Az automobilizmus hajnalán nem léteztek olyan szakmák, mint az autószerelő vagy a vezetésoktató. Aki ebben az iparágban helyezkedett el, autodidakta módon, önképzéssel szerezett tudást, a javítással pedig olyan specialisták foglalkoztak, mint a műegyetemi műhelyfőnök Csonka János, Szám Géza vagy az ország első motorkerékpár-építő vállalkozását jegyző Dedics Ferenc.
Akiket érdekeltek a gépek, 1903-tól a Magyar Királyi Technológiai Iparmúzeum által indított gázmotor-kezelői tanfolyamon tanulhattak – itt nem volt önálló tantárgy az automobil, de a belső égésű motor igen. Az autózás fejlődésével (márkaimportőrök, garázsvállalatok, javítók) gyors megoldást kellett volna találni a vezetőképzésre, de nem sikerült.
A Posta, mint kezdetek óta nagy hazai automobil-üzemeltető, saját nevelésű szakembergárdát tudhatott magáénak: akkoriban
a sofőröknek szinte az utolsó csavarig ismerniük és javítaniuk kellett gépeiket.
Az úrvezetők képzése sokkal alacsonyabb színvonalon kezdődött, eleinte maguk a kereskedőcégek próbálkoztak, de ezt a szerepet hamar átvette tőlük a magánszektor.
Az első autósiskolák tanfolyamain kizárólag a vezetésre koncentráltak, a műszaki ismeretek a háttérbe szorultak, ráadásul a közelgő első világháború miatt felgyorsultak az események, egyre több vezetni tudó emberre volt szükség. 1912-ben a Belügyminisztérium állami hatály alá vonta a sofőrképzést, az iskola az akkori X. kerületben, a Százados úton működött, felszerelését az Országos Automobil Szakértő Bizottság adta, rövid időn belül hat személy- és egy teherautóval folyt az oktatás.
1918-ig ment ez így, több mint ötszázan szereztek jogosítványt, de a háború utáni állapotok lehetetlenné tették a további munkát. 1922-től már a Kereskedelemügyi Minisztérium hatáskörében indult újra az oktatás, évente 400-500 jelentkezővel kalkuláltak, tíz turnusban.
A központ a Magyar Királyi Technológiai és Anyagvizsgáló Intézet (MKTAI) épületébe költözött, ahol 552 négyzetméteren 250 fős hallgatói termet, hatállásos garázst, gyakorlati műhelyt (20-25 fő), kovács- és gépműhelyt, olaj-, valamint anyagraktárt is kialakítottak. A berendezések egy részét a Százados útról szállították át. A minisztérium 1923-ra átdolgozta a korábbi Szervezeti Szabályzatot, ami 55 pontból állt.
Az igazgató, egyben a műhelyfőnök Ordódy János tanácsos, az MKTAI igazgatója volt, a tanároktól megkövetelték a gépészmérnöki vagy a jogi diplomát, és autógyárosokat, autókereskedőket nem nevezhetett ki a minisztérium ilyen állásra (az alkalmazottaikat sem). A tanfolyam pénzbe került, aki idő előtt kilépett, nem kaphatta vissza a díjat.
Már a jelentkezés komoly procedúrát jelentett, a kizárólag férfihallgatóktól
megkövetelték a betöltött 18. életévet,
„a népiskolát, a feddhetetlen erkölcsöt, az államhűséget és a testi egészséget”, az úgynevezett rendkívüli hallgatók (szintén csak fiúk) már 16 évesen beiratkozhattak, de vizsgát idő előtt ők nem tehettek. Azok is ide tartoztak, akiket csak a tanfolyam egy-egy része érdekelt, nem az autóvezetés.
A beiratkozás, a tandíj és a vizsgadíj 160, a műhelygyakorlat 25, a vezetési gyakorlat 120, a rendőrségen tett vizsga a jogosítványért 13,60 pengő költséget jelentett. Az 55. szabályzati pont a tanterv részleteit írta körül, a képzés alapjait műszaki előadások jelentették az automobil történetéről, a motorok működéséről, illetve a gyújtás, a hűtés, az erőátvitel, az alváz, a karosszéria és a vezetés műszaki elméletéről.
Erre épültek aztán a műhelygyakorlatok fémipari alapismeretekkel (kovácsolás, hegesztés, edzés, fúrás, menetvágás, köszörülés), a járművek szerkezetével, műszaki hibák felismerése és elhárításával. Nem lehetett elkerülni a jogi ismereteket sem, e témában a fő fejezeteket a közigazgatás, az útrendészet, a nemzetközi szabálytan, a térképolvasás és úthálózat-ismeret jelentettek.
Amelyik sofőrjelölt ezt a nem csekély tananyagot elsajátította, végre járművezetői gyakorlatokra mehetett. Ebbe 10-12 napig alkalmanként egy óra vezetés tartozott, kezdetben külterületen, majd a forgalomban, „különös tekintettel az emelkedőkre, a hidakra és manőverezésnél a tolatásra”. A rátermett jelölt a hatodik héten fejezhette be a tanfolyamot.