Hosszú távon az elektromos autóké a jövő, de az akkumulátorok ára és a korlátozott hatótáv behatárolja elterjedésüket. Épp ezért érdekes alternatíva az üzemanyagcellás energiatárolás: hosszas hálózati töltés helyett öt perc alatt végezni lehet a tankolással, és 500 kilométeres hatótávval is lehet számolni. Káros anyagok helyett pedig csak ártalmatlan vízpára hagyja el a kipufogót.
Számtalan autógyártó, köztük a Honda, a BMW és az Audi is régóta kísérletezik a hidrogénautóval, a Hyundainál pedig lízingelni is lehet az ix35 Fuel Cellt, de
a technológia áttörése elmaradt.
Hogy miért? Egyrészt azért, mert hiányzik hozzá az infrastruktúra, okkal: a hidrogén elektrolízises előállítása víz- és energiaigényes (igaz, más módon is ki lehet nyerni), tankolni pedig csak szigorú előírások betartása mellett, 700 bar nyomáson lehet. Ahol kapható, kilónként körülbelül 3000-3200 forintba kerül a hidrogén, ebből nagyjából száz kilométert lehet megtenni.
Másrészt az összetett, igen kis sorozatban gyártott technika miatt ezek az autók még nagyon drágák. Így van ezzel az első fecskének titulált Toyota Mirai is, amit körülbelül 66 ezer dolláros (18 millió forintos) áron lehet megvenni, vagy speciális konstrukcióban lízingelni. A japán cégóriás az Ashai lap információi szerint úgy döntött, bemutat egy kisebb és olcsóbb üzemanyagcellás modellt is, 50 ezer dollár körüli áron, ami a ma is létező helyi állami támogatásokkal akár 32 ezer dollárra, vagyis kilencmillió forintra is csökkenhet.
Már a bemutató időpontja is fix az Ashai információi szerint: a 2020-as tokiói olimpia előtt megkezdenék a forgalmazást. Határozott szándékuk, hogy a sporteseményre Japánban már elterjedtek legyenek a hidrogénjárművek, ökobuszok sorát állítanák forgalomba, és a mostani 80-ról
több száz tagúra bővítenék a kúthálózatot.
Az új autóval a mostani évi 2000-ről négy év alatt 30 ezerre növelnék az üzemanyagcellás autók gyártókapacitását. Más gyártók is követik a Toyotát, idén a márciustól végre a Honda Clarityt is lehet már lízingelni.