A 90-es években Magyarországon is gyorsan terjedni kezdtek a dél-koreai autómárkák. A Kia Pride, Hyundai Lantra, a Daewoo Nexia fémjelezte korszak koreai autói minőségben még alulmúlták a nyugat-európai vetélytársakat, viszont a szocialista autókhoz szokott magyarok a kedvező ár és garanciális feltételek, no meg a gazdag felszereltség miatt mégis megrohamozták a szalonokat.
A korabeli autótesztekben rendre a futómű bizonyult a koreai autóinak gyenge pontjának, ami nemcsak az ügyetlen hangolásnak volt köszönhető, hanem annak is, hogy ezek a kocsik jellemzően olcsó koreai gumit, főleg Hankookot (esetleg Kumhót) viseltek.
Azóta viszont
a Hankook hatalmas fejlődésen ment keresztül,
akárcsak a Hyundai vagy a Kia: már egyiket sem a lesajnált, olcsó ázsiai diszkontmárkák között tartják számon, hanem a legnevesebb nyugati konkurensekkel említik őket egy lapon.
A Hankook ma már a világ 5. legnagyobb gumigyártója, három kontinensen összesen hét gyárral és öt fejlesztőközponttal rendelkezik. Egy ideje már a világ legfejlettebb túraautó versenysorozata, a DTM is kizárólag a koreai gyártó abroncsait használja, emellett olyan méregdrága prémiumautók kapják a gyárban első szerelésű gumiként a Hankook termékeit, mint a legújabb Audi Q7, BMW 7-es, a Mercedes-Benz GLC vagy a Porsche Macan.
Persze ezek az autómárkák más gumigyártók termékeit is felszerelik ezekre az autókra, de így is nagy elismerés a Hankooknak a Michelin-nel, a Bridgestone-nal, Pirellivel vagy a Continentallal egy klubba tartozni, mivel
egy-egy prémium autógyártók a legigényesebb, legkényesebb ügyfél,
amellyel egy gumigyártó találkozhat. Nem csak az adott abroncs pontos finomhangolását, autóhoz igazítását várják el, hanem azt is, hogy az azokat az autógyártáshoz közel, Európában gyártsák. Nagyrészt ezért is épített Magyarországon gyárat a Hankook tíz évvel ezelőtt. Ma már a Rácalmáson évente készülő 18-19 millió gumi harmada közvetlenül az autógyárakba megy, nem a gumikereskedőkhöz.
Roy Katalin, a magyarországi Hankook gyár kommunikációs vezetője elárulta, hogy
a Porschének voltak a legszigorúbb elvárásai
az abroncsokkal szemben, még azt is kikötötték, hogy abban a gyárban, ahol a Macan számára gyártják a speciális Ventus S1 Evo2 SUV gumikat, nem lehet fából készült raklapokat használni, nehogy szálka jusson a gumikba.
Persze a BMW-nek sem egyszerű megfelelni, mivel az autógyártó kizárólag megerősített oldalfalú, defektmentes abroncsokat tesz fel autóira első szerelésűként a gyáraiban. Náluk ráadásul a dinamikus tulajdonságok is fontosak, mert a BMW-vásárlók az átlagosnál sportosabb viselkedést várnak el autójuktól. A 7-esre nyári gumiként többek között a Hankook csúcstermékét, a Ventus S1 Evo2-t is szerelik 19 colos méretben, sőt, már téli gumit is a koreaiaktól szerzi meg a BMW.
Persze a luxus BMW-n lévő gumi nem teljesen ugyanaz, amit a sarki gumikereskedésben meg lehet venni a polcról: a Hankook hanoveri fejlesztőközpontjában egy külön kis csapat dolgozik azon, hogy a gumi tulajdonságait pontosan a BMW elvárásaihoz igazítsa. Aki utólag akar ilyen gumit, annak a BMW-től kell megrendelnie.
Rácalmáson egy külön részlegen gyártják a megerősített oldalfalú HRS (Hankook Runflat System) gumikat az 1-es, 2-es, 3-as, 4-es, 5-ös, X5-ös és a 7-es BMW-hez. Ezek az abroncsok akkor sem válnak lapossá, ha teljesen kiszökik belőlük a levegő, mivel
az oldalfaluk képes megtartani a kocsi súlyát.
Persze a defektes gumit is le kell előbb-utóbb venni, de kis tempóval el lehet gurulni vele a legközelebbi gumishoz, hogy a kerékcserével ne az öltönyös, kosztümös tulajdonosnak kelljen bajlódnia.
A BMW-k és a Minik futóművét eleve ezekhez a gumikhoz tervezik, de más autóra nem ajánlatos felszerelni a defektmentes abroncsokat, mert a futómű nem biztos, hogy bírná a fokozott terhelést, mivel a gumi merev oldalfala csak kevés energiát nyel el az úthibák ütéseiből. Ez az oka annak is, hogy
ezek a gumik kicsit kényelmetlenebbek a hagyományosaknál,
a BMW tuningolására szakosodott Alpina ezért nem is használja őket.
A Hankook másik defektmentes gumija, a Ventus Prime 2 Sealguard sok tekintetben előnyösebb a BMW-specifikus HRS gumiknál. Ebben egy gyantaszerűen ragacsos anyag van, amelyet felmelegítve, egyenletes, 4 mm vastag rétegben visznek fel spirál alakban az abroncs belső oldalára. A rácalmási gyár eldugott, titkos részlegében fényképezni nem lehetett, mert a felhordási mikéntje legalább annyira titkos, mint a tömítőanyag összetétele.
Annyi azért kiderült, hogy a fekete ragacs nagyrészt a rágógumik fő alapanyagából, az átlátszó és alig folyós PIB-ből (poli-izóbutilén) és nyers gumiból áll.
A VW Touran és Passat felárért gyári gumiként kapja meg
a Sealguarddal ellátott Ventus Prime 2-est, az extralistán öntömítő abroncsként szerepel. Aki egy ilyen gumit pótolna, annak nem a sarki gumisnál, hanem egy Volkswagen márkakereskedés ajtaján kell kopogtatnia.
A sealguardos csodagumi arra képes, hogy a legfeljebb 5 mm átmérőjű lyukakat azonnal betömíti a belső ragacsos rétege, így
akkor sem ereszt le, ha vastag szög áll bele,
amit aztán kihúznak belőle. További előny, hogy gyakorlatilag bármennyi lyukat képes eltömíteni a belső ragacs.
A gyakorlatban is kipróbáltuk, hogy az eltávolított szöggel változik-e a gumi viselkedése, tempósan mehettünk egy kört egy Passattal a Drivigcamp tanpályán. Egyáltalán
nem lehetett észrevenni a gumin, hogy már nincsenek benne a szögek.
Nyugat-európában állítólag a defektek 80-90 százalékát szúrós tárgyak és szögek okozzák, nálunk azonban inkább az alattomos, éles peremű kátyúk teszik tönkre a gumikat, az oldalfaluknál, ami ellen a Sealguard tudása is kevés.
A 18 colos gumi tömegét 1,1 kilóval növeli meg a belső ragacsréteg, ami a rugózatlan tömeget növeli, de közel sem akkora mértékben, mint a BMW-re tervezett gumik merev oldalfala. Tároláskor csak arra kell ügyelni, hogy szennyeződés ne jusson be, mert az beleragad a tömítőanyagba, viszont szinte bármilyen pozícióban és hőmérsékleten lehet tárolni ezeket a gumikat, mert a fekete ragacs a helyén marad.
Persze
hasonló defekttűrő technológiája más gyártóknak is van,
nem a Hankook találta ki a spanyolviaszt (illetve ragacsot), de másoknál a tömítőanyagot általában két gumiréteg közé teszik, még a vulkanizálás előtt.
Viszont a Hankook másik innovációjával, a hangszigeteléssel ellátott gumival más gyártónál még nem találkoztam. A Ventus S1 Evo2 speciális, "sound absorber" változatát
az új Audi Q7-hez fejlesztették ki,
azzal a céllal, hogy nagy tempónál csökkentsék a széles, 285-ös gumik gördülési zaját. Egyelőre még csak 22 colos méretben, rendkívül alacsony, 35-ös oldalfallal készítik ezt a gumit, vagyis ezzel nem ajánlatos terepezni, még ha a légrugós Q7 képes is rá.
A trükk pofonegyszerű: a defekttömítő ragacsot vékony rétegben, ragasztóként használva egy poliuretán anyagú
szivacsot tesznek a gumi futófelületének belső oldalára,
ami 90 km/h felett 5-7 dB-lel csökkenti a gumi gördülési zaját. Sajnos a gyakorlati próbán nem volt lehetőség összehasonlításra, így csak annyi derült ki, hogy a tesztre odahozott Q7-es tényleg halkan futott, igaz, abban a sebességtartományban, ahol a hangszigetelt előnyei gumi kijönnek, pont a szélzaj szokott a fő zajforrássá válni. A persze egy nagy luxus Audi esetében ez is megfelelően csillapított, többeki között kettős üvegezéssel.