Ősszel alapjaiban rendült meg a vásárlók bizalma a Volkswagen-konszern márkáiban: Amerikában kiderült, hogy az EA186-os kódú dízelmotorok csalószoftverrel tudják csak teljesíteni a nitrogén-oxid-kibocsátási előírásokat, emiatt lemondott Martin Winterkorn elnök, és óriási visszahívási akciót kellett hirdetni.
November 3-án jött a következő csapás, a cég bejelentette, hogy a TSI-benzinmotorokkal is baj van: 430 ezer autónál a valósnál sokkal kedvezőbb szén-dioxid-kibocsátási és fogyasztási adatokat adtak meg.
Az ígéretek és a valóság között 10-15 százalékos a különbség,
és tovább bonyolítja a kártérítési ügyet, hogy sok európai országban az emissziós adatok alapján vetik ki a járműadót.
Csak találgatni lehet, hogy mi lesz a benzines botrány következménye, de a dízelügy hatása máris látszik az európai eladásokon, a konszern részesedése hosszú növekedési fázis után 25,9-ről 25,1 százalékra csökkent, igaz, még így sem került veszélybe piacvezető pozíciója.
A német Auto Motor und Sport magazin megrendelésére készült közvélemény-kutatásból ugyanakkor érdekes kép rajzolódik ki: nemcsak a Volkswagenben, hanem más márkákban is megrendült a vevők bizalma. A megkérdezettek 76 százaléka úgy látja, a konkurencia is trükközött, ezen belül 28 százalék biztos a csalásban, 48 pedig valószínűnek tartja azt.
Nem túl jó véleménnyel vannak a német és az európai hatóságok munkájáról sem: csak 27 százalék látja úgy, hogy az autók bevizsgálásánál és a típusengedélyek kiadásánál nem hibáztak a szervek. Az 1487 megkérdezett válaszadó kétharmada úgy látja,
nem elégséges a hatóságok kontrollja a gyártók felett.
Sajnos a felmérés nem tért ki arra, mi az autósok véleménye az aktuális, igencsak optimista adatokat megadó fogyasztásmérési metódusról, de a külön EU-s ciklus helyett már dolgoznak egy, a valós használathoz közelebb álló új világszabványon.