A Newport név a negyvenes évekbeli legelső kiadások óta mindig a Chrysler legolcsóbb, legpuritánabb sorozatának járt. Az összes korosztályban szerepeltek kupék, szedánok, kabriók, sőt egy ideig (1961 és 1964 között) kombik is a kínálatban, sokféle motorral 5,9-től 7,2 literig.
Tesztautónk az 1969 és 1973 között futó ötödik generációból való, abból a korszakból, amikor szinte kötelező volt az évenkénti ráncfelvarrás. Így nem meglepő, hogy a Newport is
kizárólag az 1972-es modellévben nézett ki így.
A Royal utónév amúgy eléggé megtévesztő, mert az alapmodellt jelöli.
A típus élete során többször is osztozott karosszériáján és fő műszaki elemein az előkelőbb New Yorkerrel, sőt, a Chrysler-családon belül közeli kapcsolatban állt a Dodge Monacóval és a Pymouth Fury-val is). Amerikai mércével itt tényleg fapados a felszereltség, a kipróbált gépnek sincs légkondija, tempomatja, ablakait és üléseit is kézzel lehet csak állítgatni.
A márka bevált és végletekig letisztult 6,6 l-es csupa vas V8-asa viszi (5,9-es volt hozzá a legkisebb, de futott 6,3-assal és 7,2-essel is), ebben a konfigurációban kéttorkú karburátorral és dupla kipufogóval
225 lóerőt küld a háromsebességes automata váltó felé.
Mai tulajdonosa más márkájú nagyvasat keresett, de igazából egyetlen komoly feltétele volt csupán, az 1968–1972 közötti évjárat.
Itthon vásárolta már „készen” és OT-rendszámmal, de kis beavatkozásokra azért így is szükség volt: a motortérben néhány rozsdapacát kellett kijavítani, a váltóból pedig csöpögött az olaj, amit egy új szimmering megszüntetett. A fékbetétek, a gumik és a gyújtáselosztó cseréjével, valamint az új alvázvédelemmel véget is értek a munkálatok.
A grandiózus külső mögött tehát középkategóriás európai autónak megfelelő a felszereltség, de
a fogyasztás amerikai.
Természetesen élvezet vezetni, itt igaznak bizonyulnak a gyakran emlegetett amerikai autós közhelyek – kolosszális a helykínálat, lágyan ring a futómű, és a fülnek kedves, mély V8-as bugyborékolás hallatszik elölről.
Tényleg sétahajóban érezhetjük magunkat a nyugodt tengeren: eltűnnek az úthibák, ahogy a nagy test jobbra-balra hintázik és bólogat. Az automata váltó három fokozata éppen elég, sőt, érzésünk szerint kettővel is kiválóan boldogulna a Newport.
Szinte egymásba folynak a fokozatok,
és a szerkezet visszafelé is észrevétlenül vált. Ha odalépünk, gyorsan visszavált, a Chrysler félelmetesen gyorsul, de ilyenkor 25 litert is benyakal 100 km-en. Ha nem garázdálkodunk, beéri 18-20-szal.
Elöl hűtött tárcsafékek lassítanak (!), a korszak amerikai átlagához képest meglepően hatékonyan, szinte mai színvonalon! A Newport innen nézve luxus, helyi szemmel azonban egyszerű tömegautó volt, nem is került bele az autós folklórba, mint a Chrysler-ház néhány más, elegánsabb modellje.
Miután az OPEC elzárta a csapokat, már senkinek sem kellettek ezek a benzinpusztítók,
többségüket hagyták elporladni,
a gyűjtők inkább a luxuskivitelű New Yorkert és a vagányabb Custom kupét keresték. Annyira kevés ilyen alapszedán maradt, hogy manapság kezdenek felértékelődni.
Műszaki adatok - Chrysler Newport Royal (1972)
Motor: csupa vas szerkezetű, OHV-vezérlésű, hengerenkénti kétszelepes V8-as benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 6551 cm3. Kompresszió: 8,2:1. Teljesítmény: 225 LE, 4400/perc fordulaton. Nyomaték: 420 Nm, 2400/perc fordulaton. Erőátvitel: háromfokozatú automata váltó, hátsókerék-hajtás.Felfüggesztés: elöl független, torziós rugókkal, hátul merevtengely laprugókkal, elöl-hátul hidraulikus lengéscsillapítók. Elöl hűtött tárcsa-, hátul dobfékek, szervorásegítéssel.
Felépítmény: négyajtós, hatüléses, félig önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 5692 x 2017 x 1402 mm. Tengelytáv: 3150 mm. Csomagtartó: 634 l. Saját tömeg: 1962 kg. Tank: 87 l. Végsebesség: 181 km/h.