A Csepel és az Ikarus évtizedekig szinte monopolhelyzetet élvezhetett a hazai piacon, igaz, a teherautós márkának a különféle fuvarozócégeknél azért akadt külföldi konkurenciája. Hatékony, a vásárlási kedvet élénkítő reklámra nem volt és nem is lehetett szüksége egyiknek sem, a piaci körülmények miatt. A népszerűsítés, a típusismertetés mégis bevett gyakorlat volt.
E járművekről szép számmal készültek hol fotókkal, hol grafikákkal illusztrált gyártmányismertető prospektusok, gyakran a fő exportpiacok nyelvén is. Ezeket általában az értékesítéssel foglalkozó Mogürt számára állították össze, hol a teljes családról, hol egy-egy típusról. A kétoldalas ismertetőkön
sokszor csak egy fotót és a műszaki adatokat tüntették fel,
a civil közönség az ipari vásárokon is látható plakátokon, kártya, asztali vagy fali naptárakon csodálhatta meg a gépeket.
Népszerű fotóhelyszín volt a budai Vár, a Citadella, a Váralja utca, a Hősök tere, a Városliget, a Kossuth tér, de sokszor a gyárudvar is. Ha a helyzet úgy kívánta, autentikus, akár lakótelepi környezetben is fotóztak, például az Ikarus 282-es városi autóbusz esetében is. Összeállításunkban a teljesség igénye nélkül szemezgetünk az elmúlt évtizedek Ikarus- és Csepel-propagandaanyagaiból.
A helyszín az Engels téri autóbusz-állomás, de a buszok fordítva állnak a peron mellett. A Budapest-táblákat retusálták.
Kártyanaptáron is megjelent ez a Csepel D-450 grafika, de ez itt egy típusismertető címlapja.
Mogürt-plakát: Ikarus 311 grafika, rajta a Lánchíd mint tipikus magyar motívum kapott szerepet.
Német piacra szánt Csepel tejszállító a gyárudvaron, bal szélen egy ottfelejtett kerékpár, a vontató mögött talán egy targonca. Ha a külföldi prospektusokban nem is, a hazai kiadványokban ilyen fotókat is használtak.
Panoráma a Citadelláról. Ide tucatnyi Ikarus-típust is felhoztak fotózni, ez éppen a Monacóban serleget nyert 250 SL tárgyalóbusz.
Variációk ugyanarra a témára: Ikarus 620 Mogürt-plakátok. Akkoriban örök útitárs volt a kalauz.
Sokszor nem foglalkoztak a részletekkel, a háttér a szigetszentmiklósi gyár egyik épülete. Zavaróan belógnak az árnyékok és vezetékek, a háttérben munkások látszanak.
Német nyelvű, színes grafikákkal gazdagon illusztrált Ikarus 55 prospektus borítója. Bátran használták a színeket.
Nem véletlen az Ikarus felirat, a buszgyár készítette a Csepel D-450 vontatta hűtős félpótkocsit.
Hogy miért pont az Állatkertben készítették ezt a reklámfotót, rejtély, de a jegesmedvéket nem igazán érdekelte az Ikarus 311.
Egy DR50-es dömper is felkerült az Ikarus 604 és a Csepel D-450 mellé - a díszes kivitelű busz csupán prototípus volt, sorozatban a 630-ast gyártották.
Kedvelt helyszínek voltak a nemzetközi vásárok, akár grafikán is: Mogürt-kiadványon a 450-es és a 705-ös sorozatú Csepel nyerges vontató.
Igazi ritkaság: az 1975-ben bemutatott Ikarus 270 kísérleti modell volt, de a Mögürt ezzel is próbálta növelni külföldi presztízsét. Természetesen szó sem volt exportról, a buszt később elbontották.
Jobbra az eredeti Ikarus 620 reklámfotó, balra az ebből készített Mogürt-plakát. Utóbbinál a Budapest-iránytábla retusálással került a helyére.