Németországban kivágnák az útmenti fákat
![autóbaleset, fának ütköző autó, baleset, összetört jármű rendőrautó terepjáró, személygépkocsi](https://cdn.origo.hu/2023/12/JEuwz3TnesbmbOih0mZlMQ5dOpB6bxFwl3G7FQA8pbs/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzU0MWI1MDRmYmUzOTQ0ZmFhNTlkNjc2MzQ0ZTBiYWUw.webp)
Németországban heves vitákat váltott ki egy szakmai javaslat arról, hogy vágják ki az út mentén lévő öreg fákat. A Német Közlekedésbiztonsági Tanács (DFR) arra próbál rámutatni, hogy az országutakon 2013-ban történt halálos balesetek legalább negyedénél kimutatható, hogy a fa fontos szerepet játszott a végkifejletben. A Tanácsnak tagja többek között a szövetségi és több tartományi közlekedési minisztérium is tagja, illetve jó néhány biztosítótársaság is.
Javaslatukban azt kérik, hogy a kidőlt, illetve elpusztult fák kivágása után ne ültessenek a helyükre másikakat, mert szerintük pár éven belül azok is halálos közlekedési akadállyá nőnek. A környezetvédők szerint ugyanakkor a régi vagy beteg fák kontroll nélküli kivágása súlyos beavatkozás a tájképbe. A Környezet- és Tájvédelmi Szövetség elnöke szerint nem a láncfűrész a probléma megoldása, hanem a közlekedési kultúra javítása, és emlékeztetet a növények zaj- és porfelfogó hatására is.
Svédországban végzett töréstesztek szerint egy fának ütközés már 70 kilométeres sebességnél is halállal végződhet. A DFR azt javasolja, hogy a fákat az úttól távolabb ültessék, és biztonsági korlátokkal válasszák el az autóktól. Ugyanakkor Sven Rademacher, a Tanács szóvivője elismerte, hogy ha mindenki az előírt sebességgel közlekedne, szabályosan előzne, illetve nem lenne alkohol vagy más bódító szer hatása alatt, akkor nem jelentenének veszélyt az útmenti fák sem.