Olajválság, visszaeső gazdaság, szigorodó károsanyag-kibocsátási és közlekedésbiztonsági normák és az olcsó japán autók támadása - ilyen körülmények között Stuart M. Frey főmérnöknek és Dick Nesbitt konstruktőrnek ráncfelvarrás helyett ezúttal újra fel kellett találnia a Mustangot. A méreteket is muszáj volt csökkenteniük: a Falcon helyett a kisebb Pinto platformjára építkezhettek, de azért igyekeztek megtartani a mára legendássá vált előd arányait.
Kupé és ferdehátú kivitel készült, a kabriót kivették a programból, a műszaki előrelépést a fogasléces kormány, ileltve a motorzajt és a vibrációkat csökkentő segédváz jelentette. Az újdonságot alapból gyengécske 2,3-as (89 lóerős), soros négyhengeres motor vitte, de rendelhető volt az európai Caprit mozgató 2,8-as, 106 lóerős V6-os is.
Az igazi nagyvas csak 1975-ben, éppen az olajválság után jött: orrába költözött a Ford legendásan sikeres erőműve, az ötliteres Windsor V8. A miénket is ez viszi, Edelbrock-komponensekkel kiegészítve,
a cégnek külön tuningcsomagja van a géphez.
Végül nem maradt el a siker, a második Mustang-sorozatból gyártásának négy éve alatt több mint egymilliót adtak el.
Tesztautónk gazdája régi Mustang-hívő, az OT-s rendszámos autót feleségétől kapta születésnapi ajándékként. A Ghia-változat csak néhány apró stíluselemben különbözik az alapkupétól, ezek közül a legszembetűnőbb a vinilborítású tető. Az európai jellegű és méretű kocsi belvilága elöl tágas, hátul viszont csak két gyerek vagy egy felnőtt fér el, leginkább keresztben.
A műszerfal szögletes alapjaiból kerek műszerek merednek a vezetőre (van fordulatszámmérő is), de egyebekben ez a Mustang a recesszió gyermeke,
az ablakokat és a külső tükröket kézzel kell állítgatni,
és még légkondija sincs. Kétküllős kormánykereke és az automata hosszú előválasztó karja sem ígér határtalan sportosságot, de rögtön helyreáll a világ, amint beindítjuk a szépen rotyogó V8-ast.
Már kis gázmozdulatra is az ég felé emeli a kocsi orrát, és beprésel az ülésbe, a hosszirányban forgó főtengely billentő hatása is mindig jól érezhető az utastérben.
Persze a spórolósoknak minden gázfröccsre görcsbe rándul a gyomra,
te jó ég, mennyi benzint pusztíthat ez? Nos, az első generációnál mindenképpen kevesebbet, a tulajdonosa szerint beéri 15 l-rel 100 km-en, ha nem padlózzuk, és 100 km/h alatt hajtjuk.
Az is kellemes meglepetésre készülhet, aki hajószerű imbolygásra számít. Ennél a Mustangnál rövid a kasztni, kanyarokban nem dől nagyon, és a megállásnál sem bólogat másodpercekig, mint nagyobb amerikai kortársai. Futóműve a közepesnél valamivel keményebb, viseltesebb aszfalton már-már rázós, ugyanakkor a gyárinál szélesebb kerekek nem tesznek jót az irányíthatóságnak.
Autópályán remek a Ford egyenesfutása, sőt, a motor erejéből tisztességes gyorsításokra is futja, a gázt padlóhoz szegezve gyors a visszakapcsolás. A háromfokozatú automata finoman kapcsolgat, ám nem túl gyakran,
inkább hagyja nyomatékból dolgozni a V8-ast.
Nem is a teljesítmény a lényeg, hanem a szinte alapjárattól hadrendbe álló 309 newtonméter, álló helyzetből is nagyot lép a Mustang.
Nem is lenne igazi amerikai autó, ha nagy erővel működnének a kezelőszervei: a vékony karimájú, természetesen szervós kormányt könnyű forgatni (sokat is kell tekerni), és a fékpedál is nagyon puha. Szokni kell viszont, hogy csak az alsó harmadban kezd érdemben lassítani az elöl tárcsa, hátul dob alakulat, viszont erős, és precízen is adagolható. A merevtengelyes hátsó futómű nem kanyarbajnok ugyan, de sima úton azért szépen követi az ívet.
Bár a Mustang II. messze nem olyan keresett veterán, mint az ikonikus első generáció (ez ritkaságán és jóval kedvezőbb, 2-3 millió forinttól induló árain is látszik), 4,5 méteres hosszával, viselkedésével mégis közelebb áll az európai ízléshez, mint gondolnánk. A bemutatott példányra vigyáz is gazdája, ritkán viszi utcára, ugyanakkor a veterántalálkozókon már szépségdíjat is nyert vele.
Műszaki adatok - Ford Mustang II Ghia Coupe (1977)
Motor: V8-as, hengerenként kétszelepes OHV-vezérlésű benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 4942 cm3. Furat x löket: 101,6x76,2 mm. Kompresszió: 8,4:1 Teljesítmény: 139 LE, 3600/perc fordulaton. Nyomaték: 309 Nm, 1600/perc fordulaton.Erőátvitel: háromfokozatú automata váltó (Ford C5), hátsókerék-hajtás. Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkarok tekercsrugókkal, hátul merevtengely, laprugók. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek, kétkörös fékrendszer, szervórásegítéssel.
Felépítmény: kétajtós, 2+2 üléses önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4445x1783x1278 mm. Saját tömeg: 1387 kg. Üzemanyagtank: 47 l.