffic controll feliratú KRESZ-táblát. Mivel ez tájékoztató és nem veszélyt jelző tábla, nem lesz meghatározva kötelező távolsága a mérőeszköztől.
Itt megint Jámbor úr nyilatkozata irányadó:
olyan közel lesz, hogy az elvetemült gyorshajtóknak ne legyen idejük lassítani,
a kevésbé száguldóknak viszont igen, bár ez nyilván függ attól, ki hogyan reagál. A kötelező előrejelző tábla árulkodó jel, így könnyű megkülönböztetni az új traffipaxokat az egyéb, útdíjfizetést ellenőrző, forgalomfigyelő, lopott autókat kereső vagy más rendszámfelismerő kameráktól.
De vajon hová kerülnek az új eszközök? A Waze munkatársa, Dr. Nagy Marcell elmondta, hogy a térképszerkesztésnél egyelőre ők is a hivatalos tájékoztatást követik. Amíg nincsenek fenn a police.hu oldalon megerősített infók a fix kamerákról, csak a sötétben tapogatóznak. Persze a hatóság emberei sorban szerelik fel az új készülékeket, és ezeket a felhasználók bármikor jelenthetik.
Csakhogy az átlagos autósok nem tudják megkülönböztetni a forgalmat figyelő kamerák típusait,
általában mindet jelentik. A térképen viszont csak azután jelennek meg, ha a szerkesztő elfogadta és paraméterezte őket, aszerint, hogy melyik irányt figyelik, illetve mi az adott sebességhatár.
Nyilván nem lehet figyelmen kívül hagyni a mostani dömpinget: a Waze folyamatosan frissíti térképét, az aktuális frissítést követően (ez néhány naponta történik) ezek az alkalmazásban is láthatóak. Engedélyezik a Facebookon vagy más fórumokon jelzett új típusú kamerák bejegyzését is.
Mivel a bejelentések nagy részét személyesen nem tudják ellenőrizni, ezért mindig hivatalos támpont, illetve alternatív forrás (például újságcikk) alapján fogadnak el egy kamerát valóban sebességmérőnek, ezután pedig egyből jelzik is rendszerükben.
Az alkalmazásban tehát már látható az összes bejelentett és jóváhagyott fix kamera, és megkülönböztetik a dummy típusúakat is, amik nincsenek hatással a vezetésre - ilyenek a forgalom- és térfigyelők.
Jelzik ezeken kívül a piros lámpán áthajtást ellenőrző kamerákat
(a fővárosban ilyen volt néhány hónapig az Állatkerti körút és az M3 bevezető kereszteződésénél) és a meglévő fix radarokat is.
Mi az, ami már most is működik?
A rendőrség megerősítette, hogy ma az M1-es autópályán 8 dobozban 4 sebességmérőt, az M0-s autóúton 5 mérőhelyen 2 kamerát, a 7. számú főútvonalon és Kőröshegy településen pedig 2-2 helyszínen 1 traffipaxot működtet. Tehát egyszerre 7 fix kamerával tudnak gyorshajtókra vadászni, de az autósok nem tudják pontosan, melyek hol dolgoznak, ezért minden doboznál érdemes figyelni. Ezek a készülékek a szupertraffipaxok bevetése után is üzemben maradnak.Ha a megfigyelt irányból, de megengedett sebességgel közelítjük meg a fix kamerát, egy felugró ablak jelenik meg telefonunkon, hangjelzés nélkül. Gyorshajtásnál viszont szóbeli figyelmeztetést is kapunk, autópályán 1000, közúton kb. 700 méterrel a mérési helyszín előtt. Ez extrém eseteket kivéve elég a biztonságos lassításhoz, a kamerák általában két-háromszáz méterről mérnek, és készítenek képeket.
Borbély Roland, a Traffi Hunter munkatársa szerint a fix traffipaxok telepítése hosszú távon meghozza a gyümölcsét, be fogják tartani az autósok a sebességhatárokat e helyszíneken.
Oda kerülnek, ahol eddig is rendszeresen mértek,
éppen az útszakaszok veszélyessége miatt. A fix kamerák megnövelik a rendőrség kapacitását, így a többi zűrös útszakaszra, kereszteződésre koncentrálhatnak.
Jó példa a Sörédre telepített fix traffipax. Az itteni kereszteződés előtt a főúton nem véletlenül van kint a 60-as tábla, ezzel védik ugyanis a mellékútról érkezőket. Eddig rendőrautóból mértek, most ezt váltják majd ki egy fix traffipaxszal.
Borbély szerint alkalmazásuk minimálisra csökkenti a büntetés kockázatát, hiszen minden, már ismert traffipax előtt egyénileg beállítható távolságra jelez. Így lényegében helyettesíti a traffipax-előrejelző táblákat,
hangosan figyelmeztet, mielőtt drága fotó készülhetne.
Természetesen a hordozható radarokra is figyelmeztet a rendőrség napi listája és a felhasználók jelzései alapján.
A súlyos büntetések és ez eddiginél jóval átfogóbb ellenőrzés árnyékában komoly kutatómunka kezdődött az új, fixen telepített kamerák helyszíneinek megtalálására. Kiszivárogtatott listák jelentek meg,
a Forensis Autóklubét tavasszal meg is cáfolta a rendőrség,
de az első tapasztalatok részben máris igazolják.
A regionális lapok olvasói is folyamatosan szállítják a muníciót az effajta térképekhez, például Hajdú-Bihar és Baranya megyéből. Pécs és Kozármisleny között, az 57-es úton is elkészült már az út feletti kamerás acélkapu, és ugyanez a helyzet a 47-es, a 42-es és a 4-es út egyes szakaszain is.
Az Origo Autó szerkesztője nemrég a 7-es úton, Baracskán látott egy kész állványt, előtte Traffic controll táblával. Ahogy a többi, már felszerelt és beüzemelt fix traffipaxot, úgy ezt is tesztelik még, egyetlen autós sem kaphat büntetést a felvételek alapján. Ennek ellenére
mindenki pánikszerűen lassított,
ahogy a közelébe ért – hiába, a bírság réme nagy úr. De pontosan mennyi is az annyi?
Gyorshajtásnál ritkán szabnak ki helyszíni bírságot, eleve úgy állítják be az eszközöket, hogy a 30-300 ezres szabálysértési bírságot lehessen kiszabni, és az objektív felelősség elve alapján automatikusan megy is a csekk a tulajdonosnak. Leggyakrabban a minimumot, vagyis harmincezer forintot fizetnek az autósok, év végétől azonban további vétségekkel halmozhatják a bírság összegét.
A piros lámpán áthajtásért ötvenezer, a buszsáv illegális használatáért harmincezer, a biztonsági öv mellőzéséért pedig húszezer forint fizetendő, a kötelező haladási irány megszegése pedig ötvenezer forint.
Aki autópályán tolakodik előre a leállósávban, akár százezret is fizethet.
Nyilvánvaló: a lebukás esélye jövőre lényegesen nő, összesen 525 darab hordozható és fix szupertraffipax lesz hadrendben.
Javulhat a közlekedési morál, és mindenképpen nő az állam bevétele, ugyanakkor utópia, hogy kameraerdő beüzemelése után mindenki elkezd szabályosan közlekedni. A nálunk teljesen legális radardetektorok piacát elvileg élénkítheti a fokozott ellenőrzés. Ezek már két-háromszáz méterről érzékelik az ellenfelet, így van idő lassítani, csakhogy a lézer ellen nem sokat érnek, így egyre inkább dísznek jók.
Egyedül a lézerblokkoló tudja legyűrni a lézeres szupertraffipaxokat: már két kilométerről jelzi a 904nm-es hullámhosszon zajló történéseket, igaz, olyankor már a kamera is láthatja az autót. Ezért
körülbelül hat másodpercre megzavarja az ellenőrzést,
bőven a fékre taposhat tehát a sietős sofőr. 2012. szeptember 1-je óta a blokkoló Magyarországon is tiltott eszköz, parkolási asszisztensnek álcázva viszont sok-sok autó lökhárítóján megjelent. Az igazi sikertörténete viszont most fog csak elkezdődni.
Ha ön is lát új fix szupertraffipaxot, küldjön róla fotót és helyszínleírást az auto@origo.hu címre!