Először a kétezres évek elején találkoztam a Schörling-gyár által átépített felsővezeték-szerelő járművel, és csak annyit tudtam róla, hogy a gömbölyded fülkés (nem összetévesztendő a kisebb IFÁ-val), hathengeres Skoda-Liaz 706 teherautó az alapja, és olyan dolgokra is képes, amilyenekre egy sima szerelőautó nem. Egy BKV-garázslátogatáson bukkantam rá, két perc alatt magával ragadott.
Most, 15 évvel később 6,2 méteres magasságban kapaszkodom a szerelőállás érdekes, csomómentes fából készített keretébe, és várom, hogy a hidromotor körbeforgassa a vázon a szerkezetet.
Nyitott állványzattal is tud menni legfeljebb 5 km/órával
- mondja mellettem Tóth Zoltán, a kocsit üzemeltető Ten-T Zrt. telepvezetője, majd hozzáteszi: a vezeték ellenőrzéséhez elengedhetetlen, hogy haladjon a brigád. Ezt a mai modern Schörling-Mercik nem tudták, át kellett őket alakítani.
A körbeforgatáshoz elég, hogy a hidraulika legalább 10 centire kiemelje alsó állásból a „tornyot”, amely maga is szigetelt, és külön izolálják a karosszériától, akárcsak a hozzá vezető falépcsőt.
A csapat nagyon büszke a német cég által átépített Skoda-Liazra, amelyből többféle kivitel is várja a bevetést mind a mai napig.
Mind közülük ez az 1980-as példány a legkülönlegesebb, mivel van sínkereke, így olyan vágányokon is képes dolgozni, ahol nem betonozott a sínköz, hanem zúzottköves.
Csak az első tengelyt emeli fel a hidraulika,
a hátsó gumik maradnak a talajon (sínen), és azok hajtják a kocsit előre vagy éppen hátra. Az összes ilyen járművüket a BKV-tól vette a cég sok évvel ezelőtt, de vigyáznak rájuk, az öreg technika pedig meghálálja a törődést: gond nélkül üzemelnek.
A cég telephelyén megyünk egy kört a narancssárga óriással, 200 lóerős, közvetlen befecskendezéses, hagyományos izzítást nélkülöző soros hathengeres
csendes surrogással dolgozik az utastér kellős közepén,
hozzá képest egy Csepel-dízel ordítása elviselhetetlen lenne. Ez nem az eredeti motor, bár lassan ennél is bekövetkezik majd a felújítás.
Ennél a modellnél eredetileg hidraulikus szervokormánnyal dolgozott a sofőr (a korábbiak még levegőssel működtek), a kuplung viszont továbbra is levegős, így amíg utóbbiból nincs elég a tartályokban, el sem tud indulni a Schörling. Az ötfokozatú, felezős váltót nemcsak azért nehézkes kezelni, mert karja nagyon útban van a jobb lábnak, de nem is szinkronizált a szerkezet, így a dupla kuplungolást csak az úszhatja meg, aki nagyon együtt él a technikával.
A fülke minden porcikáján érezni a nyolcvanas éveket, az ülések, a fautánzatú tetőpanelek, az Ikarus-kabinlámpák és persze az autóval szinte egyidős berendezési tárgyak és munkaeszközök jó hangulatú időutazássá teszik a néhány kilométeres telepen belüli túrát. A műhelyt és az alkatrészekkel telezsúfolt polcrendszert a jobb oldalon és
a hátfalon kialakított tolóajtón át lehet megközelíteni,
még lángvágó is akad, és a legkülönfélébb áramellátási hiba elhárítására is képes a csapat.
Egyszerre hatan utazhatnak a kocsin, a sofőrre és a szerelőkre vonatkozó előírások igen szigorúak: előbbi számára kötelező a C-kategóriás jogosítvány, a gépjármű-képesítési igazolvány és az OKJ-s gépkezelői vizsga, a munkát végzők csak felsővezeték-szerelői és villanyszerelői oklevél birtokában dolgozhatnak.
Magát az autót is szinte állandóan ellenőrzéseknek kell alávetniük, negyedévente műszaki ellenőrzésre, félévente szerkezeti vizsgálatra, évente fővizsgára és érintésvédelmi vizsgára, ötévente munkavédelmi vizsgára viszik. Igaz, ez a szigor indokolt is, mert nem mindennapi a munka, amit hétről hétre, évről évre még mindig rábíznak a nyugdíjas villanyászra.
Műszaki adatok - Skoda Liaz Schörling (1980)
Motor: soros, hathengeres, hengerenként kétszelepes, közvetlen befecskendezéses szívódízel, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 11 781 cm3. Teljesítmény: 200 LE, 1900/perc fordulaton.Felfüggesztés: elöl-hátul merevtengely, hosszanti laprugókkal. Elöl-hátul dobfékek. Globoidcsigás, hidraulikus rásegítésű kormánymű. Felépítmény: háromajtós, hatszemélyes, létraalvázas acélkarosszéria. Saját tömeg: kb. 11 000 kg. Gumiméret: 11.80 R 20. Átlagfogyasztás: 30-37 l/100 km.