A prémium középkategória szegmensben meghatározó szerepet betöltő, 2012-ben bemutatott F30-as 3-as BMW a tavalyi év során - modellciklusa felénél - kapott egy ráncfelvarrást, hogy tartsa a lépést az új Audi A4-essel, Mercedes C-osztállyal, Jaguar XE-vel és a japánokkal, az Infiniti Q50-essel és a Lexus IS-sel.
A szolidan átrajzolt front és farrész újdonságai kimerülnek az új lökhárítókban és a 685 ezer forintba kerülő LED-es fényszórókban, állítólag a motorháztető domborulatai is árulkodnak a kozmetikai kúráról, az alatta megbúvó motorokban pedig találtak még pár lóerőt a mérnökök.
Az aktuális nomenklatúra értelmezésénél elengedhetetlen az előzetes tájékozódás, hiszen már évek óta
a teljesítményre, és nem a hengerűrtartalomra utal a típusjelzés.
Nem sokan tudják például, hogy egy 1,5 literes, háromhengeres hajtja azt a modellt, aminek 318i jelzés virít a fenekén.
Tavaly, a modellfrissítés után
visszakerült a kínálatba a 30i jelzés,
leváltva ezzel a 28i-t, ami mindkét esetben egy kétliteres, turbós négyhengerest jelent az imádott sorhatos szívómotorok helyett. Az átkeresztelés természetesen teljesítménynövekedést is hozott, persze csak olyan konzervatív német módon, a korábbi 245 lovas ménes még 7 lóerővel gyarapodott, változatlan (350 Nm-es) maximális nyomaték mellett.
A beltérben a műszerfal dizájnt, az anyaghasználatot és az iDrive rendszert érintő frissítésekről számolhatunk be, a helykínálat és az ergonómia a változatlan fizikai dimenziók miatt érintetlen maradt.
Megjelent a kínálatban a színes head-up display, szebb lett a navigáció háromdimenziós grafikája és a 4G/LTE mobil adatátviteli szolgáltatás is megjelent az opciós listán, csak hogy a lényegesebbekről szót ejtsünk. Az ilyenkor szokásos krómdíszítések, új fahatású betétek és kárpitszínek felsorolását most kihagynám, mert a 3-asnál mindig is a vezetési élmény dominált, és nem cifra belső.
Menetdinamikai tulajdonságok tekintetében a 330i kétarcú autó. Egyrészt a nagyon egyenletes teljesítmény-leadása, másrészt pedig az xDrive hajtás adta plusz tapadás miatt közlekedhetünk vele úgy is, mint egy kissé túlmotorizált, de teljesen átlagos helyzetváltoztató eszközzel, alkalmasint azonban
a kanyarvadászatot is bátran vállalhatjuk vele,
utóbbit természetesen kikapcsolt DSC-vel, amely a BMW-nél a menetstabilizálót jelenti.
Bár ez a változat elöl is hajt, ezért a kormányzás nem teljesen mentes a hajtási befolyástól, azért így is viszonylag kommunikatív (a feláras változó áttételű rendszert nem ajánlott megvenni, mert minden érzést kiöl) a lágy suhanáshoz meglepő módon a korábbinál feszesebb és merevebb sportfutómű, és a 18 colos, defektmentes gumik is partnerek.
Ahogy eddig, a nyolcfokozatú, villámgyorsan kapcsoló, gondolatolvasó ZF automata váltó továbbra is zseniális,
aki át akar szoktatni valakit a kézi váltókról az automatákra, ezt mutassa meg neki.
A Sport és Sport + menetprogram esetén később avatkozik be a menetstabilizáló, valamint leszabályozásig forgathatjuk a motort. Ezzel együtt a mesterségesen generált, hangszórókból érkező motorhang is vérmesebb lesz, de
a hathengeresek által nyújtott akusztikai élményt soha nem éri el.
Vannak hibák is: Sport állásban zavaróan sokáig tartja magas fordulatszám tartományban a motort a váltó, ellenkező esetben pedig, amikor spórolni szeretnénk az Eco Pro üzemmód kiválasztásával, jelentéktelen mennyiségre tehetünk szert csupán a motorerő és a gázreakciók jelentős részének elvesztésével.
Sportos stílusban a kocsi 15 litert is könnyen legurít a torkán,
aminek tudatában érdemes elgondolkodni, hogy volt-e értelme a szívó hathengereseket kidobni a kukába.
A lépcsőshátú 330i xDrive listaára 12,86 millió forint, a nem összkerekeshez képest azért drágább 1,5 millióval, mert az xDrive-hoz az automataváltót is kérés nélkül adják. Mivel a BMW-nél nem csomagokat, hanem tételenkénti öltöztetést kínálnak a vásárlóknak, tesztautónk extrákkal növelt vételára már megközelítette a 18 millió forintot.
A japán konkurensek hasonló teljesítményt és felszereltséget milliókkal olcsóbban adnak, a szintén 252 lóerős Audi A4 2.0 TFSI quattro s-tronic viszont csak 50 ezerrel olcsóbb. A régi hétfokozatú automatával szerelt Mercedes C300 245 lóerővel 12,5 millió, de összkerékhajtással nem lehet rendelni.
Műszaki adatok - BMW 330i xDrive
Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1998 cm3. Furat/löket: 94,6/82,0 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 185 kW (252 LE)/5200. Nyomaték: 350 Nm/1450-4800. Sebességváltó: nyolcfokozatú, automatikus. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.