A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
1
HUNMagyarország
09:00KézilabdaBrazília-Magyarország
HUNPongrácz Bence
10:30CselgáncsIsmael Alhassane-Bence Pongracz
HUNPásztor Flóra
10:55VívásFlora Pasztor-Jacqueline Dubrovich
HUNKoch Máté
12:25VívásMate Tamas Koch-Grabiel Lugo
HUNAndrásfi Tibor
12:50VívásRuben Limardo-Tibor Andrasfi
HUNFucsovics Márton
13:30TeniszMarton Fucsovics-Rafael Nadal
HUNSiklósi Gergely
13:40VívásJakub Jurka-Gergely Siklosi
HUNMarozsán Fábián
15:00TeniszFabian Marozsan-Ugo Humbert
NyílNyíl

Két testvér, aki pénz helyett forradalmat csinált

Retro Bucciali
Vágólapra másolva!
Albert Bucciali filozófia szakon diplomázott, de meglepő fordulattal briliáns gépésszé vált. Fivérével együtt elképesztő műszaki megoldásokat vonultatott fel autóiban, a formatervek láttán mindenkinek tátva maradt a szája. Volt azonban egy apró bökkenő: nem mozogtak igazán otthon a pénzügyekben. Így aztán az egyik legizgalmasabb francia autómárka története alig egy évtizedig tartott.
Vágólapra másolva!

Mielőtt Albert Bucciali - egy vak muzsikus kisebbik fia - autóépítésbe kezdett, az eget is megjárta: repülőt épített és I. világháborús pilóta volt. Bátyjával Angelóval (olasz neve ellenére a család francia, korzikai ősökkel) 1922-ben rakta össze első négykerekűjét, és Buc-nak nevezte el.

Eleinte még a földön jártak

A kurta név technológiai csodák hosszú sorát takarta: a könnyűszerkezetes kisautót szűk V-alakba rendezett négyhengeres, kétütemű S.C.A.P. (a Société de Construction Automobile Parisienne gyár rövidítése) motor vitte. Több változat is készült, az egyik, a Quatre Speciale feltöltős volt.

A francia motorkonstruktőr, Nemorin Causan erőművével repesztett a B6-C24, előbb hathengeressel, majd 1925-től négyessel Forrás: Retro Mobil

Két évvel később összehoztak egy Grand Prix versenykocsit is, a hathengeres B6-C24-et. Több hazai és külhoni pályán repesztett kisebb-nagyobb sikerrel, míg 1927-ben ripityára nem tört. Szerencsére a tervekkel együtt több darabja is megmaradt, így

egy német gyűjtőnek 13 év alatt sikerült restaurálnia.

Ezzel le is zárult a Buc művek első korszaka, ezután a két kíváncsi mérnök az elsőkerék-hajtással kezdett kísérletezni.

Fronthajtással mindenki más előtt

1926-ban, a honfitárs Tracta kocsikkal szinte egy időben, de jóval előbb, mint a legendás Citroën Traction Avant és a DKW F1, bemutatták saját tervezésű elsőkerék-hajtásukat. Ez volt a TAV1 (Traction Avant) és rögtön utána jött TAV2 is. Négy- és hathengeres S.C.A.P erőműveket tettek az orrukba, de gyorsan kiderült, gyengék a testes kocsik mozgatásához, így amerikai Continental négy- és hathengereseire cserélték őket.

A TAV 8-on is feltűnt a termetes márkajelzés, Albert
repülő századának gólyajelvénye Forrás: Retro Mobil

A következő két évben ezt a koncepciót finomítgatták, így jött létre az elődöknél sokkal kifinomultabb mechanikát hordozó TAV 3 átmeneti modell, és 1928-ban megszületett az újabb nagy műszaki bravúr, a TAV 6.

Elöl-hátul független felfüggesztéseken gurult,

soros nyolchengeres Continental motor vitte, Sensaud de Lavaud-féle automataváltó közreműködésével. (Dimitri Sensaud de Lavaud brazil származású, Párizsban élő autógyáros volt.)

A TAV 30 mechanikájával és küllemével is tökélyre hajtott. Csak tíz példány készült, kettő maradt meg Forrás: Retro Mobil

A hatost követte a TAV 30 kódjelű hatalmas kabrió, Saoutchik mester tervezett rá világszép kasztnit, és a TAV 8 is, egy kisebb roadster. A Buccialik remek konstruktőrök voltak, de pocsék üzletemberek. A kor űrtechnikájával telepakolt látványos gépekből alig sikerült néhányat eladniuk.

Tizenhat hengeres kolosszus

Ám csöppet sem zavarta őket a csődközelség, 1930-ban - a gazdasági válság tetőfokán - ismét sokkolták az autós világot: két nyolchengeres Continental összeépítésével megalkották Európa első V16-os motorját, a Double Huit-et. A 7,8 l-es, 155 lóerős masina csak a kísérleti fázisig jutott, sosem fejezték be.

A Double Huit csak a guruló alvázig jutott, sosem készült rá karosszéria Forrás: Retro Mobil

1931-ben jött a szomorú, de látványos vég: megrendelést kaptak egy autóra, a Double Huit csodamotorral, de végül a Voisin gyárral terveztettek V12-est hozzá. Egy egész évig épült az elsőkerék-hajtású technikai és esztétikai remekmű,

a Saoutchik szabott rá lélegzetelállító limuzin karosszériát.

Hivatalosan TAV 8-32-nek hívták, de a beceneve találóbb: Fleche d'Or, Arany Nyílvessző.

Nemcsak ma, elkészülésekor is egy vagyont ért a TAV 8-32, 215 000 frankba került. Pompában és árban csak a Bugatti Royale tudott nála többet Forrás: Retro Mobil

Ez volt utolsó autójuk, további megrendelések híján 1932 végén végleg bezárták a boltot. Ezzel korán bekerültek a holt francia autómárkák, többek között a Delage, a Panhard, a Hotchkiss, a Matra, a Facel Vega, a Delahaye, a Simca és a Talbot társaságába. Ma sokan nem is gondolnák, hogy ez volt az autógyártás egyik őshazája, és az egzotikus gall gyártók közül csak a Bugatti tudott igazán feltámadni.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!